-
Nej, det är inte sant att Skavlan fått sparken. Det var satir.Sweet Sofia skrev 2015-03-29 23:19:25 följande:Själva uttalandet finns även i bla Adresseavisen, Verdens Gang, Aftenposten och Dagbladet. Stod igår. -
Ja, hur kan det komma sig att 2000 norrmän anmält Skavlan? De vet ju inte vem JÅ är? Eller är det 2000 norska rasister?
-
Jag har svårt att förstå hur vi ska kunna bibehålla välfärden på ett bra sätt när så många människor ska bosätta sig här på kort tid.
Man räknar med närmare en halv miljon människor på 5 år. Exempelvis, Jag bor i Skåne som har ca en miljon invånare. Totalt har vi 10 sjukhus. Det innebär ju att om vi ska kunna erbjuda vård om 5 år på samma sätt som idag måste 5 nya sjukhus byggas i Sverige, detta inom 5 år. Det låter inte rimligt överhuvudtaget. Eller tror politikerna att flyktingarna inte har något vårdbehov? -
Så din lösning är en nedrustning av välfärden?Donum skrev 2015-03-31 11:58:43 följande:Jag är inte vänstervriden så jag är inte så noga med en så omfattande välfärd som vi har i Sverige idag.
Att jag tycker att alla principiellt ska få bosätta sig där de vill är ju inte likställt med att alla bor i Sverige. Så jäkla poppis är inte Sverige.
Har man inte försäkring får man snällt betala 50 000:- för sitt brutna ben. -
Fast det tankesättet går inte ihop. Hur ska flyktingarna tas om hand utan en välfärd?Donum skrev 2015-03-31 11:58:43 följande:Jag är inte vänstervriden så jag är inte så noga med en så omfattande välfärd som vi har i Sverige idag.
Att jag tycker att alla principiellt ska få bosätta sig där de vill är ju inte likställt med att alla bor i Sverige. Så jäkla poppis är inte Sverige. -
Ja, man får spara ihop till ungarnas skolgång, några hundratusen per termin och matlåda varje dag. Det gäller att man har en hyfsad inkomst!
-
Precis, barnalstring blir de rikas privilegium. Ordet "rättigheter" kommer att tillhöra en svunnen tid.Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-31 12:24:21 följande:Har man inte råd med det får man låta bli att skaffa några. Med öppna gränser blir det ändå folk så det räcker och blir över, globalt. -
Absolut inte! Jag gillar Sveriges modell i nuläget, men gillar inte den höga invandringen. Jag tycker det är kanon med välfärd.Rataxes skrev 2015-03-31 12:34:08 följande:Jaha du vill leva i ett samhälle där du bara har rättigheter ocj och inga skyldigheter? -
Jag tycker inte att det ska grävas i några fickor. Men om du vill ha sjukvård som gammal så är det kanske mitt barn som ger dig den. Å andra sidan kanske du använder samhällsfunktioner som jag inte använder men som mina skattepengar går till.Rataxes skrev 2015-03-31 12:37:18 följande:Varför tycker du att du ska ha rätt att gräva i mina fickor för att betala för DINA barn? -
Fast det handlar inte om att de som lever här ska ha det bättre innan vi hjälper andra. Det handlar om att de som lever här inte ska få det drastisk sämre medan vi hjälper de som kommer hit.Donum skrev 2015-03-31 12:34:10 följande:"Gott" är nog ordet här istället då. ;)
Jag tycker inte att det är ett anständigt argument att de som redan är här ska ha det ännu bättre innan vi behagar hjälpa andra som söker sig hit.