• Mandel

Vilket ämne är mest tabubelagt?

Här hemma är inga ämnen tabu att diskutera. 

För mig handlar det kanske mer om att man väljer hur mycket eller hur lite man försöker känna förståelse för det som hänt. Hur mycket man kan visa av den förståelsen inför andra utan att de går bananas och inte fattar.

Folk har fruktansvärt svårt för att få ihop att man faktiskt kan förstå varför en del människor gör saker oavsett om det handlar om struntsaker eller brottsliga saker utan att för den skulle tycka som dem.
    Att förstå är inte det samma som att jag tycker att det är okej.
    För att förklara problemet:
    Jag kan förstå att det slog slint för den utarbetade småbarnsmamman som var övertrött och hon gav sitt övertrötta härjande barn en örfil, MEN det är inte okej att hon gjorde det.
    Genast tror 98% att jag är för barnaga...
    Jag förstår att vissa människor röstar på SD. Läser man deras argument så tycker de flesta inte att det är invandrarna i sig som är problemet utan de är rädda för arbetslöshet, bostadsbrist, kris inom omsorgen osv. Och de enda som lyssnat på dessa människor är SD. Är det konstigt att de då röstar SD? Nop. 
    Jag gjorde inte det, men jag förstår att andra röstade SD.
    98% kallar mig för rasist och att jag visst röstade SD.

Folk har även svårt för att förstå rationalitet och långsiktigt konsekvenstänkande i vissa ämnen.
    Bara för en sak är angelägen idag så behöver den inte vara lika angelägen om vi kritiskt ser framåt. Vad blir resultatet om vi fortsätter utan att ändra på något?
    Gäller allt ifrån jobbfrågor till invandringen.

Livet är mer en balansgång i hur mycket folk klarar av att ta in som inte stör deras dagsrutiner. Inte ämnet i sig. 
    Så länge man följer och tramsar med i normen så är inga ämnen något som helst problem, men om du försöker påvisa en annan sida eller ett annat synsätt eller en annan aspekt. Då j-klar ser folk mer rött än en tjur framför en matador.
    Så länge man jamsar med går det att diskutera allt i alla sammanhang.

Sitter man som grupp och förfasar sig över karriärkvinnan så är det okej, men gud nåde den som vågar öppna munnen och försöka sätta sig in i hennes situation, varför hon gjorde de val som hon gjorde osv. Den personen ska ha spö och blir sedan inte medbjuden på tjejfikat längre... Kvinnan är hemsk. Punkt slut.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Vilket ämne är mest tabubelagt?