Nytt ord för neger?
Jag förstår inte hur det kan vara ett problem (och sen håller jag inte med om att "neger" nånsin varit värdeneutralt).
Jag förstår inte hur det kan vara ett problem (och sen håller jag inte med om att "neger" nånsin varit värdeneutralt).
Men jag hävdar ju inte att "neger" ska behållas, utan fråga var just vad vi ska säga istället i framtiden eftersom det nu anses kränkande? Jämför med orden "Zigenare" som nu är utbytt mot "Romer" eller "Eskimå" som numera ska heta "Inuit". "Neger" ska i framtiden heta...?
Fast jag tror nog att det är du som inte förstår att jättemånga fler personer är "mörkhyade" än "negrer", och därmed är mörkhyad inte ett lika särskiljande drag. Jag lägger ingen värdering i det, utan det bara är så. Tydligen så har vi ju dessutom tyckt oss behöva "N-ordet" (även orden indian, göteborgare, inuit, finne, rom osv), men när "N-ordet" inte längre är OK så vill jag bara veta vad vi ska använda istället som avser samma grupp av människor.
Fast en kenyan kan ju vara vit.
Säger att idag kommer Kevin från Kenya och hälsar på så då får vi tala engelska med honom. Sedan möts ni lite senare och alla förväntar sig en man från Kenya dvs svarthyad också dyker det upp em vit man.
Man kan inte heller säga att alla svarthyade är förtryckta.
Sedan har det uppkommit ett nytt problem i både Afrika och Sydamerika och det är inte den vita mannen utan den gula (asiaten) som med sina pengar köper upp och investerar som blådårar i både Afrika och Sydamerika. Först trodde folket att detta skulle ge arbetstillfällen men de kinesiska företagen tar med sig arbetskraft hemifrån. Hörde om detta på P1 i lördags förmiddag. Detta är ett nytt växande problem och det skapar en ny sorts rasism där hatet förflyttat sig något från den vite till den gula fast hatet mor den vita finns kvar.
Så rasism handlar egentligen inte om hudfärg mellan vit och icke vita utan mellan de som har utvecklingen, pengarna och förmågan att förändra till sin fördel
Jag har själv ingen direkt åsikt om förekomsten av det ord jag söker, utan jag konstaterar bara att vi tydligen har haft ett behov av att säga asiat, skåning, kvinna, mörkhyad, inuit och även "n-ordet". Du och jag kan ju tycka vad vi vill om det, men förekomsten av "n-ordet" har fyllt en funktion. Kan du inte se det så får jag bara beklaga din begränsade förmåga på den punkten.
Om jag ska möta en för mig okänd person. Så är det bra att veta om det är en 2-meters eller en 1,5 meters. Mörkhårig eller osv...
Sen är jag negativ till svart. Det poängterar verkligen hudfärg. Sen finns ju ordet svarting.
Men snälla människa, du missar poängen så hejdlöst! Jag har naturligtvis inte nämnt och jämfört "ring i näsan", "skåning" och "n-ordet" för att de skulle vara jämförbara i någon annan betydelse än att vi i samtal använder alla dessa för att identifiera en människa vi inte lätt kan identifiera på ett annat sätt.
Men vi får ju gruppera romerna på det sättet. Istället för deras nationalitet.
Va?
Du ska givetvis aldrig avgöra en annan individs etnicitet.
Men nu blev det väldigt ot, förstår inte kopplingen riktigt.
Var det på mig du reagerade?
Vad menade du? Jag tänkte på att våra inhemska romer inte vill blandas ihop med tiggarna. De är ju en grupp.
Din poäng är OT, och jag struntar i grupperingen eller varför, utan jag vill bara veta vad alla de människor i Sverige ska säga som anser att "n-ordet" är praktiskt men fel att använda.