• Anonym (Ann)

Min vän lever i någon fantasivärld

Hej, min vän är 20 år och har ett barn på 6 månader. Hon är tillsammans med barnets pappa sedan 3-4 år tillbaka och han fick ett välbetalt jobb för 1 år sedan. Han tjänar ungefär 38000 efter skatt (har sett ett lönebesked) och hon lever på föräldrapenning. Dom har inget lån, skulder och bor billigt.

Nu lever hon i någon fantasivärld enligt mig. Hon får ju bara in några tusenlappar i månaden men ändå köper hon märkeskläder till barnet, det är dyra vinkvällar, ny bil, mycket besök på fina restauranger, dyra barnvagnar för att nämna några. Hon tror att hon är multimiljonär trots att hon får jätte lite i månaden. Det värsta är att hon säger att hon ska vara mammaledig till barnet är två år för att sedan utbilda sig och då sa jag att man får inte så mycket i CSN och då sa hon att hon kommer inte ta något CSN eftersom hon klarar sig ändå. Vill bara kräkas på såna som hon som tror att pengar är allt och utan det är man olycklig.

Hur får man henne att vakna upp????

• Svar på tråden Min vän lever i någon fantasivärld
  • aleydis
    Anonym (Ann) skrev 2015-03-31 12:43:27 följande:

Jag tycker fortfarande att hon lever i en fantasivärld. I december berättade hon att dom bokat en resa till Thailand hela familjen.

Vi andra i hennes ålder kämpar på som timvikarie på något boende för att få någon chans att få jobb, vi sparar för att få ha råd med saker och en utlandsresa finns det inte möjlighet för. Vi får kämpa för att uppnå något. Men hon, hon går hemma om dagarna och knallar runt på stan, restauranger far bort ofta osv. Hon får aldrig testa hur det är att leva och kommer därför få det extremt svårt i framtiden. Hon måste få testa på livet först.

Nu har jag bara läst dina inlägg ts.

Alltså, vad gör det dig att hon lever i en "fantasivärld" och blir försörjd av sin man. Att de har gemensam ekonomi, att hon kan vara hemma länge med barnet och slipper ta CSN, det är väl deras val och prioritering??

Antingen handlar det om avundsjuka eller så handlar det om att du tycker att ni inte delar samma värderingar, och då kanske ni inte ska ha så mkt kontakt eller håller på att växa ifrån varandra. Men varför stör du dig så mkt på hennes livsval?
  • Anonym (n)
    Ermengard skrev 2015-03-31 18:56:02 följande:

Det finns ju ingen anledning att dela upp det i hans och hennes inkomster. Det är DERAS inkomster, när de bor ihop och har ett gemensamt barn!

Fast lagen säger som så att som icke gifta är man inte försörjningsskyldiga mot varandra utan endast mot sina barn.

Så det är inte alls givet att hans pengar även är hennes.
  • Anonym (jo)
    Ermengard skrev 2015-03-31 18:54:27 följande:
    Men vadå - kvinnan ni pratar om har ju en sexmånaders! Det, och hushållsarbetet får man förmoda, är väl fullt tillräckligt! Just nu. Hon hinner ju plugga och jobba sedan, när hon fött de barn hon och mannen vill ha, och dessa har fått en bra start och hunnit bli några år gamla innan de börjar i barnomorg.

Då skulle jag oroa mig mera för alla de ungdomar som går arbetslösa, lever ensamma, vänder på dygnet och lever sina liv genom dataspel, Facebook, porr, actionfilmer...
    Jo men snabbt in och skaffa barn med en som har pengar och leva på det ... när jag va 17-20 arbetade jag stenhårt gick ut skolan börja jobba skaffa eget hem, skaffa eget kapial allt på egen hand , fanns inte mycket tid till att tänka på barn och binda sig med en man. kan ha fel men mycket vill ha mer och har man aldrig behövt prestera så känner man aldrig stopp...Men behöver inte bli så.Fast ja vi sitter många och behöver jobben mer än henne så varför inte ..
  • Anonym (Lelle-Babsan)

Men har man verkligen det så gott ställt om den ena parten knappt drar in några pengar?! Annat vore det om frugan hade ett heltids jobb hon också. Är 38.000 verkligen så mkt pengar att man har råd att lägga det på strunt?

• Anonym (n)
    Ermengard skrev 2015-03-31 19:03:12 följande:

Jag vet, men det är ju sinnessjukt att leva så. Vem gynnar det, liksom..?

Personligen tycker jag att det är bra att lagen ser ut så som icke gifta då det tyvärr inte är alltför ovanligt att förhållandet tar slut och man då slipper dras med att betala för sitt ex uppehälle.
  • Virriga Vera
    Anonym (n) skrev 2015-03-31 19:00:18 följande:
    Fast lagen säger som så att som icke gifta är man inte försörjningsskyldiga mot varandra utan endast mot sina barn.

Så det är inte alls givet att hans pengar även är hennes.
    Lagen säger ju inget om att man inte får ha gemensam ekonomi som sambo.

• Anonym (mmm..)
    Ermengard skrev 2015-03-31 18:56:02 följande:
    Det finns ju ingen anledning att dela upp det i hans och hennes inkomster. Det är DERAS inkomster, när de bor ihop och har ett gemensamt barn!
    Och där gör ju folk som de vill ;)  vill de ha delat har de delat,vill de ha gemensamt har de gemensamt.
    Finns ingen lag på att bara för man bor ihop är pengarna gemensamma.

• Anonym (n)
    Virriga Vera skrev 2015-03-31 19:13:07 följande:

Lagen säger ju inget om att man inte får ha gemensam ekonomi som sambo.

Nej,men den säger heller inte att man måste ha det som sambos eller gifta.
  • Anonym (n)
    Anonym (mmm..) skrev 2015-03-31 19:15:04 följande:

Och där gör ju folk som de vill ;)  vill de ha delat har de delat,vill de ha gemensamt har de gemensamt.

Finns ingen lag på att bara för man bor ihop är pengarna gemensamma.

Exakt!
  • Anonym (Ojoj)

Luktar det avundsjuka eller vad är det frågan om?!

Är det inte nu du ska glädjas åt sin vän?

Det är väl bra att hon och hennes barn kan leva bra.

Hade det varit skillnad om hon själv tjänade pengarna? Dom har gemensam ekonomi vilken är rätt normalt när man lever tillsammans som familj.

Vart rätt chockad när du skriver så här om en vän.

Jag själv skulle säga att jag lever likadant som din vän.

Och jag tror inte att jag är multi miljonär för att vi kan leva bra.

Har man pengar så varför inte leva efter det?

Svar på tråden Min vän lever i någon fantasivärld