Inlägg från: Anonym (Biggls) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Biggls)

Nu flyger jag aldrig mer!

Anonym (Oförändrat) skrev 2015-03-26 20:09:03 följande:

Vi kommer flyga som förr. Har aldrig varit flygrädd av nån orsak och är det inte nu heller. Att flyga är absolut säkraste färdsättet! Tänk på hur vansinnigt många flyg det går varje dag och hur otroligt få olyckor det ändå är. Glad Det här var en enstaka idiot,de intervjuade en pilot på radion som under sina 30 år aldrig hört talas om nåt liknande.

har varit minst 5 fall
  • Anonym (Biggls)
    No Logo skrev 2015-03-26 23:06:42 följande:

Busschaufförer, lokförare, kaptener, etc kan ju också bestämma sig för att begå självmord just när du är passagerare. Bäst är ju att inte låta någon annan köra dig alls - och hoppas att inte någon självmordsförare träffar just din bil/cykel/båt när du framför den själv!

Bussa är på marken, tåg har ATC, båtar kan inte sänkas fort.
  • Anonym (Biggls)
    ulfsas skrev 2015-03-27 11:06:08 följande:

Mycket olyckligt med Germanwings.

Har själv flugit i ca 26 år/+17000 flygtimmar.

Jag kan inte se hur en flygvärdinna i cockpit skulle kunna förhindra något innan man som pilot kan, om man nu var en dåre, ställa till det mitt framför ögonen på värden/värdinnan.
    Denne skulle inte inse något förrän det var för sent. Då blev det även för sent för den andre piloten även om denne kom in i cockpit.

Bättre att ha hårda kontroller så att man kan lite på de som jobbar där fram. Från när jag började så var det flygvapnets militära krav som gällde. Höga krav men så lade man ju nästan ner flygvapnet och få kommer den vägen numera. 

Nu, sett över världen så skall allt vara så billigt som möjligt. Man hör om piloter som får betala för att få flyga i början(menar inte något speciellt bolag). Piloter med otrygg anställning osv. En kapten som är dyr men som korrekt ställer in en flygning riskerar nu att inte få ett förlängt kontrakt. Många flygbolag drivs med ''management by fear''.

Så, visst har yrket förändrats till de sämre.
    Men kunden har ju alltid rätt. Fast billigt kan i sin förlängning vara mindre bra.

AL hade nog låtit bli med en tjej där.Men vad hände i Barca?
    Tow2Mater skrev 2015-03-27 14:35:14 följande:
    Att sticka en kniv i nacken på någon går fort och låta den andre piloten ta över. Det är nog flygvärdinnor tränade till om de skulle behöva.
    Är dom?

• Anonym (Biggls)
    Anonym (Du går inte säker någonstans!!) skrev 2015-03-27 23:31:51 följande:

Se det som en gärning för klimatet att sluta flyga. Av den anledningen flyger inte jag. Jag har inte flygit på snart 10 år och trivs utmärkt ändå!

Minskar nog nu
  • Anonym (Biggls)
    ulfsas skrev 2015-03-28 10:01:43 följande:

Av det som man kan läsa i tidningarna så har inget ännu framkommit som talar emot ett självmord tycker jag.

Angående en flygvärdinna i cockpit så är det ett verkningslöst medel mot en pilot som nu vill flyga i backen.

Man skulle kunna göra de åtgärder som krävs mitt framför dennes ögon utan att denne skulle förstå innan det var försent.

Bättre med hårda krav med uppföljning.

Man bör kunna lita på sin kapten och styrman. Eller litar man mer på en värdinna?

hon kan öppna dörren
  • Anonym (Biggls)
    Adelaide skrev 2015-03-29 11:29:37 följande:
    Fast jag tycker att flygvärdinnor på SAS har orimligt höga löner (fast de kanske har sänkts nu i och med sparpaketen). Har en bekant som tjänade 40 000 för några år sedan, då var hon inte purser utan "vanlig" värdinna. Hon hade bara gått gymnasiet, fått utbildningen på SAS gratis och med full lön, och hade alltså inga studielån att betala tillbaka på heller. Hon ansåg att det var rätt att SAS-värdinnor skulle tjäna så mycket, för att de var så "noggrant utvalda". Vilket då passagerna inte verkar tycka, men det är en annan sak... Drömmer

Piloterna genomgår ju en lång och svår utbildning, som de till stor del måste bekosta själva. Skyhöga krav både för att antas till utbildningen, för att anställas och för att ha kvar sin tjänst inte minst. Plus att de måste kvalificera sig för anställning på passagerarlinjerna själva genom att flyga ett visst antal timmar med något annat, typ små transport- och postflyg utomlands under konstiga villkor och omständigheter, och det är en enorm konkurrens om alla pilotjobb på alla nivåer...
    Gratis utbildade i försvaret och nu Yrkeshögskolan
  • Anonym (Biggls)
    Förtryckt skrev 2015-03-30 11:32:00 följande:
    Jag förstår varför du säger så, men sorry, har en väninna som är (har varit) flygvärdinna (I Sverige) och hon svär på det. Att de anställda får detta. Och då sa jag :Va? , vad orättvist! " Varpå hon replikerade "vadå, vi är ju däruppe varje dag, det är vårt jobb.."
    har även andra stolar och bälten
  • Anonym (Biggls)
    driver28 skrev 2015-03-30 22:49:18 följande:
    Hej. Det finns ingen anledning att oroa sig mer nu än förut. Jag känner till åtminstone 2 händelser där självmord ligger bakom flygkrascher innan denna händelse. I båda fallen dig samtliga ombord. Det ena fallet var en pilot i Mellanöstern som hade spelskulder och det andra fallet en flygmekaniker som sköt piloterna och en flygvärdinna för att sedan dyka ner i backen.

3 gånger på minst 50 år. Som sagt. Det flyger hundratals plan i luften dygnet runt och det kraschas ungefär 2 gånger om året. Inget annat trafikslag är så säkert som flyg. Inte ens att gå. De flesta dödsolyckor sker fortfarande hemma.

Tänk inte på det.
    Det är fler
    Anonym (Skiträdd) skrev 2015-03-30 22:49:25 följande:

Nu har jag läst igenom alla kloka, dumma, trevliga, roliga och knasiga inlägg och det har gett mig lite nya perspektiv på tillvaron. Tack ska ni ha! Nog kommer jag flyga igen, alltid! Jag flyger vidare.

Tror du har trollat

• Anonym (Biggls)
    ulfsas skrev 2015-03-31 13:03:57 följande:
    Det tror inte jag. Ingen kan ju veta. Med en ännu vidare krets inne i cockpit så är det ju en större risk att vi får in en psykiskt störd person från kabinpersonalen. De har inte samma koll/krav på sig som piloter har genom tester mm.

Denne kan då slå piloten i huvudet med yxan och sedan neka dörröppning och så är det kört, ändå...
    Men har aldrig hänt så FAA och Ryan är föregångare. Men vi har ju redan koll p flygplatserna, så behövs den dörren?
    No Logo skrev 2015-03-31 08:32:38 följande:
    Bussar kan köras i hög hastighet in i träd eller mötande bilar, eller utför stup. Alla banor har inte ATC, och dessutom förhindrar ATC inte alla medvetna olyckor, dvs om lokföraren bestämt sig för att skapa en olycka. Båtar behöver inte sänkas för att olyckan ska vara dödlig, med mindre båtar räcker det att köra in i något stort/hårt.
    Man har större chans att överleva.
    nanneN skrev 2015-03-31 13:06:14 följande:

Om du bara visste hur många som tar livet av sig genom att svänga över i den mötande filen så skulle du inte åka bil heller.

Ganska svårt på motorväg eller vajerväg.
  • Anonym (Biggls)

ulfsas skrev 2015-03-31 13:08:31 följande:
    Anonym (Biggls) skrev 2015-03-31 04:05:32 följande:
    hon kan öppna dörren
    Jag lovar dig att om jag lyfter nosen rakt upp, stänger av motorerna, släpper ut kabintrycket och låter farten falla och därmed blir planet som ett asplöv i vinden så kan din värdinna öppna dörren hur mycket hon vill.
    Kommer inta att hjälpa ett dyft.

Säger detta för det vore riktigt illa även om jag satt i mitt säte och den andre piloten fick spel även då. Denne kunde lätt orsaka en krasch ändå.

Därför så måste man ha piloter i cockpit som är testade och utredda så långt det går. Annat hjälper i vart fall inte.
    Man bör ha allt.
    Anonym (???) skrev 2015-03-31 13:16:24 följande:
    Det har du säkert rätt i, (jag litar mer på din flygkompetens än min ) MEN rent psykologiskt är det nog ändå ett rätt stort hinder om någon annan är i cockpit samtidigt, tror du inte? I alla fall om det är en ögonblicksingivelse, tänker jag mig.
    Speciellt för ett psyko som kan behöva en kvinna att tala med

• Anonym (Biggls)
    nanneN skrev 2015-03-31 16:33:59 följande:
    Du glömmer hastigheten. Ett objekt kan ha väldigt liten massa men ändå orsaka enorm skada om det har tillräcklig hastighet.
    Två bilar i 110km/h som frontalkrockar är garanterat tillräckligt, även om det är små bilar.
    Man hinner bromsa
    Anonym (*) skrev 2015-03-31 16:43:29 följande:
    Du tror alltså att fler dör i flygolyckor än i bilolyckor utslaget på ett år?

Enbart i Sverige dör 250-300 i bilolyckor varje år. Hur många svenskar dör i flygolyckor varje år?
    Vi kör bil mer än flyger.
    Förtryckt skrev 2015-03-31 17:15:35 följande:

Ska till Spanien rätt snart. Hoppas bara att döden blir ögonblicklig utifall att...

Men väntan kan bli lång, det var panik är det senaste.
    Anonym (Mycket flygrädd...) skrev 2015-03-31 18:15:45 följande:

Ska åka till Florida över påsken. Alltid flygrädd och nu mer än nånsin. Flyger med Norwegian och är typ rädd för "allt" ( tappa motorer, turbulens, blixtar, brand). Hur ska jag tänka? Reser med man och barn och försöket gör deras skull hålla mig lugn.

En vecka med Dreamliner så långt?
    Förtryckt skrev 2015-03-31 17:31:14 följande:

Håller med. Jag är redan lite flygrädd. Sånt där gör inte saken bättre.

Sen, varför måste piloter envisas med att flyga över Alperna öht? Det är nästan alltid turbulens där. Förbannat irriterande.

Allt med att flyga har blivit jobbigt, anser jag. Kanske är det åldern?

Det är ibland så man undrar vad man står ut med för att få ett par veckors varmt klimat. Tunga väskor ska bäras tills armarna nästan går av, det ska tragglas med pass och boardingkort, man får panik om man tror man glömt något...
    Man får inte ta med sig en vattenflaska, gater byts...
    Och har man otur kan man få en färd där det känns som om man är instängd i en torktumlare.Där allting skakar åt alla håll.
    Usch.

Köp väskor med hjul.
    Är också gammal och har tröttnat, men man kan ju flytta ner. 
    Jävla stress men åker man ofta blir det rutin. 
    Spanien Sverige utan Alper, blir krokigt?
  • Anonym (Biggls)
    Förtryckt skrev 2015-04-01 12:22:20 följande:
    Men sluta korsposta!
    Att länka är inte att korsposta
  • Anonym (Biggls)
    Förtryckt skrev 2015-04-02 10:57:39 följande:
    Att klistra in samma länk som sitt inlägg i två tre trådar är att korsposta. Lika irriterande som folk som gör reklam för sin blogg.
    Tycker du, annars brukar det vara att skriva samma inlägg i flera trådar. Jag ser gärna länkar till trådar om samma sak, inget OT som en del ökända stalkande troll lägger ut.
  • Anonym (Biggls)
    Anonym (M) skrev 2015-04-02 20:29:48 följande:
    Ett tips, köp bättre flygbiljetter och bättre bagage. Jag snittar 45-50 enkelresor med flyg om året. Taxi till flygplatsen, Fast Track, lounge, en samsonite lite, app i telefonen och det tar mig max tio minuter mellan taxi och gaten, ibland med ett stopp i loungen om jag är tidig.
    Privat med familjen?

Det här är Familjeliv och att flyga är riskabelt skit ens om man har bra benutrymme.

Dessutom förstör man klimatet för våra barn.
    För även du slarvar nog med Klimatkompensation.
Svar på tråden Nu flyger jag aldrig mer!