• Anonym (Lappen)

Jimmie Åkesson hos Skavlan

Skavlan trasslade in sig i 15 år gamla uttalanden av någon i partiet. Vad liknande har många sagt i andra partier. 

• Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan
  • Anonym (Bodil B)

Han var där för att berätta om att han skulle börja jobba igen. Och han förtjänar samma respekt som alla andra av Skavlans gäster. Nä, fy faan så dåligt och respektlöst av Skavlan. Så uruselt agerande av honom.

• Anders2015
    Anonym (Lena) skrev 2015-03-29 12:45:48 följande:

Jag tycker att det är självklart att en nu aktiv politiker ska få frågor om arbetet som politiker, det vore väldigt märkligt annars. Jag följer inte Skavlan så jag vet inte hur han brukar intervjua aktiva politiker men är Åkesson den förste som som får svara på frågor om partiet han representerar är det som är fel, inte frågorna ställda till Åkesson.

Jag ser inte elakheten i frågorna heller men förutom sjukskrivningen får han svara på frågor om varför det är så många medlemmar i partiet som måste uteslutas pga av rasistiska åsikter samt svara på vad han tycker om en reklamfilm som producerats och lanserats under hans tid som ledare. Han får också frågan om han ställer upp på det uttalande som hans vikarie gjort under sjukskrivningen att SD ska försöka fälla varje regering som vill öka invandringen.

På vilket sätt är det elaka frågor?

Skavlan avbröt Åkesson ideligen, Åkesson han knappt svara på frågan innan han blev avbruten. Som programledare kanske man kan förvänta sig att gästen åtminstone ska kunna svara på en fråga innan programledaren avbryter pratar i munnen på gästen. Anmärkningsvärt dåligt av en programledare, men trots det så svarade Åkesson lugnt och sakligt och det klädde av Skavlan fullkomligt.
  • Anders2015
    Anonym (Lena) skrev 2015-03-29 12:45:48 följande:

Jag tycker att det är självklart att en nu aktiv politiker ska få frågor om arbetet som politiker, det vore väldigt märkligt annars. Jag följer inte Skavlan så jag vet inte hur han brukar intervjua aktiva politiker men är Åkesson den förste som som får svara på frågor om partiet han representerar är det som är fel, inte frågorna ställda till Åkesson.

Jag ser inte elakheten i frågorna heller men förutom sjukskrivningen får han svara på frågor om varför det är så många medlemmar i partiet som måste uteslutas pga av rasistiska åsikter samt svara på vad han tycker om en reklamfilm som producerats och lanserats under hans tid som ledare. Han får också frågan om han ställer upp på det uttalande som hans vikarie gjort under sjukskrivningen att SD ska försöka fälla varje regering som vill öka invandringen.

På vilket sätt är det elaka frågor?

Skavlan avbröt Åkesson ideligen, Åkesson han knappt svara på frågan innan han blev avbruten. Som programledare kanske man kan förvänta sig att gästen åtminstone ska kunna svara på en fråga innan programledaren avbryter pratar i munnen på gästen. Anmärkningsvärt dåligt av en programledare, men trots det så svarade Åkesson lugnt och sakligt och det klädde av Skavlan fullkomligt.
  • Anonym (***)
    Anonym (Lena) skrev 2015-03-29 13:19:56 följande:
    Tycker du att SVT skulle ha avstått intervjun helt och hållet eller skulle de ha hållet en intervju som inte handlar om politik alls?
    Jag tycker att frågorna som ställdes skulle handlat om hans sjukdomstid och hans väg tillbaka.
    Inte ett ruttet försök av Skavlan att trycka ned gästen i det mörka hål han befunnit sig i. Definitivt inte att gästen ska ställas till svars för vad ANDRA gjort för uttalanden.
    Vill man se en politiker grillas kanske rätt forum är Agenda.

Alla som njöt av Skavlans uppträdande har själv ett människoförakt som bör jobbas med.
    Jag vet ärligt inte hur man kan tycka att det är okej att göra som Skavlan gjorde.
    När intervjun var slut lämnades mer än en soffa av en person med en mycket olustig känsla över vad man nyss bevittnat.

• Anonym (Lena)
    Anders2015 skrev 2015-03-29 13:28:39 följande:

Så det elaka var inte frågorna i sig utan att han avbröt?
  • Gert

Jag tror att SVT ställde krav på att Skavlan skulle gå hårt mot honom. Det är så SVT, SR och övrig media alltid brukar göra mot Åkesson och SD. Det var en förutsättning att Åkesson skulle få vara med över huvud taget.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (Lena)
    Anonym (***) skrev 2015-03-29 13:30:52 följande:

Jag tycker att frågorna som ställdes skulle handlat om hans sjukdomstid och hans väg tillbaka.

Inte ett ruttet försök av Skavlan att trycka ned gästen i det mörka hål han befunnit sig i. Definitivt inte att gästen ska ställas till svars för vad ANDRA gjort för uttalanden.

Vill man se en politiker grillas kanske rätt forum är Agenda.

Alla som njöt av Skavlans uppträdande har själv ett människoförakt som bör jobbas med.

Jag vet ärligt inte hur man kan tycka att det är okej att göra som Skavlan gjorde.

När intervjun var slut lämnades mer än en soffa av en person med en mycket olustig känsla över vad man nyss bevittnat.

Jag förstår att det måste vara tufft att rivstarta efter utbrändhet med en intervjuninför massor av människor, men är det SVT som ska anpassa sig efter det eller Åkesson som ska trappa upp lite mer försiktigt? Han hade ju kunnat välja att komma tillbaka i politiken på ett mer stillsamt sätt.

Ska SVT verkligen låta bli att ställa politiska frågor till en aktiv politiker?
  • Gert
    Anonym (Lena) skrev 2015-03-29 13:37:40 följande:
    Ska SVT verkligen låta bli att ställa politiska frågor till en aktiv politiker?
    Ställs politiska frågor till Gudrun Schyman när hon är med i underhållningsprogrammet På Spåret?
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (FridaBabe)
    Anonym (x) skrev 2015-03-29 06:58:52 följande:
    Du menar hatarna när du skriver tittarna.
    Säg som det är, du gillar inte att gullpojken Åkesson blir ifrågasatt.
    Nu är det såhär att ger man sig ut i hetluften får man tåla värmen, det borde Åkesson veta. 
    Av oss två vet jag inte vem som är hatare. Det där var inte "hetluften", det där var mobbarprogram finansierad av obligatoriska pengar betalade av svenska folket till en propagandakanal. Om du vägrar se hur dåligt det där pratprogrammet sköttes är det i alla fall inte jag som är färgad av mina politiska åsikter. Det är ju inte jag som kallar folk "gullpojken". 

Sedan kan jag inte låta bli att undra vad du tyckt om Skavlan varit lika vidrig och förnedrande mot tanten med cancer och frågat henne om makens miljarder och vad hon tycker om att hon fick hjälp i flermiljonkronorsklassen med stamcellsbyte medan andra dör av grejer som kan avhjälpas för någon tusenlapp? Varför hon har rätt att bli så privilegierad enbart för att hon särat på benen och fått honom att gifta sig? Eller att hennes bröllop kostade typ 40 miljoner i Marocko och hon och maken flög in gäster med chartrade plan? Hur många barn i flyktingläger hade inte kunnat få mat och sjukvård för de pengarna? Kallat henne kapitalistsvin? Hade du då också tyckt att "ger man sig ut i hetluften får man tåla värmen"?

Varför har inte Skavlan frågat de andra skitpolitikerna om planerad höjning av bensinskatten trots att samma tant för något år sedan såg ingen anledning till att ha så hög skatt? Eller den andre inkompetente rödingen, dvs energiministern vars parti överger sitt vallöfte. De tänker absolut inte åtgärda att systemet med elområden har höjt elräkningarna i Sydsverige rejält. Inför valet var ett av sosselögnarnas viktigaste förslag inom klimat och miljö att "skapa rättvisare villkor mellan de 4 elområdena".

Så det finns betydligt viktigare saker att ställa politiker mot väggen för än att mobba en sjuk person, inte låta honom tala till punkt och inte ens kunna tala om något nytt än att försöka förlöjliga honom med hjälp av gamla, urtvättade saker som inte har något med någonting att göra. I alla fall om man är en kompetent värd och inte bara en arrogant clown som drar dit en mobbarpanel som skrattar på kommando. Som tränade sälar ungefär. Inget illa menat mot sälarna, de är både charmigare, sötare och duktigare än de där som var ditplacerade.

Om du inte kan se att SVT har utvecklats till de vänstervridnas privata lilla lekstuga betyder det antingen att du inte har insikt, inte kan analysera situationen eller helt enkelt håller dina egna om ryggen. Det är i vilket fall som, inte intentionen med Public Service.
Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan