Rosacea och graviditet: någon som hittat något som hjälper?
Någon som vet något som är tillåtet att använda mot rosacea som gravid och medan man försöker bli gravid? Vi ska börja bebisförsöken nästa månad så jag skulle uppskatta alla tips!
Jag har böldrosacea och har haft det i två år. Hade fin hy innan men fick rosacea pga stress. Åt roaccutan i ett år och fick jättefin hy, men läkaren ville inte att jag skulle äta det hela tiden. När jag slutade kom problemen tillbaka efter ca 4 veckor och jag fick då Oracea istället, men nu vill inte läkaren att jag ska äta det heller hela tiden, så jag har inte ätit någon medicin på tre månader. Jag ser inte bra ut och får ärr av utslagen. Smörjer med Rosex och äter Pantotensyratabletter (vitamin B9) efter tips här på FL. Vet inte om jag tycker att B9 har gett någon effekt (den som tipsade blev av med sina utslag helt så andra kan ju gärna prova och se om det hjälper er) men Rosex hjälper jättemycket så jag är så ledsen att min läkare säger att man inte får använda den som gravid.
Jag tvättar idag huden morgon och kväll med en vanlig oparfymerad tvättgel från Apoteket och smörjer med Rosex. Jag har slutat med mjölkprodukter och minskat på gluten, alkohol, socker, tomater och andra livsmedel som jag läst att folk avrått från på rosaceasidor på nätet, men det har inte blivit märkbart bättre. Alla tips är välkomna!