• Aniiee

Påpeka för överviktiga

Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:22:24 följande:
    Jag menar alltså tjockisar och inte de som har något extra kg... Om man har någon behandling som påverkar vikten är det väl en extra anledning att inte köpa 2 påsar chips och 2 liter läsk en vanlig tisdag?
    Det blir så många fel att det inte är sant om du ska påpeka för "tjockisar" att de köper "fel" saker. Om vi utgår från din "chips och läsk på en tisdag"...

Exempel: 
    Du vet inte varför personen är tjock eller hur personen mår av det eller hur personen kommer reagera av ditt "välmenande". Du är förhoppningsvis medveten om att du kan få personen att må dåligt (eller ännu sämre om det var därför personen gick för att köpa chips) och köpa glass och godis också för att du är "snäll" och "påpekar".

Du vet inte om personen gått upp 20 kilo senaste året, eller om personen har kämpat med att gå ner 20 kilo senaste året.

Du vet inte om personen åt chips senast igår eller för ett år sedan. Kanske är chipspåsarna och läsken belöning för att personen nått ett delmål i vikten eller ett mål i motionen/träningen. Och du vet definitivt inte om det är en engångsgrej och personen (som kanske älskar chips) får dessa två påsar på närmaste halvåret.

Du vet inte om chipsen och läsken är till köparen ensam, eller om personen har en familj/vänner över som ska dela på den. De kanske inte är till köparen över huvud taget, vad vet du....

Du vet inte hur länge varorna kommer räcka för personen. En kväll eller en månad? Du vet inte. 

Så mitt råd till dig är att hålla truten och himla med ögonen om du mår bra av att döma folk du inte känner, så länge de inte behöver se eller höra dig.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Aniiee
    Anonym (vad finns i skogen, jo .....) skrev 2015-04-01 12:30:16 följande:
    Haha, tror du verkligen att vi går på det, finns nog inte nån vettig människa som säger så! Hade du sagt så till mig så hade du legat raklång kan jag meddela! Fruktansvärt oförskämt!
    Man kan ju önska att det är ett skämt, men det finns faktiskt de som säger sånt. Min syster (väger 116 kg, har vägt 135) och hennes dotter (6 år, normalviktig åt det smala hållet, som jag och hennes mormor och hennes pappa) var och handlade tårtingredienser till hennes födelsedag. Det kom en tant och såg när de lade ned godis till tårtan i korgen, såg förstås resten av tårtgrejorna (färdiga tårtbottnar, sylt, grädde osv) och kommenterade. Hon hävde ur sig "Ska du göra ungen lika tjock som du är? Nej, det förstås, så smal som hon är så får väl hon bara en sked och smäller i dig resten."
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Aniiee
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 14:45:26 följande:

Det känns som att jag blir väldigt missförstådd i denna tråd. Jag ger mig inte på folk eller är taskig utan jag försöker uppmuntra och peppa. Säger ju inte "Köp inte chips, tjockis" utan ger alltid råd och tips med ett leende. Morotsstavar med dipp är lika gott som chips :)

Alla kommentarer om kött eller klädstil är ju helt irrelevanta. Det här handlar inte om personliga åsikter utan om hälsa och välmående.

Men nu har jag fått lära mig att alla tjocka tydligen har cancer och därför är det synd om dem. Ojoj. 

Att man har varit gravid är ingen ursäkt. Jag har två barn, och visst var jag inte i kanonform i direkt, men efter 2 månaders träning och rätt kost är det inga problem att vara i god hälsosam form!

Jodå, vi förstår att du säkert VILL väl, men du förstår inte att det kanske inte alls uppskattas. Hade du kommit fram till mig (nu är jag inte tjock, men ändå) och påpekat att morotsstavar är nyttigare än chips, så hade du fått upplysningen att det är det inte alls, för jag är allergisk mot morötter.

Du ska liksom inte lägga dig i, för du vet inget om den som köper chipsen....
  • Aniiee
    Anton Chigurh skrev 2015-04-02 09:47:03 följande:
    Som sagt....!!!

Sk "trivselkilon" räknar jag iofs inte som övervikt. Jag snackar övervikt.

Och ja. Jag vet.....inget konstigt med det.

Mvh
    Sorrry, darlig, men dnu har du fel för en gångs skull. Jag känner folk med både 15 och 30 och 50 kg övervikt som trivs med det, och till och med aktivt ser till att det väger som de gör.

Så tala för dig själv, och kanske för dina vänner, men tala inte för alla. Du gör dig bara dum.
Svar på tråden Påpeka för överviktiga