Inlägg från: asta66 |Visa alla inlägg
  • asta66

Nytt ord för neger?

MadHatter skrev 2015-03-26 08:20:27 följande:
    Varför är det viktigt att veta vilken hudfärg besökaren har? I det sammanhanget är det väl bara intressant att vi har en besökare från Kenya och att han pratar engelska? På vilket sätt är utseendet relevant menar du?
    Om jag ska möta en för mig okänd person. Så är det bra att veta om det är en 2-meters eller en 1,5 meters. Mörkhårig eller osv...

Sen är jag negativ till svart. Det poängterar verkligen hudfärg. Sen finns ju ordet svarting.
  • asta66
    MadHatter skrev 2015-03-26 13:43:23 följande:
    Ja det klart att signalement kan behövas ibland, jag förstod inte att det var det som avsågs. Nationalitet kan förstås inte användas som signalament.

Det finns många bra adjektiv att använda när man ska skilja en individ från en annan, så jag ser inte problemet där. När jag ska träffa en ny person brukar jag för övrigt fråga denne hur jag känner igen honom/henne.
    Det var det jag ville få fram. Att ibland är hudfärg nåt som kan vara bra att veta.
  • asta66
    MadHatter skrev 2015-03-26 13:53:47 följande:
    Och jag förstår inte i vilket sammanhang som du behöver ett ord som betecknar samma sak som n-ordet.

För mig är själva den gruppering du är ute efter väldigt märklig och helt onödig.

Jag håller alltså inte med om att man inte kan identifiera en person utan att hitta på en grupp åt denne.

De andra grupperingarna du beskriver är ju endera signalament eller beskriver ett folkslag eller den plats man kommer ifrån.

Men jag förstår inte vilka det är du avser att ersättningsordet ska gruppera och varför dessa ska grupperas?

Jag misstänker att du kanske missar min poäng?
    Men vi får ju gruppera romerna på det sättet. Istället för deras nationalitet.
  • asta66
    MadHatter skrev 2015-03-26 14:00:27 följande:
    Romer är en folkgrupp.
    Vi har romer som bott här i hundratals år., Varför ska vi bunta ihop dem med tiggarna på stan?
  • asta66
    MadHatter skrev 2015-03-26 14:07:52 följande:

Va?

Du ska givetvis aldrig avgöra en annan individs etnicitet.

Men nu blev det väldigt ot, förstår inte kopplingen riktigt.

Var det på mig du reagerade?
  • asta66
    MadHatter skrev 2015-03-26 14:10:01 följande:
    Ja.
    Vad menade du? Jag tänkte på att våra inhemska romer inte vill blandas ihop med tiggarna. De är ju en grupp.
  • asta66
    maaammaaa skrev 2015-04-09 16:13:19 följande:

Mörkhyad med svart krulligt kort hår, kanske. Vad är det för fel med att säga Afrikansk härstamning?

Det finns vita som bott i generationer i afrika.
Svar på tråden Nytt ord för neger?