• Pannkakspappan

    Jag lider av kort stubin och hett temperament

    Hej!

    Nu har jag ältat detta för mig själv, ordentlig och grundligt, men jag behöver hjälp :/

    Jag har fruktansvärt konstigt humör ibland. Jag kan irritera mig på min sambo och på våra två barn. Jag kan bli galen av minsta lilla bagatell, och kan inte kontrollera mitt humör som börjar koka.

    Såhär är det mer eller mindre varje dag. Min sambo har jämt varit glad vilket har fått mig att bibehålla mitt lugn, men på senare tid orkar hon inte längre vara glad. Hennes humör triggar mitt humör och nu är vi i en jäkligt ond spiral :(

    Jag vill verkligen inte vara såhär. Jag vill vara glad och den pappa som mina barn förtjänar. Blir så otroligt ledsen över att ens behöva fråga om hjälp här. Jag skäms.

    Jag har diskuterat detta till och från med min sambo, och vi har försökt flera gånger att få detta att fungera, men nu börjar hoppet ta slut.

    Jag är inte deprimerad som person, jag är öppen och glad när jag är på jobbet och bland vänner, men något gör att min egen familj som jag älskar mer än något annat går mig på nerverna.

    Oavsett vilka svar och tips jag får här så kommer jag nog att söka professionell hjälp, även om det tar emot. Vi har även diskuterat parterapi. Ett första test är att jag ska flytta hemifrån ett par veckor, se hur det känns. Får ångest av bara tanken och sätter gråten i halsen. Provflytten sker inom snar framtid, så vi får väl se.. Vill verkligen bli av med det här problemet, för mina barns skull, och för min sambos skull.

    Mvh

    Pannkakspappan

  • Svar på tråden Jag lider av kort stubin och hett temperament
  • Anonym (Talande man)

    Sök professionell hjälp hos en terapeut. Och börja uppföra dig som en man.

  • Anonym (wut)

    Som en man?
    Fattar vad du menar som svarar, men problemet ligger nog djupare än så.

    Jag är kvinna men har samma problem, inga provflyttningar kan ske då jag har barn och bor med ickepappa till barnen.

    Soc har en föräldrarutbildning som delvis är ganska bra. (anordnas nog av kommunen överallt)

    Är du kanske deprimerad? (jag är det i perioder)

    Jag har blivit bättre med åren, men jag är lång ifrån bra.

  • nordanvind

    Om du inte tränar så börja med det . Att ta ut sig ordentligt och då menar jag ORDENTLIGT har hjälpt mig genom åren.


    asar och runor står mig bi
  • nordanvind

    Sen bör du kanske fundera igenom lite kring det här med ödmjukhet och vad du faktiskt riskerar med ditt beteende. Nu känner jag inte din sambo eller dina barn . Men risken inkluderar ju allt mellan tappad självrespekt till att dina barn blir rädda för dig eller att din sambo blir galen och slår dig eller lämnar dig eller att barnen inte vill veta av dig. Sen säger du själv att konflikten ökat. Det betyder att den kommer bli än mer allvarlig tills dess att antingen du ändrar dig eller att sambon avslutar det på ett eller annat sätt.


    asar och runor står mig bi
  • Anonym (Petra)

    Jag har varit i samma sits (fast jag är kvinna). Jag var ganska deprimerad och hade extremt kort stubin. Började äta antidepressiva och efter någon månad så märkte jag att stubinen blev längre och längre innan jag tände till. Så till slut kunde jag hejda mig själv helt från att brusa upp... Så det är mitt tips.

  • Maria

    Ett litet hemmagjort knep du kan försöka: jag har själv rätt hett temperament men inte så explosivt som du beskriver. Jag har iaf lärt mig att det finns en slags tändningsfas där mitt humör börjar småbubbla, och då pratar vi om sekunder till minuter. Där har jag ett val, helt enkelt att köra på med humöret eller dämpa det eller göra nånting iaf. En gissning är att du också har det och att du kanske kan hitta en utväg där nu direkt. Ta hjälp av sambon och prata igenom det när allt är lugnt. Om du känner det där "suget i magen", fångar en tanke typ "nä nu....!" eller nåt helt tredje ELLER om din sambo ser det så ska ni reagera. Tex att du går din väg eller att hon går. Helt enkelt att ni ändrar situationen så din explosion går ut över ett tomt rum, eller om du faktiskt hinner fånga dig och lugna dig. Det har funkat för mig rätt ofta. Sparar på min energi och mannens. Det kräver träning och rätt mycket vilja men försöka kan man alltid. Det är enormt skönt när man lyckas.

Svar på tråden Jag lider av kort stubin och hett temperament