Inlägg från: Anonym (gruffalon) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gruffalon)

Påpeka för överviktiga

Eftersom många som har fetma är sjuka på flera olika vis, ofta har sömnproblem har fler sjukskrivningsdagar och har hög dödlighet önskade jag att fler vågade prata om det. Det är ett väldigt stort hälsoproblem som man försöker dölja som kostar samhället enorma pengar. Jämför det med andra beroenden där det förekommer förnekelse, förhandlingar, skuld/skam och en enorm kärlek till sin substans!!!

• Anonym (gruffalon)
    Anonym (Överviktig och pissed) skrev 2015-04-02 21:20:29 följande:

Fast att diskutera och prata om det är en helt annan grej än att någon helt oförhappandes dyker upp i butiken och har åsikter kring vad du köper.

Att prata om övervikt, fetma, följderna av det och samhällets kostnader i samband med det har sin tid och plats - men inte i det här sammanhanget.

Plus - övervikt eller fetma är inte ett beroende. Det kan vara orsaken av ett beroende, absolut, men det finns och tusen andra orsaker. Så din vinkel här är lite off. Minst sagt.

Beroende, ätstörning, över/understimulering i belöningscentrat.

Det är helt sjukt att detta är så fult att prata om. Man får gå på rökare, smala människor, högljudda, fulla, psykiskt sjuka, gravida? allt förutom om en person är fet. Om en person är fet talas det ofta om andra orsaker till fetman som hormoner, läkemedel, benstomme, ärftlighet än just att man har ett felaktigt intag av energi, mer än vad man förbrukar.

Om fler tog upp det, lite mer och oftare, skulle inte detta vara lika laddat längre.

Fetma är en sjukdom, steg 1 för att rädda dessa människor från lidande eller till och med död, är att sluta förneka och tiga. Högst relevant!
  • Anonym (gruffalon)
    Damdis skrev 2015-04-02 21:53:04 följande:
    Men... behöver en främling komma upp till dig i affären och dra en föreläsning du inte bett om? Det är inte fult att prata om men inte fan går jag fram till en person som har anorexia eller ser ut att ha det tips på vad de kan äta för att gå upp i vikt. Inte heller skulle jag gå fram till en full eller psykiskt sjuk person och påpeka detta för dem, eller någon av förslagen du ger. Vad snackar du om?
    Hm, ja nä det är ju bättre att blunda istället för att engagera sig i sina medmänniskor, det är ju fult.
  • Anonym (gruffalon)
    Dixie skrev 2015-04-02 22:04:30 följande:
    menar du på fullt allvar att det är ett bra sätt att engagera sig på - att gå runt och påpeka folks dåliga matvanor i en affär?
    Stoppar man överförfriskade människor på systembolaget att handla alkohol och leds de ut med väktare, kan man väl helt korrekt påpeka människor dåliga matvanor om de är feta? I relation är ju det ett trevligt bemötande...
  • Anonym (gruffalon)
    molly50 skrev 2015-04-03 13:16:09 följande:
    Tror du att det stoppar överförfriskade människor från att handla alkohol i fortsättningen eller överviktiga från att sluta handla godis och kaffebröd t ex?
    Eller tror du att det får rakt motsatt verkan?
    Du vet också att övervikt kan ha många orsaker? Det behöver inte nödvändigtvis bero på dåliga matvanor. Vem är du då att påpeka sådana saker för en person du inte ens känner?
    Dessutom,vad vet du om personen handlar åt dig själv eller någon annan och kanske själv kämpar med att gå ner i vikt och går på någon diet?
    Hur mycket tror du då att du hjälper till när du påpekar vad personen handlat?
    Jag hoppas att du inser att det kan få rakt motsatt verkan om du gör en sådan sak.
    Vi stoppar människor som håller på att supa ihjäl sig och vi vet att det räddar dem, vi vet att genom information och att inte gå in i ett medberoende så ökar vi chanserna för den personen. 

Jag tror inte att genom att ifrågasätta, vägra blunda eller lyfta allvaret i fetma att det ger motsatt verkan. Någonstans är det helt inhumant att vi tillåter att det är fult att samtala och protestera när folk sig sjuka eller även dör!

Handlar folk inte hem skiten, finns det inte hemma och är faktiskt svårare att inta! Hoppas verkligen man inför sockerskatt!!! Höj priserna på allt socker, helst alla snabba kolhydrater!!!

Nej du vet ju inte om 16 åringen heller ska köpa cigg åt sin morsa...

Var och varannan människa lider av fetma, inte att man har några kilo extra utan FETMA!!! Det är katastrof.
  • Anonym (gruffalon)
    Anonym (Crazy Cat) skrev 2015-04-03 05:24:15 följande:

Man brukar lära små barn att det är fult att påpeka för tanten på bussen att hon har en ful vårta på näsan, att inte peka på dvärgar eller andra som ser något avvikande ut. Poletten trillade tydligen inte ner när du var barn.

Med tanke på att 50 procent av Sveriges befolkning ( siffrorna från emeritus professor Stefan Rössner vid Karolinska) skulle du behöva en heltidsanställning i matbutiken som matpolis.

Men att födas till dvärg kan man inte ändra på, fetma däremot kan man absolut göra något åt och bör göra det!!! Att säga att någon är fet är inte att nedvärdera eller kränka, det är ett helt samhälle som hejar på detta och ett helt samhälle som behöver ta sitt ansvar och vara behjälpliga.

Detta börjar redan med små barn som inte orkar leka för de är för FETA, stoppa föräldrarna (som ofta med lider av fetma) i affären redan så de inte släpar hem mer skit. Nu läggs alla resurser och pengar på att ta hand om konsekvenserna fetma ger? Men om vi köper och äter mindre minskar konsumtionen och det i sig är det många som drar sig för, alltså får vi nu offra dessa människor som hamnar så. Barn som växer upp med föräldrar som redan har problemet och överför dessa till sina barn. Fruktansvärt, borde klassas som misshandel!
  • Anonym (gruffalon)
    molly50 skrev 2015-04-03 15:25:47 följande:
    Du förstår alltså inte skillnaden mellan att prata om problemet,lyfta fram det och hitta på lösningar på problemet och på att gå direkt fram till en överviktig person och påpeka att det h*n har handlat inte är bra?
    Att gå direkt fram till en överviktig och påpeka att det h*n har handlat inte är bra är både nedlåtande och respektlöst.
    Och jo,det kan ha den effekten att den överviktige kan känna sig så sårad och kränkt att h*n går och köper mer onyttiga varor.
    På vilket sätt är det att hjälpa personen,tycker du?
    Jag antar att du själv är smal och aldrig har varit överviktig. I så fall är det kanske lite svårare att sätta sig in i hur det är att vara överviktig.

Nej,precis! Jag vet inte om 16-åringen ska köpa cigaretter åt sin mamma. Därför går jag heller inte fram och säger något.
    Det jag i så fall skulle kunna anmärka på där är väl att 16-åringen inte har åldern inne för att köpa cigaretter.
    Jag har tidigare vägt 125 kg, väger nu 52 kg. Jag åt mig fet. Folk i min omgivning sa: Nä, du är inte tjock utan lite gulligt mullig. DU är sååå härlig människa.

Jag är så tacksam för den dag jag träffade en person som inte var rädd för att prata om fetma, som inte såg det som kränkande och inte var nedvärderande utan modig och engagerad.

Min egen mor sa att det berodde på kraftig benstomme, sköldkörteln och antidepressiva. Bullcrap! Jag åt mig fet och jag ville förneka det in i det längsta och alla hjälpte mig med detta då alla var så jäkla rädda.

Jag har inte klåda på smalbenen, inte höft och knäproblem, inte sömnapné, matsmältningsproblem, trötthet, depressioner eller annat skit längre. Jag är så tacksam att vara hälsosam nu.
  • Anonym (gruffalon)
    molly50 skrev 2015-04-03 17:22:54 följande:
    Du vet att övervikt inte alltid beror på felaktig kost?
    Du vet att det även kan bero på olika sjukdomar och mediciner?
    Oavsett vilket så är det inte så "bara" att försöka gå ner i vikt.
    Och det är kränkande att kalla någon fet. Framförallt om man inte vet orsakerna till det eller om personen kämpar för att gå ner i vikt.
    Så poängen är att oavsett vilka orsakerna bakom övervikten är så är det inte ok att påpeka vad personen har i sin varukorg eller kalla personen fet.
    Du lägger din värdering i ordet. Fet är en beskrivning så även smal, kort, lång, ung, gammal. Är man fet så är det ingen kränkning, är man gammal är det ingen kränkning, är man lång är det ingen kränkning. Kallar man någon för tjockis, ja då kan det väl räknas till kränkning. Fet är för mig ett mätvärde där det jag ser överensstämmer med BMI's fetma (alltså inte en kroppsbyggare).
  • Anonym (gruffalon)
    molly50 skrev 2015-04-03 19:41:13 följande:
    Ja,men det är ju jättebra för dig! Grattis till det!

Men du måste ju förstå att alla inte fungerar som du heller.
    Man måste kunna tänka lite utanför sina egna ramar.
    Anonym (gruffalon) skrev 2015-04-03 18:24:03 följande:
    Du lägger din värdering i ordet. Fet är en beskrivning så även smal, kort, lång, ung, gammal. Är man fet så är det ingen kränkning, är man gammal är det ingen kränkning, är man lång är det ingen kränkning. Kallar man någon för tjockis, ja då kan det väl räknas till kränkning. Fet är för mig ett mätvärde där det jag ser överensstämmer med BMI's fetma (alltså inte en kroppsbyggare).
    Återigen. Vi är alla olika och ser saker på olika sätt. Så även ord som fet och tjockis.
    Det finns säkert de som kan se ord som smal,kort,lång eller gammal som kränkande också.
    Som sagt,alla är vi olika.
    Därför är det bästa att tänka sig för innan man säger något som kan uppfattas som kränkande.

Ja vi är olika, vissa vägrar blunda åt att stor del av befolkningen äter ihjäl sig och faktiskt gör det man kan för att engagera sig!
  • Anonym (gruffalon)
    Anonym (n) skrev 2015-04-04 00:34:59 följande:

Ja det är oartigt att lägga sig i främmande människors matvanor. Sa du åt mig att inte köpa chipspåsen skulle jag bli förbannad.

De flesta missbrukare blir förbannade när man hindrar dem i sitt missbruk. Sen finns risken att få ett påpekande trots att man inte har ett missbruk eller i detta fall är fel men då kan man välja sin reaktion, man kan ju le och tänka att det faktiskt är en person som bryr sig. Sen beror det helt klart hur man påpekar, men det går verkligen att göra på ett värdigt vis med fullaste respekt.
  • Anonym (gruffalon)
    taquine skrev 2015-04-04 11:02:47 följande:
    Går du fram till A-laget också eller knarkaren i parken  och säger till på ett värdigt och respektfullt sätt att aj, aj det där är inte bra ? Sluta med det när det finns så mycket nyttigare alternativ
    Om de inte är kraftigt påverkade, då hamnar de på tillnyktring först. Detta gäller även såna som håller på med droger, säljer och/eller intar öppet, påpekar och ifrågasätter - är obekväm, ärlig och respektfull. Dessa behöver ofta hjälp och kan inte enbart avstå då det kan vara förenat med döden. När det gäller överkonsumtion av mat, är något helt annat och där kan man helt enkelt minska ned rejält och det enda som finns är sug, längtan, ev hunger, rastlöshet, sömnproblem och andra abstinensbesvär. Men inte dödligt.
  • Anonym (gruffalon)
    Anonym (n) skrev 2015-04-04 12:25:32 följande:

Där finns det sannerligen en anledning att lägga sig i och påpkeka ett hälsosammare liv och inte minst för att dom i A-laget dricker upp sitt socialbidrag som vi betalar och knarkaren som begår brott som vi i slutändan också får stå för.

Nej gissar på att varken ts eller någon annan skulle förmana någon av dessa grupper att sluta med sitt beroende.
    Många av dessa har högre överlevnadsgrad än de med fetma. När dessa grupper är hos mig och tar prover är det oftare de med fetma som har sämst blodvärden, större avvikelser på lever och njurar. Alkisarna återhämtar sig ofta snabbare dessutom. Men det är en väldigt liten grupp i jämförelse med de som lider av fetma, enklare att arbeta med också!
  • Anonym (gruffalon)
    molly50 skrev 2015-04-06 12:26:47 följande:
    Och om man är överviktig av andra orsaker än felaktig kost?
    Det kan man ju omöjligt veta.
    Det finns sjukdomar och mediciner som kan leda till viktuppgång också.
    Att då få påpekat att man inte ska handla det man har handlat är bara onödigt.
    Personen kanske inte ens handlar åt sig själv utan åt någon annan.
    Om du stör dig på överviktiga människor så är det ditt problem.
    Men det är bättre att hålla sina åsikter för sig själv än att riskera att såra någon och bidra till att personen istället köper ännu mera godis och börjar tröstäta t ex.
    För det är vad som kan hända.
    De allra flesta överviktiga är medvetna om sina problem. Och många av dem kanske kämpar för att försöka gå ner i vikt också.
    Då är det bara respektlöst att gå fram och påpeka detta för dem.
    Precis som det är respektlöst att säga åt heroinisten som är på väg till sin kran för att köpa??! Missbrukaren har säkert börjat pga sömnproblem, ångest, ekonomisk misär, ryggsmärta eller vad som helst. Sjukdomar och mediciner kan öka på hunger, sänka ämnesomsättningen, sänka rörelseförmågan men det i sig gör att man behöver vara extra uppmärksam och minska energiintaget. Inte att man tittar bort, blundar och bidrar till ett förnekande. Fetma är en sjukdom, där det inte handlar om att sakna kunskapen utan att man kan fortsätta förneka i ett samhälle som låter folk fortsätta att vara sjuka. Varenda knarkare vill sluta, vet att det är farligt, skadligt och vill något annat.

Man hjälper inte genom att kalla folk tjockisar, lika lite som att kalla dem för knarkarpack. Men att le vänligt och be dem att låta bli, är mer effektivt än man kan tro. Att prata om att önska sig själv något bättre, att möta som en människa och inte som ett genomskinligt spöke, det är inte att kränka - det är att göra saker jäkligt lätt för sig själv!!!
  • Anonym (gruffalon)
    molly50 skrev 2015-04-06 15:44:03 följande:
    Man hjälper inte heller överviktiga genom att påpeka vad de har handlat.
    Det spelar ingen roll hur artig och trevlig man än försöker vara för det kan få rakt motsatt effekt. Vad du än tror.
    Om du kom fram till mig och påpekade vad jag har handlat så skulle jag uppfatta dig som en översittare eller falsk person. Även om du stod där med ett leende.

Om någon gick fram till dig och påpekade att du har fula kläder eller ful frisyr och talade om för dig vad du borde klä dig i istället eller ha för frisyr. Skulle du då gå direkt till klädbutiken och köpa nytt eller boka tid hos frisören?
    Eller skulle du strunta i det?
    Fast här ett problem, det här har inget med utseende att göra. Om någon hade ett väldigt stort märke på ryggen (som verkar ha reagerat i solen) och låg och solade, och det såg illa/sjukt ut, självklart skulle jag påpeka det med (personen kanske inte själv är medveten eller tror att det är okej då ingen säger något). Har väl inget med att göra om det är fult eller inte.

Om man märker att någon tänker på självmord, börjar planera det för att ta sitt liv, att dö. Ska man då med blunda, låta personen vara. Det är ju ett fritt val om man lever eller dör, om man blir skadad vid ett suicidförsök??

Fetma är som vilken annan sjukdom som helst så, är bara enormt fel att prata om i vårt samhälle.
  • Anonym (gruffalon)

Ett stort problem i vårt samhälle är att alla är så inriktade på sig själva, måna om sitt eget och faktiskt blunda för sin omgivning och medmänniskor. Vi har allt fler unga vuxna som dör för att det inte finns några medmänniskor längre. Vi ska anse oss ha rätt att göra som vi vill, annars är vi kränkta.

Detta gör att många människor dör, inte av de gamla bristsjukdomarna utan av allt skit vi tillför oss som ett led i vårt lidande (i huvudet och själen) och det mina vänner går inte att blunda bort. Det bästa är att förändra på samhällsnivå, men även att som medmänniska våga vägra blunda är bättre än inget alls. Nu går vi alla omkring som kejsaren i sina nya kläder, våga vara barnet och ropa: Men han är ju naken!!!

Fetma är inte mer fult än depression, högt blodtryck eller tinnitus - det är en sjukdom som dessutom många nu dör av.

• Anonym (gruffalon)
    Anonym (Sedlmayr Karl) skrev 2015-04-07 11:12:54 följande:
    Prata vi samhällsvetenskap nu? Nu dör inte någon av depression eller tinnitus och jag tror inte att någon borde berätta för någon överviktig kund i ICA kön att denne inhandlar fel saker. Varifrån får ni rätten att döma andra? Ni vet varken varför personen är överviktig (fast överviktig och överviktig, idag är ju alla som har större storlek än size 0 överviktiga) eller så vet ni vem de handlar för.
    Typ min fru för våra barnbarn.

Håll käft och var glad för att du inte har samma storlek som reala människor som har varit med om mycket i sitt liv.
    Bakom alla som är överviktiga, FETA, finns någon historia. Din historia är liksom ts, att alla borde se ut som V. Beckham. Hur lycklig är hon nu då med en man som skiter i henne och barnen fast hon är hur smal som helst?
    I tidigare inlägg har jag förklarat att jag lidit av fetma, blev räddad från att dö. Jag pratar fetma utifrån beräknat BMI (med undantag för muskelbyggare). Människor dör av fetma, barn och ungdomar lider av fetma och följdsjukdomar, framförallt lider de av näringsbrist!!! 
  • Anonym (gruffalon)
    Anonym (Sedlmayr Karl) skrev 2015-04-09 10:25:27 följande:

Och en sak till. Som redan tidigare sagt är min fru mycket sjuk och har gått upp mycket i vikt pga sjukdomen. Tror du allvarligt att hon inte själv är medveten om detta? Att bli påmind om detta i en stormarknad av någon som vet allting om hälsosamt livsstil, men inte något om henne som person, är väl lika välkommen som löss på dagis. 

Om din fru är mycket sjuk behöver hon tänka extra mycket på vikten och framförallt vad hon stoppar i sig. Det är aldrig en rimlig förklaring till varför man äter fel saker. Det är inte läkemedel i sig, eller sjukdomarna i sig som gör att man går upp i vikt, det är oavsett hur man än vänder på detta att man äter mer än vad man förbränner. Men vid fetma, vet man att man är fet, man förnekar det och fortsätter att äta fel. Liksom alkisarna vet att de borde avstå alkohol. Om man som omgivning går in i detta, okejar att man är fet och bistår med ursäkter är det inte endast att man är medberoende utan man bidrar till att påskynda sjukdomsutvecklingar och även i värsta fall döden. Tycker det är fruktansvärt sorgligt att folk/samhället tänker mer ur konsumtion/ekonomi än rent mänskligt i detta.
    Finns inte en enda missbrukare som tackar eller inte är totalt vansinnig när den tas in för avgiftning när denna varit på väg att fylla på för att hålla sin koncentration. "Jag har inte problem med alkoholen, jag har problem med nykterheten." Likaså har inte feta problem med maten, de har problem med att vara hungriga, sugna eller bara inte få tillräckligt mycket att de nästan somnar efter de äter? Det behöver lyftas och tas bort likhetstecknet med att det är kränkande, det är ingen rättighet att vara fet, det är en sjukdom.
  • Anonym (gruffalon)
    Misskittycat skrev 2015-04-11 18:50:02 följande:

Jag skulle bli galen om någon kom fram till mig eftersom jag endast köper godsaker då och då. Jag är överviktig, 38 i BMI. Men jag har PCOS, tränar och äter endast 1500 kalorier i dagen. Om du skulle "tipsa" mig om hälsosam mat skulle jag antagligen inte börja skrika på dig eller bli arg. Men jag skulle må extremt dåligt, så pass att jag kanske skulle känna mig hopplös och köpa något ohälsosamt endast för att jag redan känner mig hopplös fet och äcklig.

Du har ingen rätt att lägga dig i vad andra äter om de inte frågat dig om råd.

Ett "tips" till dig är att ta tag i ditt eget liv istället och ge tusan i vad andra gör.

Ja precis som alkisen som alltid hittar en ursäkt till att behöva supa för att dränka sina sorger. Grejen är när man väger för mycket, att man kan unna sig saker, ibland men då måste man avstå annan MAT för att få plats i "budgeten". Den här "tycka synd om sig själv" är det som egentligen borde behandlas. 

Jag tycker inte att överviktiga människor, är på något sätt dåliga. Däremot är det så många som är väl medvetna om att detta är en sjukdom som behöver behandlas i hela omgivningen (läs samhället), att det är en sjukdom och ett missbruk. 

Som jag skrivit tidigare har jag själv i många år, haft rejäl fetma. Det var när jag började bli hård mot mig själv och sluta tycka synd om mig själv som det faktiskt fungerade utmärkt att gå ned i vikt (ja snabtt!) och behålla den. En enkel liten lapp till en början där det stod: Xxxx, du är ingen hund, sluta belöna dig med mat och godis!

Det är när man vågar se situation naket som man kan må bättre, och sen väga mindre. Men det finns olika sätt att påtala det i en affär, likväl att det beror på vem man möter. Självklart tar den andra personen illa upp och blir ledsen, men tyvärr det finns inget annat sätt ur det.

Fortsätt kämpa på!!! Det finns en väg ut.
  • Anonym (gruffalon)
    Anonym (Sedlmayr Karl) skrev 2015-04-13 10:05:48 följande:
    Du har verkligen full koll. Vad tror du hur mycket någon i ett palliativt skede äter över huvud taget? 
    Att köpa lite godis för sina barnbarn på någon affär om man har en bra dag, har väl knappast med ens egen situation att göra?
    Du vet inte något om någon annan människa, men ändå har du mycket att döma här.
    Och du har inte gått in i en sjuks människa situation och tappat perspektivet?
  • Anonym (gruffalon)
    molly50 skrev 2015-04-13 10:14:27 följande:
    Men ska du påpeka för någon i en affär vad denne har handlat så kan du ju likaväl påpeka för en smal person samma sak. Du vet ju inte om personen handlar åt sin överviktiga sambo t ex.
    Poängen är alltså att du inte vet någonting om personerna du går på eller deras bakgrund.
    Du vet inte heller om de handlar åt sig själva eller åt någon annan.

Man ska självklart inte blunda för det här problemet,som någon skrev ovan. Men att ge sig på enskilda individer tror jag inte är rätt väg att gå.
    Det kan få rakt motsatt effekt.
    Och hur mycket har du då hjälpt den personen egentligen?
    Om den smala skulle köpa ut till den överviktiga så ligger ansvaret på den smala som inte vill den överviktiga bättre - återigen som vid systembolaget, om någon köper alkohol till alkisen så får det stå för dom. Men fortfarande ska alkisen stoppas om den är packad vid inköp!
Svar på tråden Påpeka för överviktiga