Avskyr min sambos dotter
Anonym (heyja) skrev 2015-03-25 20:41:40 följande:
Jag tycker inte att du har rätt att ställa några krav på hur mycket din sambo ska ha sin dotter hos sig. Som förälder vill man ju ha sitt barn hos sig alla dagar i veckan.
Vill du leva med din sambo så får du acceptera att han har barn och barn som är i den åldern och som dessutom lever med separerade föräldrar, blir lätt bortskämda. Det är min erfarenhet. Men hon blir äldre och mognar. Det är inte länge tills hon börjar skolan!
Hur länge har ni varit tillsammans? Försök ge tjejen en ärlig chans. Lär känna henne på tu man hand! Gå på cirkus, tivoli eller åk till något lekland. Genom att "bjuda in" henne så kan även du vara med och uppfostra henne tillsammans med din sambo.
Det är inte sant att alla föräldrar vill ha sina barn hos sig hela tiden.
Jag tycker inte hon ska göra saker med barnet på tumanhand. Varför skulle de gå på tivoli eller lekland? Hon tycker inte om barnet och kommer inte tycka om barnet mer när hon härjar på ett ställe fullt med barn.
Jag skulle snarare ge ts rådet att värna sitt eget utrymme. Hon behöver inte umgås med barnet på tumanhand. Ha egna intressen och värna dem.
I början när jag träffade min sambo så gick jag all in. Engagerade mig massa och sånt. Barnet är nu 6 år och var 3 när vi träffades. Jag har inte gjort någonting ensam med henne en enda gång. Någon gång har vi åkt en bit i bilen tillsammans, någon gång har min sambo varit borta och jag har varit själv med henne hemma (dock högst motvilligt). Jag skulle aldrig, som det ser ut nu, få för mig att bara göra något hon och jag, men ser gärna att min sambo och hon gör saker själva (vilket leder till egentid hemma). Jag fick det mycket bättre när jag slutade engagera mig så mycket och prioriterade mig själv: att sticka och träna när jag ville, hängde med vänner när jag ville och inte planerade mitt liv efter sambon och barnet. Jag och sambon umgås mest när barnet är hos sin mamma. Funkar skitbra för mig. Ts, du behöver inte bry dig så mycket om barnet helt enkelt. Om du känner som du gör alltså. Lev ditt liv på samma sätt som tidigare och se din och sambons egentid som ett plus!