• Anonym (Orolig)

    Muslimsk tjej träffar svensk kille - erfarenheter? (orolig)

    En bekant till mig har träffat en muslimsk tjej via sitt jobb och de har blivit ihop för ett år sen ungefär. Jag har träffat henne vid några tillfällen och även om hon har sagt till honom att hon inte är så religiös så får jag inte den känslan. Hon blir väldigt tyst ifall samtalsämnet på något sätt rör religion (även om det rör någon annan religion än hennes) och det finns många andra samtalsämnen som det känns som att hon tycker är jobbiga.

    I början var det ändå okej liksom men på senare tid känns det som att min bekanta har förändrats. Han har konverterat till islam, bytt till ett muslimskt förnamn, försöker byta jobb till ett högstatusyrke som är alldeles för svårt för honom (han har inte i närheten av de betyg som behövs) - värt att nämnas kan vara att hon har högre utbildning än honom. De har flyttat till en annan stad där han inte känner någon och de umgås bara med hennes muslimska vänner, han har inga egna vänner där. När han pratade en gång om att börja i någon kvällsaktivitet för att hitta nya vänner så verkade hon väldigt negativ ("Det här får vi prata om senare, det här har jag inte hört!!"). Han nämnde en gång att han kände sig lite isolerad i den nya staden.

    Nu har varken jag eller hans familj fått tag på honom på några veckor, hans mobil är avstängd, hans facebook-konto har han inte loggat in på på flera månader. Vi är oroliga... De kanske har flyttat till hennes hemland?

    Kan någon som vet berätta hur det funkar sånt här? Det är ju så ovanligt att man hör om att en muslimsk tjej blir ihop med en svensk kille som konverterar.

  • Svar på tråden Muslimsk tjej träffar svensk kille - erfarenheter? (orolig)
  • Anonym (Hmmmm)

    Ja du låter som att han har blivit hjärntvättad o om han har vart borta ett tag kanske han är i Syrien eller Irak han är ju inte den första svensken som åker ner då synd rädda honom från henne om ni kan

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-30 12:55:33 följande:

    Ja du låter som att han har blivit hjärntvättad o om han har vart borta ett tag kanske han är i Syrien eller Irak han är ju inte den första svensken som åker ner då synd rädda honom från henne om ni kan


    Men samtidigt har jag förstått det som att män har mer rättigheter än kvinnor i islam, kan det verkligen bli så då? Finns det en risk att han inte kan åka hem om han vill?


    Hon är från Iran. Vi får inte tag på honom så kan inte prata med honom...

  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-03-30 12:57:10 följande:

    Men samtidigt har jag förstått det som att män har mer rättigheter än kvinnor i islam, kan det verkligen bli så då? Finns det en risk att han inte kan åka hem om han vill?

    Hon är från Iran. Vi får inte tag på honom så kan inte prata med honom...


    Jo visst har mannen mer o säga till om men en kvinna som vill hjärntvätta en kan ha nån mulla bakom sig men om nu hans tjej kommer från Iran då är det nog 0,0009% chans att han åker till Syrien eller Irak iranier må va muslimer men dom är nog mer o lita på än sunni muslimer :)
  • Anonym (om...)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-30 12:55:33 följande:

    Ja du låter som att han har blivit hjärntvättad o om han har vart borta ett tag kanske han är i Syrien eller Irak han är ju inte den första svensken som åker ner då synd rädda honom från henne om ni kan


    Anonym (Orolig) skrev 2015-03-30 12:57:10 följande:

    Men samtidigt har jag förstått det som att män har mer rättigheter än kvinnor i islam, kan det verkligen bli så då? Finns det en risk att han inte kan åka hem om han vill?


    Hon är från Iran. Vi får inte tag på honom så kan inte prata med honom...



    Om hon är från Iran så har han nog inte hamnat i Irak eller Syrien för att slåss med terrorister. Islamiska staten är sunnimuslimer och i Iran är man shia och de två hatar varandra.

    Dessutom, om hon är från Iran, så är det märkligt om hon skulle få honom att blu hyperreligiös. De flesta iranier är nämligen kommunistiska dissidenter som flytt undan den religiösa regimen.

    Mitt intryck är att det inte är HON som är problemet utan HAN. Känns som att han fått en knäpp och gått och blivit en religiös knäppgök och att hon inte har så mycket med saken att göra.
  • Anonym (Khoshgel)

    H


    Anonym (om...) skrev 2015-03-30 13:39:01 följande:

    Om hon är från Iran så har han nog inte hamnat i Irak eller Syrien för att slåss med terrorister. Islamiska staten är sunnimuslimer och i Iran är man shia och de två hatar varandra.

    Dessutom, om hon är från Iran, så är det märkligt om hon skulle få honom att blu hyperreligiös. De flesta iranier är nämligen kommunistiska dissidenter som flytt undan den religiösa regimen.

    Mitt intryck är att det inte är HON som är problemet utan HAN. Känns som att han fått en knäpp och gått och blivit en religiös knäppgök och att hon inte har så mycket med saken att göra.


    Håller fullkomligt med föregående talare. Iranier är lika sekulariserade muslimer som vi i Sverige är sekulariserade kristna. Iranier i Sverige lever lika icke-religiöst som de flesta av oss svenskar. Dessutom gifter de sig ofta med en partner som inte är muslim utan krav på konvertering. Har dun vän blivit konvertit är det nog hans högst personliga val. Iranier i Sverige är ofta mycket högutbildade. Att han som man sökt sig till en utbildning som går över hans kompetensförmåga kanske beror på att han som man känner sig underlägsen en kvinna med högre utbildning? Att han inte hörts av eller varit inloggad på Fb - hur många nyförälskade svenskar blir inte helt asociala i nyförälskelseperioden? Se tiden an, men kom ihåg att hur han än valt: hans liv, hans val.
  • Anonym (Orolig)
    SHB skrev 2015-03-30 13:32:38 följande:

    Jag tror/bestämt att du är ett troll...????


    Jag är inte ett troll...
    Anonym (om...) skrev 2015-03-30 13:39:01 följande:
    Anonym (Orolig) skrev 2015-03-30 12:57:10 följande:

    Men samtidigt har jag förstått det som att män har mer rättigheter än kvinnor i islam, kan det verkligen bli så då? Finns det en risk att han inte kan åka hem om han vill?


    Hon är från Iran. Vi får inte tag på honom så kan inte prata med honom...



    Om hon är från Iran så har han nog inte hamnat i Irak eller Syrien för att slåss med terrorister. Islamiska staten är sunnimuslimer och i Iran är man shia och de två hatar varandra.

    Dessutom, om hon är från Iran, så är det märkligt om hon skulle få honom att blu hyperreligiös. De flesta iranier är nämligen kommunistiska dissidenter som flytt undan den religiösa regimen.

    Mitt intryck är att det inte är HON som är problemet utan HAN. Känns som att han fått en knäpp och gått och blivit en religiös knäppgök och att hon inte har så mycket med saken att göra.
    Hon har inte flytt från Iran, hon har flyttat hit för att utbilda sig och fick sen jobb här. Det låter ju bra att det verkar vara en "snäll" variant av islam, jag vet inte så mycket om vad det kan vara för skillnader. Tjejen verkar ju inte vara religiös vid första anblicken, hon har inte slöja eller så, men tydligen är hennes familj mer religiös? Hon kunde inte ha sex med honom innan de gifte sig, så de är muslimskt gifta nu (inte svenskt). Han säger att han inte är religiös heller men jag förstår inte varför de då beter sig så mycket så när de båda säger att de inte är det? Ändå följer de en massa islamska regler liksom...
    Anonym (Khoshgel) skrev 2015-03-30 14:03:37 följande:

    H


    Håller fullkomligt med föregående talare. Iranier är lika sekulariserade muslimer som vi i Sverige är sekulariserade kristna. Iranier i Sverige lever lika icke-religiöst som de flesta av oss svenskar. Dessutom gifter de sig ofta med en partner som inte är muslim utan krav på konvertering. Har dun vän blivit konvertit är det nog hans högst personliga val. Iranier i Sverige är ofta mycket högutbildade. Att han som man sökt sig till en utbildning som går över hans kompetensförmåga kanske beror på att han som man känner sig underlägsen en kvinna med högre utbildning? Att han inte hörts av eller varit inloggad på Fb - hur många nyförälskade svenskar blir inte helt asociala i nyförälskelseperioden? Se tiden an, men kom ihåg att hur han än valt: hans liv, hans val.
    Han berättade att han konverterade för att de skulle kunna gifta sig muslimskt, annars skulle de inte kunna vara ihop. Det tycker jag också är konstigt om hon nu inte är religiös?
    Det kan vara lite pga honom med jobbet, absolut, men samtidigt har han alltid varit jättenöjd och trivts med sitt jobb innan han träffade henne så jag tänkte att inom islam ska väl mannen vara främsta familjeförsörjaren?
    Han har ju inte helt nyförälskad, de har varit ihop i ett år nu. I början sågs/hördes vi någon gång i veckan sådär men det blev mer och mer sällan. Efter någon månad var hon alltid med så vi hade ingen chans att prata ostört. Senaste gången vi sågs så när hon var på toa så sa han att han kände sig lite isolerad eftersom de bara umgicks med hennes vänner nuförtiden. Efter det så har han inte gått att få tag på.



  • Anonym (Y)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-03-30 12:57:10 följande:
    Hon är från Iran. 
    Men Iranska kvinnor träffar ju inte svenskar inget jag känner till om 
  • Anonym (Y)

    Men händer det att Iranska kvinnor tar med sig svenska killar till Iran?

  • Anonym (Charles)

    Skulle lätt träffa en muslimsk tjej, om hon är trevlig och rolig.
    Hon får ha vilken religion som helst, bara hon respekterar att jag inte är intresserad av det.

  • Pinotage
    Anonym (Y) skrev 2019-06-11 16:55:46 följande:
    Men Iranska kvinnor träffar ju inte svenskar inget jag känner till om 
    Jodå - jag har dejtat två iranskor. Jag ör svenne.
    Den ena varit riktigt het , den andra ville att jag skulle konvertera.
  • Anonym (Y)
    Pinotage skrev 2021-05-05 12:39:45 följande:

    Jodå - jag har dejtat två iranskor. Jag ör svenne.

    Den ena varit riktigt het


    Är dom stolta Iranier. Vad tycker dom om svenne killar?
  • Pinotage
    Anonym (Y) skrev 2021-05-05 12:50:07 följande:
    Är dom stolta Iranier. Vad tycker dom om svenne killar?
    Jag skulle säga mycket stolta över sitt land och kultur - men inte över det religiösa ledarskapet.
    Dom som jag träffade ville hellre ha en svenne än en landsman - dom blev inte så väl behandlade av iranska män. 
  • Anonym (...)

    Det här påminner om en bekant till mig som var med om liknande. Träffade muslimsk tjej, högutbildad som verkade sekulär, men för att kunna bo tillsammans behövde de vara gifta muslimskt och han behövde konvertera vilket han gjorde, tog muslimskt förnamn och allt. De flyttade till ny stad där han inte kände någon och umgicks bara med hennes kompisar. Han började utbilda sig till något högstatus (från att ha jobbat som uska till att plugga till jurist). Nämnde att han kände sig ensam. Sedan gifte de sig lagligt också. 


    Träffade honom igen några år efteråt, då hade han gått upp typ 80 kg i vikt och blivit SD:are och konspirationsteoretiker. De är fortfarande gifta dock. 

Svar på tråden Muslimsk tjej träffar svensk kille - erfarenheter? (orolig)