Inlägg från: SpanskaFlugan |Visa alla inlägg
  • SpanskaFlugan

Nytt ord för neger?

Förtryckt skrev 2015-03-26 16:34:46 följande:
    Du kan kalla dem vad du vill. För mig är och förblir de zigenare, som de hetat i tusentals år.
    Tusentals år? Du tror vikingarna gick omkring och benämnde dem "zigenare" eller? Bokstaven z fanns inte ens i fornnordiskan. Dessutom kom romerna inte till Europa förrän för ca 1000 år sedan så "tusentals år" är en rätt grov överdrift. 
  • SpanskaFlugan
    Gathenhielm skrev 2015-03-26 16:49:29 följande:
    Inga latinska bokstäver fanns i Fornordiskan.
    Och jag lärde mig nyligen att de bara hade 16 bokstäver och knappt några vokaler. Skulle vara nästan omöjligt för oss att förstå dem idag. Fullkomligt OT men spännande :) 
  • SpanskaFlugan
    Förtryckt skrev 2015-03-26 19:32:34 följande:

Hahahah när tror du vikingarna levde egentligen? Före eller efter Kristus? Zigenarna har funnits i Europa en bra bit över ett tusen år, ja. Och jag hade kunnat skippa "-tals" i mitt inlägg.

Men ärligt. När tror du Vikingar levde i Sverige?

Du missförstod. Vikingarna var aktiva ca 800-1000 e.v.t. Jag menade inte att vikingarna levde för tusentals år sedan. Jag menade att vikingarna inte kände till order "zigenare" och tanken att vi skulle kallat romer zienare i tusentals år är absurd.
  • SpanskaFlugan
    Förtryckt skrev 2015-03-26 19:32:34 följande:

Hahahah när tror du vikingarna levde egentligen? Före eller efter Kristus? Zigenarna har funnits i Europa en bra bit över ett tusen år, ja. Och jag hade kunnat skippa "-tals" i mitt inlägg.

Men ärligt. När tror du Vikingar levde i Sverige?

Föresten visar källor att romernas förfäder utvandrade från Indien på 900-1000-talet e.v.t. De har inte funnits i Europa i över tusen år.
  • SpanskaFlugan

Jag tror inte namnen pata negra och gato negro kommer att ändras. Dels för att de inte är svenska namn som negerboll, dels för att negra/negro bara refererar till färgen svart, inte till en svart människan som ordet neger gör. Ordet negro fanns ju långt innan svarta afrikaner togs som slavar och hela den mörka delen av europeisk historia började.

• SpanskaFlugan
    Auditanne skrev 2015-03-26 20:21:46 följande:

Negrita är inte heller ett svenskt ord men lik förbaskat blev tårtans namn utbytt till det mer PK-klingande "Afrodite".

Negrita = Afrodite. Neger = Afrosvensk/amerikan/europé. 

Negrita används i alla högsta grad fortfarande. Man kan ju köpa Negrita Rom på Systembolaget. Tror knappade skulle sälja "negerbollsrom".... Dessutom är negrita inte ett nedlåtande uttryck, det är ett kärleksfullt ord i Latinamerika, något man kallar sin flickvän om hon är en liten, söt mörk tjej. Återigen, stor skillnad på negrita och neger.
  • SpanskaFlugan
    Giacomo skrev 2015-04-08 01:17:08 följande:

Förstår inte varför benämningen svart på afrikaner skulle stöta på problem, det är ett i-landsproblem av hög gnällfaktor! 

Språkligt är black detsamma som nero, finns inte många svarta som inte säger i´m black om sig själva och frågan är om isf white inte uppnår exakt samma kränkandegrad som black. 

Min personliga mening är att man älter detta medvetet i sträckbänkar, för vinstsyften och offerrollsspelande, man alltså provocerar fram, med tydliga kalkyleringar om mycket utdragna processanden om att det på något vis SKA fortsatt problematiseras, vad som egentligen faktiskt är helt utagerat, med tanke på civilisationsstatusen i dels USA och dels de upplysningsgrader som all urbaniserad folkvandring fört med sig och i detta mycket avanceerad teknoligi som omfattar samtliga, dvs oavsett hudpigment.

Man gör sak av det, så länge det görs sak i sådan simpel sak som en benämning på färg ton eller nyans, kommer man kunna driva många processer också nästa millenium och nästa, utifrån en fjäder utan innehåll och ganska medvetet lågt satta ribbor för folk att öht behöva befatta sig med.

Om afrikanen sitter och driver agendor om sitt svarta arv, kan man inte begära av dem som inte råkats födas på samma fläck som dem, att inta helt annan språkkutym, det rimmar iaf inte! enbart billiga poänger i syfte att förskansa sig på andras meriter. 

Jag tycker det det är sandlåderetorik när vuxna akademier sitter och "avhandlar" huruvida ordet black/svart.. skulle vara rasistiskt, riktigt lågt och i mina ögon inte akademiskt för fem öre. Enbart smaklöst, som att medvetet karva i hur rött ett blod är under huden på olika individer, det är alltså ociviliserat att tivsta om black, "kan baa kränkande" , ren idioti.

Den dagen de svarta slutar upp med att kalla sig för black people, me nigger och annat obskyrt kodat för egna subgruppen, kan man klaga men inte så länge man gör affär av ingenting.

Det är min rätt att beskriva en person med väldigt mörk hy som svart. Att säga annat är att kränka mig som beskriver någon i kanske signalement. 

Trams och inte ett ämne ens.

Hur man kan dalta och driva nyanserna in absurdum här, är ibland helt oförståeligt. Det ligger nog en hel del maktsjuka och äkta girighet och psykisk labilitet i botten av sådana här diskussioner. För det är en osmaklig tvättäkta  i-landssjuka att göra sak av ingenting och gråta över att man inte fötts vit svart röd eller rutig eller exakt så som den andre man pekar på, för att man inte vill vara den man är. En röta m.a.o som har att göra med ansvara för sin egen emotionella status, inte att lämpas över på oskyldiga tycker jag.

Black är enbart en färg, vad är det med det. är man vitmakt-fanatiker får man isf ta itu med sin vitmaktvurm, det har inte mycket med benämningen black eller blacks att göra. Det myntades för så längesedan att det är för sent att vrida tillbaka klockor.

Nigger däremot är ett uppenbart hat-ord, av slang för nedsättandets skull, att placera dom, där , men inte här "bland oss" , det ordet är extremt laddat, men black? herregud.

De flesta som vistas ett par generationer under solgass, blir otroligt mörka till slut, kanske ordet mörk, ska tabubeläggas? herregud!

Kanske människor ska sluta tala också. Sluta använda ord, leva med naturen kanske så naturen får berätta vad som är vad och ingen förhäver sig.

Hej Borrelia, du är här igen ser jag.
Svar på tråden Nytt ord för neger?