Inlägg från: Anonym (Sedlmayr Karl) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sedlmayr Karl)

Påpeka för överviktiga

Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:05:10 följande:

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

Sköt ditt. Eftersom du är så utseendefixerad kan vi väl allihopa bara hoppas att du aldrig kommer gå upp i vikt efter diverse graviditeter, hormon-,MS- eller cancerbehandlingar.....mm, för då skulle det väl lätt finnas folk som är lika lågbegåvad som dig och kommer med samma goa råd, men ja, jag vet, något sådant kommer aldrig händer just dig.
  • Anonym (Sedlmayr Karl)
    Anonym (AD) skrev 2015-04-01 10:31:14 följande:
    Men varför skriver du överviktiga och inte feta i din TS i så fall? Du borde läsa på lite, anser jag. Det är min rätt att påpeka det.

Det är även min rätt att, utan att känna dig, påpeka att du verkar väldigt socialt inkompetent. Jag säger det för din skull, så att du kan bättra dig!

Dagarna jag har behandling kan jag bara äta lättsaltade chips och blåbärssoppa utan att kräkas. Tack för tipset. Nästa gång ska jag svälta istället. Skit samma att läkaren säger åt mig att få i mig den energi som går, vad det än är.
    En som vet hur det reala livet kan se ut.
  • Anonym (Sedlmayr Karl)

Vet du ts, min fru har cancer i prio 4, menar, det finns inte någon hjälp att få längre. Min fru har gått upp 35 kg i vikt under behandlingen och ja, vissa dagar mår hon bra och går ut och handla läsk och godis för våra barnbarn. 
    Bara att föreställa mig att någon som du hoppar på henne, får mig att.................
    Banta ts, banta tills du ser ut som alla tv-stjärnor tillsammans, men håll käften när du träffar någon överviktigt på ICA-kassan, för DU har inte någon som helst aning vad den där människan har gått igenom.

• Anonym (Sedlmayr Karl)
    nymedlem skrev 2015-04-01 15:51:02 följande:

Ganska underhållande 1:a aprilskämt eftersom många verkar tro ts

Nix. Det här är tyvärr FL nivå och så himla allvarligt...............................
  • Anonym (Sedlmayr Karl)

Himmel vilken kalabalik här.
    TS, var glad att du är så smal och vältränad!
    Dessutom påstår jag att du är mycket, mycket ung.

Bladen kan vända sig fort som fan pga någon sjukdom utan att du kan göra något åt detta. Hur kul tycker du är det då att någon berättar för dig att du pga av din vikt inte borde köpa.... på någon matbutik?

Som sagt, du verkar vara mycket ung och tack och lov inte varit med om mycket i ditt liv. Sköt ditt så bra det bara går, men låt andra få vara ifred. Du har inte den minsta lilla aningen om någon annans liv. 

• Anonym (Sedlmayr Karl)
    Anonym (gruffalon) skrev 2015-04-07 10:44:42 följande:

Ett stort problem i vårt samhälle är att alla är så inriktade på sig själva, måna om sitt eget och faktiskt blunda för sin omgivning och medmänniskor. Vi har allt fler unga vuxna som dör för att det inte finns några medmänniskor längre. Vi ska anse oss ha rätt att göra som vi vill, annars är vi kränkta.

Detta gör att många människor dör, inte av de gamla bristsjukdomarna utan av allt skit vi tillför oss som ett led i vårt lidande (i huvudet och själen) och det mina vänner går inte att blunda bort. Det bästa är att förändra på samhällsnivå, men även att som medmänniska våga vägra blunda är bättre än inget alls. Nu går vi alla omkring som kejsaren i sina nya kläder, våga vara barnet och ropa: Men han är ju naken!!!

Fetma är inte mer fult än depression, högt blodtryck eller tinnitus - det är en sjukdom som dessutom många nu dör av.

Prata vi samhällsvetenskap nu? Nu dör inte någon av depression eller tinnitus och jag tror inte att någon borde berätta för någon överviktig kund i ICA kön att denne inhandlar fel saker. Varifrån får ni rätten att döma andra? Ni vet varken varför personen är överviktig (fast överviktig och överviktig, idag är ju alla som har större storlek än size 0 överviktiga) eller så vet ni vem de handlar för.
    Typ min fru för våra barnbarn.

Håll käft och var glad för att du inte har samma storlek som reala människor som har varit med om mycket i sitt liv.
    Bakom alla som är överviktiga, FETA, finns någon historia. Din historia är liksom ts, att alla borde se ut som V. Beckham. Hur lycklig är hon nu då med en man som skiter i henne och barnen fast hon är hur smal som helst?
  • Anonym (Sedlmayr Karl)
    Anonym (gruffalon) skrev 2015-04-07 19:26:31 följande:
    I tidigare inlägg har jag förklarat att jag lidit av fetma, blev räddad från att dö. Jag pratar fetma utifrån beräknat BMI (med undantag för muskelbyggare). Människor dör av fetma, barn och ungdomar lider av fetma och följdsjukdomar, framförallt lider de av näringsbrist!!! 
    Absolut, men den vetskapen kräver inte att påpeka för någon kund vid ICA-kassan att denne är för fet och köper fel varor? 
    De är feta, men inte blinda. De vet precis att de har ett viktproblem. Men varken du eller ts vet historien bakom deras utseende. 
    Och även om någon är fet och ändå köper fel saker för denne helt enkelt inte bryr sig, är det trots allt inte någon annans uppgift att fostra upp personen?
  • Anonym (Sedlmayr Karl)

Och en sak till. Som redan tidigare sagt är min fru mycket sjuk och har gått upp mycket i vikt pga sjukdomen. Tror du allvarligt att hon inte själv är medveten om detta? Att bli påmind om detta i en stormarknad av någon som vet allting om hälsosamt livsstil, men inte något om henne som person, är väl lika välkommen som löss på dagis. 

• Anonym (Sedlmayr Karl)
    Anonym (gruffalon) skrev 2015-04-09 20:53:46 följande:
    Om din fru är mycket sjuk behöver hon tänka extra mycket på vikten och framförallt vad hon stoppar i sig. Det är aldrig en rimlig förklaring till varför man äter fel saker. Det är inte läkemedel i sig, eller sjukdomarna i sig som gör att man går upp i vikt, det är oavsett hur man än vänder på detta att man äter mer än vad man förbränner. Men vid fetma, vet man att man är fet, man förnekar det och fortsätter att äta fel. Liksom alkisarna vet att de borde avstå alkohol. Om man som omgivning går in i detta, okejar att man är fet och bistår med ursäkter är det inte endast att man är medberoende utan man bidrar till att påskynda sjukdomsutvecklingar och även i värsta fall döden. Tycker det är fruktansvärt sorgligt att folk/samhället tänker mer ur konsumtion/ekonomi än rent mänskligt i detta.
    Finns inte en enda missbrukare som tackar eller inte är totalt vansinnig när den tas in för avgiftning när denna varit på väg att fylla på för att hålla sin koncentration. "Jag har inte problem med alkoholen, jag har problem med nykterheten." Likaså har inte feta problem med maten, de har problem med att vara hungriga, sugna eller bara inte få tillräckligt mycket att de nästan somnar efter de äter? Det behöver lyftas och tas bort likhetstecknet med att det är kränkande, det är ingen rättighet att vara fet, det är en sjukdom.
    Du har verkligen full koll. Vad tror du hur mycket någon i ett palliativt skede äter över huvud taget? 
    Att köpa lite godis för sina barnbarn på någon affär om man har en bra dag, har väl knappast med ens egen situation att göra?
    Du vet inte något om någon annan människa, men ändå har du mycket att döma här.
  • Anonym (Sedlmayr Karl)
    Anonym (gruffalon) skrev 2015-04-14 05:33:33 följande:
    Och du har inte gått in i en sjuks människa situation och tappat perspektivet?
    Självklart har jag gått in i en sjuk människans situation, men huruvida har jag tappat perspektivet då?
    Fetma är en allvarlig sjukdom som har diverse andra farliga sjukdomar i bagaget, men jag tror knappast att man förändrar folkets syn på ohälsosamt mat genom att påpeka vad de har i sin kundvagn på ICA-kassan. Vilken reaktion förväntar du dig då?
    Grattis att du lyckats att ändra ditt livsstil, men att kommentera varenda tjockis kundvagn kommer knappast vara någon ambition för vederbörande att förändra sina matvanor, det är enbart ouppfostrat. 
Svar på tråden Påpeka för överviktiga