• Anonym (signe)

    BMI är ju helt missvisande

    Hur i hela världen - i dagens kroppsfixerade samhälle - har ingen hälsoguru vågat säga att BMI är totalt missvisande???? det ser ju enbart till längd o vikt o tar inte alls i beaktande fett% eller muskelmassa???? helkorkat. Då jag tränade som mest o var verkligt i bra shape med mycket muskler visade BMI på lätt övervikt. Noup. Min kompis som boxas har inte alls fett utan är ett kompakt muskelpaket o samma där - enBMI lätt övervikt....har ingen tänkt på detta?

  • Svar på tråden BMI är ju helt missvisande
  • BengtH
    Anonym (suck) skrev 2015-03-31 10:06:56 följande:

    Aniee: vadå "kvinnor generellt och evolutionärt är gjorda för att ligga någonstans mellan 22 och 27, och inte 18,5 och 25...."

    Vad menar du, att kvinnor med ett bmi under 22 skulle vara missbildade eller banta sej sjuka ? Så trist att man aldrig kan diskutera vikt utan att passa på att trycka till någon grupp.


    Det beror mycket på ålder också. Kvinnor över 40 med BMI under 22 är rätt ovanliga.
  • Anonym (gladiator)

    Det är ju vedertaget att en mycket vältränad människa har högre BMI än en icke-tränad. Såg på gladiatorerna häromdagen där en gladiator-tjej vägde 78 kilo och var 172 lång. BMI 26 alltså. Vilket är ganska mycket. Men hon hade inte ett uns fett på kroppen.

    Man får använda förnuft när det gäller allt. Även BMI.

    Själv är jag 177 och väger 66 kilo. BMI 21. Men inte så himla mycket muskler om man säger så :)

  • Duckan

    Jag stod inte på någon platta alls utan låg ner och blev "röntgad" sextiotalist.
    Det som främst skulle mätas var min bentäthet, kroppsfetthalten fick jag veta på köpet så att säga.

  • Anonym (gladiator)
    BengtH skrev 2015-03-31 10:38:23 följande:
    Det beror mycket på ålder också. Kvinnor över 40 med BMI under 22 är rätt ovanliga.
    Jag är 50++ :). Har aldrig bantat i hela mitt liv - och tror att det är hemligheten med min vikt. Det är ofta bantning som förstör kroppen och manipulerar den.
  • sextiotalist
    Duckan skrev 2015-03-31 10:50:42 följande:

    Jag stod inte på någon platta alls utan låg ner och blev "röntgad" sextiotalist.
    Det som främst skulle mätas var min bentäthet, kroppsfetthalten fick jag veta på köpet så att säga.


    Jag stod på en platta båda gångerna, men den första blev kompletterad med en massa andra undersökning (UL etc), den visade den lägre fetthalten. Den andra gången var det bara på en platta och den gav det högre värdet
  • Duckan

    sextiotalist, jag är inte alls insatt i ämnet så om mitt svar är fel eller ej kan jag inte säga, men som sagt, glad blir jag om det var så. Hoppas på att få göra en ny mätning efter viktnedgång och kostomläggning för jag vet att de vill kolla min bentäthet igen i framtiden.

  • Anonym (BMI-ett trubbigt instrument)

    BMI uppfanns av Adolphe Quetelet för att rent statistiskt kunna dela upp människor, alltså inte för att användas inom medicin. Det är ganska trubbigt, många friska människor har högt BMI. Generellt kan man väl säga att alla med högt BMI är inte feta, men de allra flesta feta har högt BMI.

    Själv tycker jag att användande av BMI i sjukvården är rena latmaskfasoner.

  • Mooomin
    Anonym (signe) skrev 2015-03-31 08:51:25 följande:

    Hur i hela världen - i dagens kroppsfixerade samhälle - har ingen hälsoguru vågat säga att BMI är totalt missvisande???? det ser ju enbart till längd o vikt o tar inte alls i beaktande fett% eller muskelmassa???? helkorkat. Då jag tränade som mest o var verkligt i bra shape med mycket muskler visade BMI på lätt övervikt. Noup. Min kompis som boxas har inte alls fett utan är ett kompakt muskelpaket o samma där - enBMI lätt övervikt....har ingen tänkt på detta?


    Jag gymmar 4-6 dagar i veckan, är 167 och väger 80-85kg, lite hull men mest muskler. Enligt BMI lider jag i princip av fetma. Hahahaha? :D
  • sextiotalist
    Duckan skrev 2015-03-31 10:58:39 följande:

    sextiotalist, jag är inte alls insatt i ämnet så om mitt svar är fel eller ej kan jag inte säga, men som sagt, glad blir jag om det var så. Hoppas på att få göra en ny mätning efter viktnedgång och kostomläggning för jag vet att de vill kolla min bentäthet igen i framtiden.


    Det jag menade att dessa mätningar kan också vara lika trubbiga som BMI, det går ju mode i allt.
    Nu är fetmamätning på modet och då kommer det tusen och en olika metoder och de kan vara lika missvisande.
    Rent krasst så kan man endast mäta bukfetma och fett runt organ genom att fysiskt se detta (Ultraljud eller liknande undersökningar), genom att låta en ström gå igenom kroppen kan ge en hint, men inget mer
  • Duckan

    sextiotalist, jag har en utskriven bild på min kropp (som en röntgenbild) där allt det vita som syns är mitt fett. Ser mycket ut tyvärr. Kan tänka mig att där alla andra har massa muskler hade jag fett som idag är i mindre mängd, men fortfarande skralt med muskler.

  • Anonym (suck)

    BengtH skrev 2015-03-31 10:38:23 följande:Det beror mycket på ålder också. Kvinnor över 40 med BMI under 22 är rätt ovanliga.[/quote]

    Lika dumt. Det där bygger på att högre vikt alltid är slarv med mat och motion och att man skulle ofrånkomligen bli fetare med åren. Men eftersom folk är olika byggda och har olika mycket muskler och har olika matvanor så skiljer både muskulatur och fett mera från person till person än mellan olika åldrar. Vad som är vanligast säjer inget om vad som är normalt eller bäst för hälsan.

  • Anonym (gladiator)
    Anonym (suck) skrev 2015-03-31 13:55:33 följande:

    BengtH skrev 2015-03-31 10:38:23 följande:Det beror mycket på ålder också. Kvinnor över 40 med BMI under 22 är rätt ovanliga.[/quote]

    Lika dumt. Det där bygger på att högre vikt alltid är slarv med mat och motion och att man skulle ofrånkomligen bli fetare med åren. Men eftersom folk är olika byggda och har olika mycket muskler och har olika matvanor så skiljer både muskulatur och fett mera från person till person än mellan olika åldrar. Vad som är vanligast säjer inget om vad som är normalt eller bäst för hälsan.


    Word :)
  • Aniiee
    Anonym (suck) skrev 2015-03-31 10:06:56 följande:

    Aniee: vadå "kvinnor generellt och evolutionärt är gjorda för att ligga någonstans mellan 22 och 27, och inte 18,5 och 25...."

    Vad menar du, att kvinnor med ett bmi under 22 skulle vara missbildade eller banta sej sjuka ? Så trist att man aldrig kan diskutera vikt utan att passa på att trycka till någon grupp.


    Men suck på dig själv! Jag menar EXAKT vad jag skrev, varken mer eller mindre och jag lägger inga som helst värderingar i varken det, eller att någon väger mer eller mindre än så.

    Var var du på biologi och historielektionerna, förresten? Kvinnor, generellt och evolutionärt, är gjorda för att ha högre bmi och mer kroppsfett för att på ett bra sätt kunna bära, föda och amma barn under lång tid, även när det är knapert med mat. 

    Dessutom, rent evolutionärt, är vi gjorda för att äta mycket på sommaren och hösten (och därmed gå upp i vikt, när det finns mat) och äta lite (och därmed gå ned i vikt) på vintern och våren.

    Sen att vi IDAG varken har det som ideal eller behöver det för att överleva är en helt annan sak. Varken visdomständer eller viktmåtten försvinner på 10000 år, även om i alla fall visdomständerna är på rejäl tillbakagång.

    Ursäkta om jag trampar på några ömma feministtår, men biologin skiter fullständigt i ideologi.....
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (suck)

    @Aniiee Feminist tår ?? Jag tycker det är trist att höra att en riktig kvinna minsann ska ha ett visst BMI eller en viss form. Evolutionen har ju frambringat många spensliga kvinnor med små bröst och tunna armar också därför att evolutionen lät oss utveckla strategier som att lagra mat och värma oss med kläder. Vi med lågt BMI är ju inte utrotade och jag tycker det är trist med synen hur man ska vara "egentligen". Det var inte bra att vara närsynt på stenåldern heller men de generna har också levt kvar ändå. Folk ser olika ut och har alltid gjort, och bevisligen går INTE alla upp på hösten så biologin är inte entydig.

    Vad det har med feminism att göra förstår jag inte men det kanske är ett allmänt skällsord för dej.

  • Fjärilslarv
    Anonym (signe) skrev 2015-03-31 08:51:25 följande:

    Hur i hela världen - i dagens kroppsfixerade samhälle - har ingen hälsoguru vågat säga att BMI är totalt missvisande???? det ser ju enbart till längd o vikt o tar inte alls i beaktande fett% eller muskelmassa???? helkorkat. Då jag tränade som mest o var verkligt i bra shape med mycket muskler visade BMI på lätt övervikt. Noup. Min kompis som boxas har inte alls fett utan är ett kompakt muskelpaket o samma där - enBMI lätt övervikt....har ingen tänkt på detta?


    eh...jo!
Svar på tråden BMI är ju helt missvisande