• snobben00

IVF syskonförsök under 2015

Tänkte starta en ny tråd och se om det finns några i samma situation som vill följas åt...
    Jag är 35 år och fick i oktober 2014 en frisk och fin liten son efter flera år av oförklarlig barnlöshet och 9st ivf-återföringar (3 fulla behandlingar) på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
    Inga fel har hittats på vare sig mig eller min man. Jag blev gravid sommaren 2013 efter en ivf-behandling men det slutade i missfall i v.7 sen våren 2014 så lyckades det äntligen hela vägen Solig

Nu påbörjar vi kampen om ett syskon till vår älskade Viktor...
    Planen är ett återförande av frysembryo före sommarstängning.

• Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015
  • missmissis

Ja, håller med om att kostnaderna känns tunga och då särskilt när det inte blir nåt!!

Förra året gjorde vi ett IVF försök som resulterade i två omogna ägg som ej gick att befrukta. Blev helt nerslagen och superledsen. Platt fall.

Idag! läser jag på deras hemsida "Behandling som ej leder till embryotransfer, (25% rabatt)8 500 kr åter". Frågade om vi skulle få nåt tillbaka då men svaret var nej. Men borde inte detta gälla oss eller har jag missförstått?

Har mailat dem och frågat ikväll.

Dessutom har jag nu (lite sent) börjat ifrågasätta/fundera om inte insemination skulle räcka då jag har egen ägglossning och kan bli gravid. Den kostnaden är ju otroligt mycket lägre. Vi började med IVF sen "rullade det bara på". De ser ju pengar att tjäna i varje par som kommer, så är det ju.

• Gina43

Kram till dig, snobben00. Jag vet precis hur det är. Jag hade min största dipp hittills RD4. Då rullade det tårar här också.

Vad är det som de tar 4000 kr för? Jag vet att man lägger upp kostnaderna på olika sätt mellan klinikerna (fryskostnad och hantering, ibland transport). Vi gick ju privat direkt och vi betalade för att få embryona frysta. Vi har inte betalat någon "hanteringsavgift" utöver det. Eftersom våra embryon inte klarade upptiningen så blev det inga kostnader för vårt uteblivna FET (inte ens för det UL som gjordes inför återföringen).

Om de inte ens gör ett UL vid FET för att kolla att allt är okej innan återföring, så vad är det exakt som kostar 11 000 kr (priset för ett FET på er klinik)?

• Gina43

missmissis: Bra! Stå på dig! Kolla villkoren ordentligt så att det inte står något finstilt där som ger svar på varför det var nej. Jag tror att min klinik medger halva kostnaden åter, men bara en gång.

Vad har ni för skäl till varför ni gör IVF? Vi har manlig faktor. Det är såpass att bara ICSI funkar.

• missmissis

Gina43:Tack! Ingen förklarad orsak. Fick utomkvedshavandeskap 2008 med bortop. äggledare som följd. Sen kunde vi inte bli gravida. Mannens spermier är bra och de undersökningar jag gjort visar inget. Äggledare som inte "rör" sig eller är skadad på ngt sätt tror de..

• Gina43

Men skulle insemination verkligen funka då? Det låter ju tyvärr som om ni har ett logistiskt problem som ställer till det (och förutsättningarna för er kunde ha varit sämre (inga/få ägg, låg kvalitet på äggen osv)).

• Kingston
    missmissis skrev 2015-05-18 22:54:17 följande:

Gina43:Tack! Ingen förklarad orsak. Fick utomkvedshavandeskap 2008 med bortop. äggledare som följd. Sen kunde vi inte bli gravida. Mannens spermier är bra och de undersökningar jag gjort visar inget. Äggledare som inte "rör" sig eller är skadad på ngt sätt tror de..

Låter som en kopia på vår sits!

Utomkveds och bortopererad äggledare 2013. Sedan dess inget plus (på naturlig väg) och inga andra konstaterade orsaker...

Har du gjort någon spolning av den kvarvarande äggledaren?
  • snobben00

Gina43: Hur har det gått för dig? Har du testat? När har du testdag?

Har ni fåtta någon förklaring till er ofrivilliga barnlöshet?

I vårt fall är det "oförklarligt " men vet att det är hos mig problemett ligger eftersom min syster har samma problem.

4000kr får vi betala om återföringen uteblir pga dött embryo. Kostnad för "upptiningshantering".

Suck allt ska man visst betala !

Är mer och mer inne på att gå privat och ta ett lån för ett 3-pack men jag har inte lyckats övertala mannen än. Han vill att vi kör på våra frusna och därefter får vi se. ... själv vill jag ha en plan. :(

• snobben00

Gina43: Hur har det gått för dig? Har du testat? När har du testdag?

Har ni fåtta någon förklaring till er ofrivilliga barnlöshet?

I vårt fall är det "oförklarligt " men vet att det är hos mig problemett ligger eftersom min syster har samma problem.

4000kr får vi betala om återföringen uteblir pga dött embryo. Kostnad för "upptiningshantering".

Suck allt ska man visst betala !

Är mer och mer inne på att gå privat och ta ett lån för ett 3-pack men jag har inte lyckats övertala mannen än. Han vill att vi kör på våra frusna och därefter får vi se. ... själv vill jag ha en plan. :(

• Gina43

Jag har testat negativt idag på RD9, så det ser tyvärr inte så positivt ut här. Om jag är gravid så borde det synas nu. Jag tror att TD är RD14 här, alltså 5 dagar bort. Men det ser alltså ut som om jag kan dricka lite vin på altanen i sommar då!

Det blir troligen ett 3-pack och förhoppningsvis ny behandling igen i augusti/september. Jag vet inte riktigt hur vi ska få ihop det utan att må alltför dåligt över kostnaderna (det är mycket nu), men vi får väl se. Livet är ju ganska långt. Det spelar ingen roll om vi skjuter lite på renovering/ändring av vårt hem.

Jo, vi har manlig faktor, så det är ICSI som gäller.

• Gina43

Och nu när jag skrev inlägget passade lilleman på att plundra barnvagnen på en rulle blöjpåsar

Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015