Inlägg från: Anonym (Blueberry) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blueberry)

Jimmie Åkesson hos Skavlan

Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-31 12:48:59 följande:
    Man behöver inte vara rik. Bara smart och ändra sina prioriteringar. Istället för att alla andra finansierar ens liv och livsval. 

Och bara så att vi är på samma våglängd i diskussionen: barn är ingen mänsklig rättighet.
    Nä, jag tycker inte heller att barn är en mänsklighet  rättighet. Men det är många som hävdar det....man vill ha bidrag för att inseminera typ......
  • Anonym (Blueberry)
    Donum skrev 2015-03-31 14:00:00 följande:
    Det beror ju helt på hur man ser på människan. Min utgångspunkt är att människan är född fri och det ska extremt mycket till för att staten ska ha rätt att inskränka på den friheten. Givetvis låter det konstigt i ett land som är så präglat av socialdemokratin.
    En följd av fri invandring är bl a det vi ser händer med tiggarna som kommer hit. De bygger små bostadsområden i parker och ödetomter mitt i stan. Gillar du det och tycker du det är hållbart? Var och en sköter sitt, liksom.
  • Anonym (Blueberry)
    Donum skrev 2015-03-31 13:29:26 följande:
    Jag håller med om att om det blev krig i Sverige så ska givetvis de som bor i Sverige få möjlighet att få en fristad där det är fred.
    Fast det är ju inte säkert att vi får någon fristad någonstans om det blir krig i Sverige. Jag förstår inte heller hur det kunde vara en kommentar på inlägget jag skrev.
  • Anonym (Blueberry)
    Donum skrev 2015-03-31 11:58:43 följande:
    Jag är inte vänstervriden så jag är inte så noga med en så omfattande välfärd som vi har i Sverige idag.

Att jag tycker att alla principiellt ska få bosätta sig där de vill är ju inte likställt med att alla bor i Sverige. Så jäkla poppis är inte Sverige.
    Donum skrev 2015-03-31 13:38:07 följande:
    Nej, så länge de som behöver en fristad kommer så ska vi ge dem det.

Jag tycker att alla människor har ett ansvar för att hjälpa människor som flyr krig och misär. Jag hade gärna sett en kraftig ökning av välgörenhet i Sverige.
    Så du menar att det hade varit bra att montera ner välfärden men att man då får tvinga folk att skänka till välgörenhet?
  • Anonym (Blueberry)
    Donum skrev 2015-03-31 14:59:43 följande:
    Nej, det är inte säkert, men jag tycker självklart att svenskar som behöver fly krig ska få det.

Kopplingen är att om svenskar får en sådan försämring att det är krig så är det absolut läge att förändra den situationen. Eller tänker du att människor skulle fly hit om vi har krig här?
    Ja, tycka får man göra...

Tror du att folk endast flyr från sina hem när det är krig? Att antingen så är det krig och om inte krig så är landet välmående och stabilt?
  • Anonym (Blueberry)
    Donum skrev 2015-03-31 15:03:22 följande:
    Men det är fullt lagligt att tigga. Tycker du att det verkar vara lyxigt så kan du ju testa att göra det själv?
    Nej, det är hemskt att de ska behöva tigga men är det en verksamhet som vi bara ska låta vara och lägga huvudet på sne och tycka synd om dem?

Titta på Brasilien exempelvis med alla gatubarn, kåkstäder, kriminella gäng, drogaffärerna. Är det ett föregångsland i dina ögon?
  • Anonym (Blueberry)
    Rataxes skrev 2015-03-31 15:20:06 följande:
    Med lägre skatter så...

varför tror ni att välgörenhet bara kan utföras av staten?
    Så du tror att om vi fick sänkta skatter i Sverige så skulle gemene man skänka så mycket pengar som skulle gått till skatt annars?
    Så om Kalle fick ut 23000 istället för 20000 som innan så skulle han skänka 3000 direkt för att han fått sänkt skatt? 
  • Anonym (Blueberry)
    Rataxes skrev 2015-03-31 15:24:20 följande:
    Stärk äganderätten och avskaffa allemansrätten så har vi en början till lösning.
    Allemansrätten är unik och ger massor av människor livsglädje och höjd livskvalitet. Det finns människor som bor i lägenheter och njuter av att få komma ut i naturen. Då ska man enl dig begränsa det bara för att kunna förbjuda folk att bygga kåkstäder där.
  • Anonym (Blueberry)
    Donum skrev 2015-03-31 15:56:06 följande:
    Naturligtvis. Jag tror att ökad välgörenhet skapar ett bättre klimat och mindre själviskhet än bråk om skattepengar. Som det är nu så reduceras människor till kostnader. Kort sagt.
    Ex USA är beroende av välgörenhet vilket de bättre bemedlade kan ägna sig åt för att känna sig lite bättre än alla andra och trots det bråkas det om skattepengar. Och inte är de fattigare mindre fattiga i USA. Klasskillnaderna är enorma. Välgörenhetspengarna räcker inte på långa vägar för alla de som behöver hjälp.
  • Anonym (Blueberry)
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-31 16:32:03 följande:
    Hahaha alltså folk lever i någon parallell verklighet. Håller helt med dig. Jag betalar en helt horribel summa i skatt var månad. Min sambo likaså. Finns inte en chans att vi skulle ge hela den summan till välgörenhet. Speciellt inte eftersom vi redan betalat så mycket som har trollats bort i systemet.

Men varför inte låta dem betala som vill och resten slipper. Så får kära pappa staten kladda upp de pengarna och när det är tomt i kistan så är det. Då får de väl lära sig hushålla bättre istället för att hela tiden stjäla från andra ändamål.
    Det många inte förstår är att människor är bara människor........Skulle Kalle få över 3000 kr extra tack vare skattesänkningar så skulle han hellre uppgradera bilen, eller mobilen eller semesterkassan eller unna sig överhuvudtaget. Vem ska komma och ändra på människors tankesätt bara sådär?? Min väninna köpte sig en ny bil häromdagen, just bara för att hon tycker det är kul med bilar och hon känner sig värd det då hon jobbar som en gnu. Vem ska övertyga henne om att det är bättre att hon säljer bilen och skänker pengarna?  Vem ska övertyga människorna som älskar tunga guldhalsband och lyxiga BMW att sluta med sånt?
Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan