• Anders2015

Jimmie Åkesson hos Skavlan

Anonym (usch Skavlan) skrev 2015-03-28 19:04:59 följande:
    Håller med. Han verkade helt chockad över att bli utfrågad om skåpmat och inte om hans sjukskrivning och tillfrisknande och hur det känns att komma tillbaka efter en lång frånvaro m.m.och hur han har planerat sitt jobb den närmsta framtiden. Han blev istället attackerad som om han vore en brottsling.

Skavlan har säkert inte en aning om hur det är att vara utbränd! Han borde skämmas!!!
    Instämmer med dig att Skavlan verkade inte ta Åkessons sjukdom på allvar eller helt enkelt att han inte brydde sig. Men samtidigt anser jag inte att Skavlan klädde av Åkesson utan att Åkesson återigen visar vilken talare han är och klädde av Skavlan.

Man måste kunna hantera och diskutera olika frågor utan att anklaga och beskylla. Gäller givetvis alla partier.

Både Skavlan och Åkesson var vinnare av programmet, Skavlan av tittar siffror och Åkesson för sitt sätt att svara på frågor rakt och utan bortförklaringar.
  • Anders2015
    Anonym (Lena) skrev 2015-03-29 12:45:48 följande:

Jag tycker att det är självklart att en nu aktiv politiker ska få frågor om arbetet som politiker, det vore väldigt märkligt annars. Jag följer inte Skavlan så jag vet inte hur han brukar intervjua aktiva politiker men är Åkesson den förste som som får svara på frågor om partiet han representerar är det som är fel, inte frågorna ställda till Åkesson.

Jag ser inte elakheten i frågorna heller men förutom sjukskrivningen får han svara på frågor om varför det är så många medlemmar i partiet som måste uteslutas pga av rasistiska åsikter samt svara på vad han tycker om en reklamfilm som producerats och lanserats under hans tid som ledare. Han får också frågan om han ställer upp på det uttalande som hans vikarie gjort under sjukskrivningen att SD ska försöka fälla varje regering som vill öka invandringen.

På vilket sätt är det elaka frågor?

Skavlan avbröt Åkesson ideligen, Åkesson han knappt svara på frågan innan han blev avbruten. Som programledare kanske man kan förvänta sig att gästen åtminstone ska kunna svara på en fråga innan programledaren avbryter pratar i munnen på gästen. Anmärkningsvärt dåligt av en programledare, men trots det så svarade Åkesson lugnt och sakligt och det klädde av Skavlan fullkomligt.
  • Anders2015
    Anonym (Lena) skrev 2015-03-29 12:45:48 följande:

Jag tycker att det är självklart att en nu aktiv politiker ska få frågor om arbetet som politiker, det vore väldigt märkligt annars. Jag följer inte Skavlan så jag vet inte hur han brukar intervjua aktiva politiker men är Åkesson den förste som som får svara på frågor om partiet han representerar är det som är fel, inte frågorna ställda till Åkesson.

Jag ser inte elakheten i frågorna heller men förutom sjukskrivningen får han svara på frågor om varför det är så många medlemmar i partiet som måste uteslutas pga av rasistiska åsikter samt svara på vad han tycker om en reklamfilm som producerats och lanserats under hans tid som ledare. Han får också frågan om han ställer upp på det uttalande som hans vikarie gjort under sjukskrivningen att SD ska försöka fälla varje regering som vill öka invandringen.

På vilket sätt är det elaka frågor?

Skavlan avbröt Åkesson ideligen, Åkesson han knappt svara på frågan innan han blev avbruten. Som programledare kanske man kan förvänta sig att gästen åtminstone ska kunna svara på en fråga innan programledaren avbryter pratar i munnen på gästen. Anmärkningsvärt dåligt av en programledare, men trots det så svarade Åkesson lugnt och sakligt och det klädde av Skavlan fullkomligt.
  • Anders2015
    Anonym (Lena) skrev 2015-03-29 13:33:29 följande:
    Så det elaka var inte frågorna i sig utan att han avbröt?
    Elakt eller inte? det får du som tittare själv avgöra. Men ett faktum var att Skavlan avbröt Åkesson innan han han svara på frågorna. Det minsta man kan begära av en programledare är att han låter gästen svara på programledarens egna frågor, varför annars ställa frågorna
  • Anders2015
    Anonym (Lena) skrev 2015-03-29 13:55:55 följande:
    Jag ser ju inte det elaka, det var därför jag frågade vari det elaka låg. På det svarade du att Skavlan avbröt Åkesson.
    Såhär svarade jag,om det är elakt eller inte får tittarna själv avgöra. Alla ser med olika ögon gissar jag
     Idag 13:33#116CiteraAnmäl
    Anders2015 skrev 2015-03-29 13:28:39 följande:

• Anders2015
    Donum skrev 2015-03-29 14:30:20 följande:

Nu har också jag sett intervjun och lyssnat noga för att hitta det upprörande i intervjun. Minst hälften av intervjun gick åt till att prata om hur Åkesson mådde och kände sig och Åkesson fick väldigt mycket utrymme att beskriva det. Tyckte att det fanns en klar koppling mellan det "hårda klimatet" i politiken, som Åkesson höll med om, och huruvida SD har bidragit till det klimatet genom olika sätt att uttrycka sig hårt om andra människor. Så jag lyckas inte hitta det upprörande i intervjun.

Instämmer med dig till viss del, han fick utrymme och han svarade rakt och snabbt. Men andra hälften av programmet blev Åkesson avbruten och Skalvlan pratade i mun. Och det är inte bra gjort av en programledare där endast två personer sitter i sofforna. Ställer en programledare en fråga, väntas man att gästen ska hinna svara snabbt och enkelt men Skalvlan avbröt flertalet ggr.

Är det flera i en studio så måste givetvis programledaren avbryta då vissa skriker,pratar i munnen anklagar osv. Men här satt dem lugnt och stilla två personer i en soffa där gästen svarade rakt, snabbt, lugnt och på frågorna medans programledaren avbröt svaren på sina egna frågor.

Sedan kommer det alltid finnas olika åsikter det finns dem som bara ser och hör det dem vill ska hända,höras. Det gäller alla sidor.
  • Anders2015
    Donum skrev 2015-04-11 11:12:41 följande:
    Åkesson fick utrymme att berätta om hur han mår, känner och tänker i 13 minuter av 19...
    Tycker han gjorde det bra och svarade rakt, ärligt och snabbt.
Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan