Inlägg från: Auditanne |Visa alla inlägg
  • Auditanne

Nytt ord för neger?

Jag hade nog beskrivit en svart person som "afrikan" av antingen nordlig, sydlig, östlig eller västlig sort.

Detta baserat på ett besök jag gjorde vid Ica Kvantums konditoriavdelning ett par månader tillbaka där jag ville köpa tårtan "Negrita" och fick se att namnet nu blivit ersatt av "Afrodite".

Och apropå detta, hur blir det i framtiden med vinsorten "Gato Negro" och skinkan "Pata negra"?

Namnbyte på dessa också eller bannade?

• Auditanne
    DickRex skrev 2015-03-26 16:19:27 följande:
    Svårt att tänka mig det eftersom betydelsen där bara är "svart". Tror att namnet på negerbollen (som innehåller cholkad och är brun) har en tänkt lustg koppling via chokladfärgen till neger.
    Och "Negrita" går väl ungefärligt att översättas till "liten svart". Skulle detta låta mer rasistiskt i gemene mans öra menar du?

Och både "negro" och "negra" är ju ord som  är snarlika vårt förbjudna okvädningsord, ännu mer så än ovannämnda tårtnamn så jag skulle inte bli förvånad om även dessa livsmedel får sitt namn utbytt inom den närmaste framtiden.
  • Auditanne
    puss skrev 2015-03-26 19:33:04 följande:
    Varför ska "gato negro" ändras?
    Kanske för att "negro" får en del att tänka på ordet "neger" och ser det som kränkande för att det är så snarlikt? 

Om min favorittårta inte fick behålla sitt relativt oskyldiga namn "Negrita" så antar jag att samma öde kan komma att väntas för nämnda vin och skinksort. 
  • Auditanne
    puss skrev 2015-03-26 19:56:37 följande:
    Alltså, javisst

Folk tänker på neger, och då ska ordet negro ändras så folk inte tänker på neger.

Det är ju toppen.
    Vet du, jag är inte själv särskilt politisk korrekt så det blir svårt för mig att förklara hur personer med denna läggning tänker och prioriterar. Det du läst av mig är endast en teori.
    Jag kan inte komma på något annat skäl till varför t.ex "Negrita" anses vara ett såpass olämpligt namn på en supergod tårta.  att det måste bytas ut.
  • Auditanne
    SpanskaFlugan skrev 2015-03-26 20:11:19 följande:

Jag tror inte namnen pata negra och gato negro kommer att ändras. Dels för att de inte är svenska namn som negerboll, dels för att negra/negro bara refererar till färgen svart, inte till en svart människan som ordet neger gör. Ordet negro fanns ju långt innan svarta afrikaner togs som slavar och hela den mörka delen av europeisk historia började.

Negrita är inte heller ett svenskt ord men lik förbaskat blev tårtans namn utbytt till det mer PK-klingande "Afrodite".

Negrita = Afrodite. Neger = Afrosvensk/amerikan/europé. 
  • Auditanne
    SpanskaFlugan skrev 2015-03-26 20:39:22 följande:
    Negrita används i alla högsta grad fortfarande. Man kan ju köpa Negrita Rom på Systembolaget. Tror knappade skulle sälja "negerbollsrom".... Dessutom är negrita inte ett nedlåtande uttryck, det är ett kärleksfullt ord i Latinamerika, något man kallar sin flickvän om hon är en liten, söt mörk tjej. Återigen, stor skillnad på negrita och neger.
    Nej, tydligen är det inte ett helt accepterat ord här i Sverige för då hade det inte blivit utbytt mot ett annat. 
  • Auditanne
    Auditanne skrev 2015-03-26 23:10:26 följande:
    Nej, tydligen är det inte ett helt accepterat ord här i Sverige för då hade det inte blivit utbytt mot ett annat. 
    Tror du citerade fel inlägg där.
Svar på tråden Nytt ord för neger?