• MEE83

Jimmie Åkesson hos Skavlan

Anonym (Bodil B) skrev 2015-03-28 18:45:55 följande:
    Varför skulle han vara förberedd? Han skulle väl bara tala om att han skulle börja jobba igen , inte behöva stå till svars för gamla påståenden som folk har gjort under 15 års tid. Han har ju faktiskt varit sjukskriven.

Att Skavlan ställer obekväma frågor är självklart inte fel, och det verkar vara det som SD-sympatisörer rasar över, vilket är löjligt, JÅ, och även de andra karriärspolitikerna skall alltid bli bombarderade med obekväma frågor, det bör höra till territoriet och yrket, det är enligt mig så det skall vara att vara skattepengadiare(aka politiker), man får obekväma frågor, hade det varit någon annan än JÅ, eller en politiker från ett annat parti, så hade det nog låtit annorlunda från en del människor, man skall alltid ställa dessa personer mot väggen, och då menar jag alla, inte bara SD politiker. 

Jag kollar inte på TV ofta, men jag har nu sett detta på SVT play, och JÅ såg rätt så granatchockad ut, det verkar inte som han var förberedd på att Skavlan skulle ställa de obekväma frågorna, det känns som att han trodde att det var lite afternoon tea han var inbjuden till, han var dåligt preppad, och kanske inte riktigt redo för att kliva in i rampljuset ännu, för JÅ fixade detta speciellt bra, jag tycker att han såg rätt tilltufsad när Skavlan satte igång.  
  • MEE83
    tobbe01 skrev 2015-03-29 09:52:26 följande:
    Jag tror att Jimmie visste EXAKT vad han gav sig in i och eftersom sympatierna efter programmet kommit att hamna på honom så...........vad ska man säga?
    Det är nog ett fall av konfirmeringsbias från din sida, det beror sig på vem man pratar med och var man hittar sympatisörerna, vems sympatier pratar du om? Är det bland individer som redan är "frälsta", politiskt neutrala, eller är det bland meningsmotståndare?

Vill man veta hur något mottas, så är det ofta bäst att söka sig utanför sina vanliga flöden, annars så blir det lätt missvisande. 
  • MEE83
    Gert skrev 2015-03-29 09:22:35 följande:

Om Skavlan hade varit lika hård mot alla gäster hade det varit en annan sak. Till exempel hade han kunnat ställt Mark Knopfler mot väggen om den homofobiska textraden i Money for Nothing, som lyder så här:

See the little faggot with the earring and the make-up
    Yeah buddy that?s his own hair
    That little faggot got his own jet airplane
    That little faggot he?s millionaire

Han kunde frågat Stordalen om hennes giftermål med mångmiljardären Petter Stordalen och deras lyxbröllop i Marocko som kostade 40 miljoner kronor. Hade hans pengar något att göra med hennes dyra stamcellsbehandling utomlands?

Han kunde ställt frågor till Downtown Abbey kvinnorna varför dom (tjänstefolket) kryper för herrskapet, och om dom inser att dom har gjort sig till nyttiga idioter för privilegie- och klassamhället. 

Men nej. Skavlan, som jag hädanefter kommer kalla Tavlan (tabbe, misstag), ställde bara hårda och tuffa frågor till Jimmie Åkesson. Dessutom var det samma frågor som redan har ställts 1000 gånger. Tavlan gjorde ett riktigt bottennapp här.

Är detta riktat till mig? Politiker skrev jag, dvs människor som är framröstade av elektoratet, de är beslutsfattare, vi betalar deras löner, 700 000 för en riksdagsman som JÅ, och han får väl runt 400 000 från partiet med, partierna får i sin tur pengarna från Staten, dvs skattebetalarna, via partistödet, vilket innebär att JÅ, får en årslön från oss skattebetalare på 1,1 miljoner SEK. 

Politiker, skall alltid nagelfaras, det är stor skillnad på en politiker, och en läkare och filantrop som Gunhild Stordalen.
  • MEE83
    Gert skrev 2015-03-29 11:32:18 följande:
    Så Åkesson ska alltid få stå till svars över vad andra människor har sagt för länge sen, även i underhållningsprogram? Det verkar bara gälla Åkesson för när Gudrun Schyman, Mona Sahlin och andra vänsterpolitiker är med i underhållningsprogram ställs inte några frågor om deras partiers historia eller vad partipolitiker har sagt i deras partier.
    Det är en förenkling av problematiken Skavlan ställde frågor om, Skavlan påtalade ett högst relevant problem i partiet, dvs att SD attraherar en del människor som inte bör representera Sverige och Svenskar, varken på lokal, regional eller nationell nivå, då de get uttryck för en människosyn som ej är acceptabel, citaten var exempel för att få förstärka hans poäng.. 

Det JÅ hade att svara på, är varför hans parti attraherar dessa individer, INTE, vad dom har sagt, utan orsaken till VARFÖR dom engagerar sig i hans parti, ett parti som han, som partiledare, är högsta ansvarig för. JÅ svarade inte på frågan överhuvudtaget. 

Sättet som SDare håller sina folkvalda politiker under armarna, är intressant, jag skulle kalla det apologetik, dom kan inte göra något fel i de redan frälstes ögon, vilket är högst oroande, för politiker bör som jag nämnt nämligen alltid nagelfaras, framförallt pga att de innehar beslutsfattande positioner som påverkar alla medborgare, de har en unik maktposition, vilket gör att dom också bör räkna med att bli noggrant granskade, och om de gör något fel, kritiserade.

• MEE83
    Anonym (Besviken...) skrev 2015-03-29 17:50:52 följande:
    Får jag fråga dig eftersom du verkar ganska vettig... Tycker du det är demokratiskt att frysa ut sd så som många gör? De är ju trots allt det tredje största partiet i landet, i demokratiska val. Ändå har de stängts ute från skolor, barn och vuxna för oväsen så att man inte kan höra vad sd säger, inte alltid inbjudna till debatter, de som öppet röstar på sd raderas från fb, de förlorar vänner och ibland jobb, folk postade filmer och bilder där man använde sds valsedlar till att plocka upp hundbajs med, med massor av likes och hejarop. Osv... Det finns säkert massor av andra exempel.

Jag röstar själv inte på sd, har aldrig gjort, kommer aldrig att göra. Jag är inte vidare förtjust i deras politik och skulle gärna se att de trillar ur riksdagen efter nästa val.

Men jag tycker den behandling som sd får utstå är väldigt obehaglig. Man skulle aldrig tillåta att någon annan grupp i samhället skulle hånas på samma sätt.

Jag tycker det är obehagligt helt enkelt :(
    Detta är ett intellektuellt feltänk/felskrivning, demokratisk parlamentarism innebär att regeringen måste söka stöd i parlamentet för att på så sätt få mandat för sin politik, så länge man lyckas med det så är det grönt, man måste inte eftersträva unisont stöd för sin politik bland alla folkvalda representanter i parlamentet. Vi har alla möjlighet att påverka detta, då vi alla har samma rättigheter när det gäller det fria valet, vi väljer våra representanter och de som vi tycker representerar oss bäst, SD sympatisörer och alla andra, inklusive mig själv, har den rättigheten. 

Andelen som ett parti får, avgör hur många representanter dom har, där stoppar det, det innebär inte per automatik att politiska meningsmotståndare måste ta hänsyn till ett annat parti, om det hade varit ett kriterium för demokrati, så hade SD varit "tvingade" att ta hänsyn till vad V och MP tycker till exempel och vise versa. Det i praktiken inte funnits några politiska partier. 

Det är inte odemokratiskt att välja sina vänner utefter deras värderingar och åsikter, varken du, jag eller någon annan, kan tvinga en annan person att tycka om oss, och vi kan inte bli tvingade att vara vänner med någon vi inte gillar. Det, om något, hade varit odemokratiskt. 

Sedan kan det kanske finnas fall för DO, då får man göra en anmälan, diskrimineringslagen finns, och Staten har som sagt en myndighet för det.

Så nej, det är inte odemokratiskt, representativ demokrati, handlar om att vi alla har möjlighet att påverka vem som representerar oss, via valsedeln, vi har rätt och möjlighet att vara med att bestämma, då vi väljer våra representanter, den rätten har alla svenska medborgare. 
  • MEE83
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-29 21:31:58 följande:
    Tyvärr, det där är vad som händer när svenska folket inte längre behärskar sitt eget språk. Dessutom är vissa personer inte lönt att diskutera med för de kommer att säga att himlen är rosa oberoende av hur man försöker förklara att den för det mesta är blå. Om någon är inte öppen för diskussion och inte villig att ta bort sina skygglappar finns där inte mycket att göra mer än att bida sin tid och sedan köra över dem helt enkelt. Precis som dagens ljugarpolitikerskara gör mot folket i allmänhet och sina väljare i synnerhet.
    På vilket sätt ljugs det? Reinfeldts regering infriade under mandatperioden 2010-2014, 222 vallöften, utav 274 dokumenterade sådana, vissa fick de inte mandat för i riksdagen, det var ju en minoritetsregering, vilket ledde till att sammanlagt 25 vallöften ej kunde infrias, undersökningen genomfördes av den eminenta tidning Riksdag och Departement, som alltid har varit en guldgruva(dvs sedans 70-talet), för de som vill ha en faktiskt inblick i vad våra folkvalda representanter gör och Göteborgs Universitets valforskningsprogram. 

Riksdag och Departement är tyvärr nedlagd nu dock. 

Det mest medialt uppmärksammade var väl höjningen utav brytpunkten när det gäller den statliga inkomstskatten, där Sossarna, MP, V och SD röstade i mot, ett direkt slag mot rätt många vanliga Svenssons, många av dom har investerat i en akademisk utbildning, sammanlagt var det ungefär 1 miljon vanliga löntagare som blev sparkade på smalbenet av de 4 ovanstående partierna, i effekt revs också en av grundbultarna i det finanspolitiska ramverket upp i och med oppositionens handlande i den frågan.
  • MEE83
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-30 12:04:50 följande:
    Har gett exempel tidigare. Men självklart är det lätt att bortse från det man vill bortse ifrån. 
    Det är möjligt att du har, antagligen har dom inget med det utlovade vallöftena att göra dock, vilket gör dina exempel irrelevanta, då det inte är det man går till val på, det man går till val på är valmanifestet. 

Det som partierna går till val på, dvs valmanifestet är det som avgör var man lägger sin röst, de resterande sakfrågorna är då troligtvis av mindre vikt, och det är självklart vallöftena man skall kolla på för att avgöra hur framgångsrik och ärlig en regering har varit, om dom till exempel går till val med att lova något för att vinna röster, men sedan inte uppfyller det.

Alliansen har utifrån det kriterieret varit ganska så framgångsrika och även ärliga. Sedan behöver man självklart inte gilla deras politik, men ljuger? Dom ljög inte om vallöftena och manifestet, och det är det som de går till val på. 
  • MEE83
    Anonym (Blueberry) skrev 2015-03-31 20:01:44 följande:
    Men problemet är att folk inte är tillräckligt generösa. Vem ska få folk att förstå att det är viktigare att bidra till välgörenhet så det hjälper alla som behöver hjälp, än att prioritera en vecka på Spaniens solkust en vecka om året för hela familjen för typ 65 000:-.
    Visst finns det en problematik i det, men många som har råd att vara generösa är generösa. Många av våra mest kända institutioner var från början filantropiska projekt.

Kollar du på de mest förmögna släkterna och entreprenörerna i Sverige så bidrar de med väldigt stora belopp, och då menar jag inte genom skatterna, utan oftast genom stiftelser.

De två mest kända, vad jag vet är 

Erling Perssons stiftelse, ca 1 miljard har donerats enbart till diabetesforskning på Karolinska, men de donerar till en mängd organisationer, projekt och Universitet(HHS, där jag pluggade, är väldigt beroende av privata donationer).  

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, samma sak där, den enskilt största strategiska satsningen är på ca 1 miljard SEK för kartläggning av proteinuttryck, bland annat ett helt nytt medicinskt centrum för molekylär medicin vid Sahlgrenska i Göteborg, ett annat intressant projekt är MAX IV i Lund.  

Det finns väldigt många exempel på generositet. Själv väljer jag att donera till MSF. 
  • MEE83
    Aqt skrev 2015-04-02 08:50:11 följande:
    Ja, den här granskningen av Granskning Sverige som berör detta borde alla titta på;

">

Du är medveten om att Granskning Sverige i praktiken(om än ej officiellt) är ett Sverige Demokratiskt partiorgan, precis som Avpixlat i praktiken är det. Att de kallar sig opolitiska är ett bra första april skämt, som kanske någon som blev lobotomerad vid födelsen kan köpa. Det är i princip som att ha ett socialdemokratiskt podcast gäng granska en sosse. 

Så... seriöst, källkritik... 
Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan