Inlägg från: Anonym (Sofia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sofia)

Påpeka för överviktiga

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Påpeka för överviktiga
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (AD) skrev 2015-04-01 10:16:19 följande:
    Jo, det är självklart alltid jättekul att få tips om hälsosam mat när man är extra svullen och plufsig efter en radda cancerbehandlingar. Kortison och extrema hormonbehandlingar, det kan nog lösas av lite bönor i maten. Du vet nog bättre än mig läkare vad och hur jag ska äta, eller hur?

Eftersom du riktar din TS mot överviktiga (vilket man är om man väger ett kg över normalvikt) och inte feta (som har över 30 i BMI). Jag väger hela 8 kg över normalvikt. Fy fan för tjockisar som mig, liksom. Jag kanske ska sluta med mina behandlingar och bara äta nyttigt istället. Hellre dö smal än leva som tjock, eller hur, TS?

Kortfattat: Du vet inget om människor som du ser på stan. Ge fan i att kommentera något som du inte har att göra med.
    Jag menar alltså tjockisar och inte de som har något extra kg... Om man har någon behandling som påverkar vikten är det väl en extra anledning att inte köpa 2 påsar chips och 2 liter läsk en vanlig tisdag?
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (AD) skrev 2015-04-01 10:31:14 följande:
    Men varför skriver du överviktiga och inte feta i din TS i så fall? Du borde läsa på lite, anser jag. Det är min rätt att påpeka det.

Det är även min rätt att, utan att känna dig, påpeka att du verkar väldigt socialt inkompetent. Jag säger det för din skull, så att du kan bättra dig!

Dagarna jag har behandling kan jag bara äta lättsaltade chips och blåbärssoppa utan att kräkas. Tack för tipset. Nästa gång ska jag svälta istället. Skit samma att läkaren säger åt mig att få i mig den energi som går, vad det än är.
    Varför märka ord? Om jag skrivit fet eller tjock i min TS lovar jag att folk blivit upprörda och hängt upp sig på det.
  • Anonym (Sofia)

Det känns som att folk överdriver och övertolkar allt. Jag ser inte ner på överviktiga och jag säger inget för att vara elak! Försöker komma med tips och peppa på ett vänligt sätt. Om någon har jättemycket läsk i sin kundvagn kan jag säga: "Ska du verkligen köpa sådär mycket läsk? Vatten är en bättre måltidsdryck."

• Anonym (Sofia)

Det känns som att jag blir väldigt missförstådd i denna tråd. Jag ger mig inte på folk eller är taskig utan jag försöker uppmuntra och peppa. Säger ju inte "Köp inte chips, tjockis" utan ger alltid råd och tips med ett leende. Morotsstavar med dipp är lika gott som chips :)

Alla kommentarer om kött eller klädstil är ju helt irrelevanta. Det här handlar inte om personliga åsikter utan om hälsa och välmående.

Men nu har jag fått lära mig att alla tjocka tydligen har cancer och därför är det synd om dem. Ojoj. 

Att man har varit gravid är ingen ursäkt. Jag har två barn, och visst var jag inte i kanonform i direkt, men efter 2 månaders träning och rätt kost är det inga problem att vara i god hälsosam form!

Svar på tråden Påpeka för överviktiga