• snobben00

IVF syskonförsök under 2015

Tänkte starta en ny tråd och se om det finns några i samma situation som vill följas åt...
    Jag är 35 år och fick i oktober 2014 en frisk och fin liten son efter flera år av oförklarlig barnlöshet och 9st ivf-återföringar (3 fulla behandlingar) på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
    Inga fel har hittats på vare sig mig eller min man. Jag blev gravid sommaren 2013 efter en ivf-behandling men det slutade i missfall i v.7 sen våren 2014 så lyckades det äntligen hela vägen Solig

Nu påbörjar vi kampen om ett syskon till vår älskade Viktor...
    Planen är ett återförande av frysembryo före sommarstängning.

• Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015
  • Midsommarflickan

Hej, ny i tråden. Har en dotter på 16.5 mån och har just dragit igång syskonförsök. Har tagit min andra dos menopur idag. Långt protokoll och maxdoser är min kliniks strategi då jag har skral äggreserv, mkt endometrios och är lite till åren (39)....

• Bolih84

Till Bolih84: byt klinik! Klart att de ska ha öppet söndagar, blev mycket upprörd när jag såg hur de behandlat dig.

Vi blir nog kvar, vi är nöjda i övrigt :) har 6 st i frysen. Hoppas nu bara vi hinner med FET innan sommarstängningen...

• Solhem

Ja hoppas att ni får göra ett försök innan semesterstängningen

• langtarefterbarn78
    missmissis skrev 2015-05-29 06:28:42 följande:

Va hemma igår från jobbet. Mådde illa så att jag kräktes på morgonen. Men huvudvärken va värst, typ migrän. Sen kom flytningarna och på kvällen igår testade jag minus och då kom mensen. Är såå ledsen. Trodde jag var gravid denna gång!! Hemma idag också, huvudvärken är kvar.. Fyy för detta. Vill så gärna att min dotter ska få bli storasyster.

Så tråkigt med minus! Hoppas du orkar ta nya tag och göra ett nytt försök.

Kul att vi är flera som ska göra syskonförsök! Har funderat lite över varför vi misslyckats med två FET på raken trots att blastocysterna klarat upptingen galant och slemhinnan växt som den ska. Är det bara otur? Eller finns det någon förklaring? Båda gångerna blev insättningen lite sent i cykeln, en gång pga att jag inte svarade på letrozolbehandlingen, så vi bytte till sprutor. Då blev ju själva behandlingstiden längre och insättningen senare. Kan det betyda ngt? Läkaren som har gjort våra ivf-försök nämnde något om att senare ägglossning ger lite sämre ägg och slemhinna. Så nu hoppas jag att jag kommer svara på behandlingen och sätta in blastisen normalt i cykeln och inte en vecka senare som tidigare gånger.  
  • Solhem

Min klinik sa till mig att även om blastocysten ser fin ut i deras instrument ochslemhinnan bra osv kan embryot (blastocysten) ha felaktiga DNA-strukturer och andra interna cell-fel som gör att det inte fixar att fästa och överleva. Omöjligt att kontrollera i förväg eller gardera sig mot.

• Minime11

Hej, ny i tråden. Har en son på 3år genom ivf och igår fick vi tillbaka ett 2dagars 4celligt embryo från frysen. Nu väntar vi och hoppas på syskon. Gjorde ett FET försök förra månaden också utan resultat.

• langtarefterbarn78
    Minime11 skrev 2015-06-02 22:59:00 följande:

Hej, ny i tråden. Har en son på 3år genom ivf och igår fick vi tillbaka ett 2dagars 4celligt embryo från frysen. Nu väntar vi och hoppas på syskon. Gjorde ett FET försök förra månaden också utan resultat.

Grattis till ruvningen! Hoppas det blir det fint plus snart.
  • snobben00

Ägglossning idag på cd 15 Glad
    Ringt Akademiska och ska dit för FET på tisdag eftermiddag.
    Det blir andra försöket till syskon nu.

längtarefterbarn78: Jag har totalt gjort 7 FET vid det här laget och ingen har tagit sig trots att de sett jättefina ut, så det är hurvida embryot fortsätter att utvecklas eller ej plus om det fäster som är avgörande.
    Min läkare sa vid ett tillfälle att det är lite som med lotter... inte kul att höra men det är mycket som ska klaffa Obestämd

• langtarefterbarn78
    snobben00 skrev 2015-06-03 12:39:30 följande:

Ägglossning idag på cd 15 Glad
    Ringt Akademiska och ska dit för FET på tisdag eftermiddag.
    Det blir andra försöket till syskon nu.

längtarefterbarn78: Jag har totalt gjort 7 FET vid det här laget och ingen har tagit sig trots att de sett jättefina ut, så det är hurvida embryot fortsätter att utvecklas eller ej plus om det fäster som är avgörande.
    Min läkare sa vid ett tillfälle att det är lite som med lotter... inte kul att höra men det är mycket som ska klaffa Obestämd

Spännande med FET nästa vecka, lycka till!

Ja då hoppas man på att dra vinstlotten snart då.
  • Gina43
    langtarefterbarn78 skrev 2015-06-01 15:44:56 följande:

Så tråkigt med minus! Hoppas du orkar ta nya tag och göra ett nytt försök.

Kul att vi är flera som ska göra syskonförsök! Har funderat lite över varför vi misslyckats med två FET på raken trots att blastocysterna klarat upptingen galant och slemhinnan växt som den ska. Är det bara otur? Eller finns det någon förklaring? Båda gångerna blev insättningen lite sent i cykeln, en gång pga att jag inte svarade på letrozolbehandlingen, så vi bytte till sprutor. Då blev ju själva behandlingstiden längre och insättningen senare. Kan det betyda ngt? Läkaren som har gjort våra ivf-försök nämnde något om att senare ägglossning ger lite sämre ägg och slemhinna. Så nu hoppas jag att jag kommer svara på behandlingen och sätta in blastisen normalt i cykeln och inte en vecka senare som tidigare gånger.  

Min klinik har sagt att slemhinnan är mest mottaglig en viss period under cykeln. Att embryot kommer "sent" in i cykeln kanske påverkar era chanser negativt, ja? Fast ni har väl en kontrollerad cykel?

Idag har jag varit på ny klinik. Jag vill gärna sätta igång så snart som möjligt och blev faktiskt erbjuden att planera för juli, så snart som kliniken öppnar. Det har dock sitt pris: att vi kör det långa protokollet och manipulerar min cykel så att den kommer senare i månaden. Vågar man nedreglering i sommar? Tänk om jag är en av de som mår dåligt av sprayen. Alternativet är att köra kort protokoll igen i augusti med äggplock i september, men då har jag redan börjat jobba och det blir svårt att få det att gå ihop rent praktiskt.

Vad tror ni? Ska vi "köra hårt" och börja med spray i sommar? Hur kan resultaten skilja sig åt från kort resp långt protokoll? Kan man få fler ägg och bättre kvalitet...eller kan det bli tvärtom? Någon som testat båda?
Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015