Anonym (Besviken...) skrev 2015-03-29 17:50:52 följande:
Får jag fråga dig eftersom du verkar ganska vettig... Tycker du det är demokratiskt att frysa ut sd så som många gör? De är ju trots allt det tredje största partiet i landet, i demokratiska val. Ändå har de stängts ute från skolor, barn och vuxna för oväsen så att man inte kan höra vad sd säger, inte alltid inbjudna till debatter, de som öppet röstar på sd raderas från fb, de förlorar vänner och ibland jobb, folk postade filmer och bilder där man använde sds valsedlar till att plocka upp hundbajs med, med massor av likes och hejarop. Osv... Det finns säkert massor av andra exempel.
Jag röstar själv inte på sd, har aldrig gjort, kommer aldrig att göra. Jag är inte vidare förtjust i deras politik och skulle gärna se att de trillar ur riksdagen efter nästa val.
Men jag tycker den behandling som sd får utstå är väldigt obehaglig. Man skulle aldrig tillåta att någon annan grupp i samhället skulle hånas på samma sätt.
Jag tycker det är obehagligt helt enkelt :(
Detta är ett intellektuellt feltänk/felskrivning, demokratisk parlamentarism innebär att regeringen måste söka stöd i parlamentet för att på så sätt få mandat för sin politik, så länge man lyckas med det så är det grönt, man måste inte eftersträva unisont stöd för sin politik bland alla folkvalda representanter i parlamentet. Vi har alla möjlighet att påverka detta, då vi alla har samma rättigheter när det gäller det fria valet, vi väljer våra representanter och de som vi tycker representerar oss bäst, SD sympatisörer och alla andra, inklusive mig själv, har den rättigheten.
Andelen som ett parti får, avgör hur många representanter dom har, där stoppar det, det innebär inte per automatik att politiska meningsmotståndare måste ta hänsyn till ett annat parti, om det hade varit ett kriterium för demokrati, så hade SD varit "tvingade" att ta hänsyn till vad V och MP tycker till exempel och vise versa. Det i praktiken inte funnits några politiska partier.
Det är inte odemokratiskt att välja sina vänner utefter deras värderingar och åsikter, varken du, jag eller någon annan, kan tvinga en annan person att tycka om oss, och vi kan inte bli tvingade att vara vänner med någon vi inte gillar. Det, om något, hade varit odemokratiskt.
Sedan kan det kanske finnas fall för DO, då får man göra en anmälan, diskrimineringslagen finns, och Staten har som sagt en myndighet för det.
Så nej, det är inte odemokratiskt, representativ demokrati, handlar om att vi alla har möjlighet att påverka vem som representerar oss, via valsedeln, vi har rätt och möjlighet att vara med att bestämma, då vi väljer våra representanter, den rätten har alla svenska medborgare.