• Anonym (Ann)

Min vän lever i någon fantasivärld

Hej, min vän är 20 år och har ett barn på 6 månader. Hon är tillsammans med barnets pappa sedan 3-4 år tillbaka och han fick ett välbetalt jobb för 1 år sedan. Han tjänar ungefär 38000 efter skatt (har sett ett lönebesked) och hon lever på föräldrapenning. Dom har inget lån, skulder och bor billigt.

Nu lever hon i någon fantasivärld enligt mig. Hon får ju bara in några tusenlappar i månaden men ändå köper hon märkeskläder till barnet, det är dyra vinkvällar, ny bil, mycket besök på fina restauranger, dyra barnvagnar för att nämna några. Hon tror att hon är multimiljonär trots att hon får jätte lite i månaden. Det värsta är att hon säger att hon ska vara mammaledig till barnet är två år för att sedan utbilda sig och då sa jag att man får inte så mycket i CSN och då sa hon att hon kommer inte ta något CSN eftersom hon klarar sig ändå. Vill bara kräkas på såna som hon som tror att pengar är allt och utan det är man olycklig.

Hur får man henne att vakna upp????

• Svar på tråden Min vän lever i någon fantasivärld
  • Anonym (Avis)

Det låter inte som en fantasivärld. Dom har ju råd?

Det är ju bra att hon kan vara hemma länge med barnet och sedan utbilda sig utan att ta lån.

Du är nog lite avundsjuk tror jag.

• sextiotalist

Hon är 20, hon har det bra ekonomiskt och en man som troligen curlar henne ekonomiskt. Det kan fortsätta så hela livet för henne, men det kan också bli en helt annan framtid.
    Nej, du kan inget göra, hon lever inte i en fantasivärld för övrigt, hon lever i sin verklighet, det är ju inte låtsaspengar hon lever på, även om det inte är hennes egna intjänade.

För övrigt så skulle jag tippa på att det finns många 20-åringar som har samma inställning, men då är det föräldrarnas pengar de lever på istället

• Anonym (?)

Eh. Uppenbarligen klarar de sig utmärkt på hans lön + hennes föräldrapenning. Sålänge det inte blir Lyxfällanfall av saken spelar det väl ingen roll för då har hon råd att köpa det hon behöver.

• Anonym (Avis eller?!)

Vadå fantasivärld? HAN tjänar ju väldigt mycket pengar och jag antar att HAN står för hennes utgifter utöver hennes Föräldrarpenning?! Eller menar du att hon ensam ska försörja deras GEMENSAMMA barn och han inte ska stå för något? Låter mer som du är avundsjuk faktiskt.

• Anonym (Va?)

Men hon lever ju inte utöver sina tillgångar? Visst hon får bara några tusen i månaden mem hon har en sambo som tjänar bra och som tydligen försörjer henne och barnet. Så vad är problemet?

Visst kan det bli tufft för henne sen om dom skulle gå isär men det är ju ett senare problem och vem vet hon kanske är helt på det klara med det.

• Anonym (m)

Så länge hon inte är skrytsam, överlägsen och ser ner på andra förstår jag inte problemet? Hade hon varit det hade jag med varit irriterad.

Min mam tjånar också omkring den summan. Skillnaden är väl att jag har en högskoleutbildning och tjänar pengar själv. Inte i närheten av min man men ändå en hyffsat bra lön. Jag är föräldrarledig och njuter av lite fler resor, märkeskläder då och då och en ny barnvagn. Min man ville bekosta detta så varför inte. Det är bårt gemensamma barn.

Han har också bekostat renovering på huset och betalar det mesta av lånet. Han delar allt med mig och särskilt nu när jag är ledig. Han ska också vara f-ledig sen för vårt barn ska också vara hemma till två år. Vi delar lite mer kanske..

Jag gör allt för min man, han gör allt för mig, vi är relativt jämnställda och delar på det mesta. För sex år sedan var han av med sitt dåvarande jobb då firman lade ner, det var lite krisigt mendå var det jag som drog in pengar till familjen ensam medan han var föräldrarledig till vårt första barn.

Man ställer väl upp för varandra. Sen ser jag inte varför man ska skryta med sina löner (om nu så var fallet) - ingen i vår omgivning förutom våra föräldrar vet vad vi tjänar.

• AnnaKG

Vad är de för fantasivärld?? Hon betalar ju när hon köper varorna eftersom du skriver att dom inte har lån.

Hade hon däremot köpt saker på avbetalning så hade det vart värre...

Jag känner lukten av avundsavundsjuka!

• kyssen

Kul för henne att det går bra för dem. Inget fel i att hon unnar familjen lite lyx.

Alla spenderar sina egna pengar precis såsom det behagar dem. Varför ska du TS muttra över det för? Deras pengar, deras vilja.

• Lindsey Egot the only one

De har väl gemensam ekonomi eftersom de är en familj med gemensamt barn.

Känns som om du är lite avundsjuk att hon kan leva gott inkl barn.

Hur står det till med ditt egna liv och ekonomi?

• Anonym (fghjkl)

Nej, din vän lever inte i en fantasivärld. Hon lever i sin egen verklighet utefter de förutsättningar hon har.
    Troligen har hon och hennes sambo bestämt att hon ska vara hemma och han ska försörja dem.

MIN vän däremot lever i en fantasivärld. Hon är arbetslös trots att hon är nyutbildad i ett bristyrke och fick fem jobb av fem sökta enligt henne själv. (Hon kan ju ljuga men varför? Blir ju bara pinsamt när hon sen ändå är arbetslös) Hon säger sig aldrig ha råd med något, klagar över fattigdom som arbetslös men köper konsertbiljetter var och varannan månad.
    DET är att leva i en fantasivärld.

Svar på tråden Min vän lever i någon fantasivärld