• Seven Costanza

Rosacea och graviditet: någon som hittat något som hjälper?

Någon som vet något som är tillåtet att använda mot rosacea som gravid och medan man försöker bli gravid? Vi ska börja bebisförsöken nästa månad så jag skulle uppskatta alla tips!

Jag har böldrosacea och har haft det i två år. Hade fin hy innan men fick rosacea pga stress. Åt roaccutan i ett år och fick jättefin hy, men läkaren ville inte att jag skulle äta det hela tiden. När jag slutade kom problemen tillbaka efter ca 4 veckor och jag fick då Oracea istället, men nu vill inte läkaren att jag ska äta det heller hela tiden, så jag har inte ätit någon medicin på tre månader. Jag ser inte bra ut och får ärr av utslagen. Smörjer med Rosex och äter Pantotensyratabletter (vitamin B9) efter tips här på FL. Vet inte om jag tycker att B9 har gett någon effekt (den som tipsade blev av med sina utslag helt så andra kan ju gärna prova och se om det hjälper er) men Rosex hjälper jättemycket så jag är så ledsen att min läkare säger att man inte får använda den som gravid.

Jag tvättar idag huden morgon och kväll med en vanlig oparfymerad tvättgel från Apoteket och smörjer med Rosex. Jag har slutat med mjölkprodukter och minskat på gluten, alkohol, socker, tomater och andra livsmedel som jag läst att folk avrått från på rosaceasidor på nätet, men det har inte blivit märkbart bättre. Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Rosacea och graviditet: någon som hittat något som hjälper?
  • dagg03

Här är en till med samma sjukdom som snart ska försöka bli gravid. Har tyvärr inget bra tips :(

Funderar på att bara inse att min hy kommer vara dålig under graviditeten. Barnlängtan är betydligt större än längtan efter en fin hy, så valet är ju egentligen inte särskilt svårt. Men självklart vore det roligt om man kunde ha fin hy även under graviditeten. Jag har mest bara testat salvor och antibiotika, tycker ändå att det har hjälp relativt bra. Jag känner hursomhelst att jag inte vill äta tabletter hur länge som helst.

Har du pratat med sjukvården om det finns någon salva som kan användas?

• Seven Costanza

Dagg03: tack för svar! Min hy blev som sagt jättefin med medicin men det är ju tyvärr en klen tröst nu. Jag ringde min hudklinik i måndags men fick inte telefontid förrän 20/4 och besökstider fanns inte förrän någon gång i maj, så jag tog telefontiden och vill nu försöka samla på mig tips från andra som jag sedan kan diskutera med min hudläkare. Jag har läst på nätet att amerikanska läkare anser att det är ofarligt att smörja med Rosex under graviditet, men min läkare håller inte med om att man kan våga sig på det eftersom det inte finns några studier, så det tycker jag är synd.

Skönt för dig om du tror att du kan acceptera tanken på att man kan komma att ha dålig hy hela graviditeten, det är moget på något sätt. Jag själv kan fortfarande efter två år inte alls acceptera att detta har drabbat mig för jag har alltid varit fåfäng och ärligt talat sett bra ut så det känns inte "som jag" att se ut såhär och jag skäms jättemycket. Jag har i alla fall bestämt att om det inte blir att jag ska försöka bli med barn ganska så direkt efter att jag förhoppningsvis lyckats få första barnet så kommer jag börja direkt med roaccutan igen om jag ser hemsk ut, och får då tyvärr låta bli att amma men så får det bli. Jag är så ledsen över att inte kunna se fram emot och njuta av graviditeten utan ser bara fram emot själva barnet och sedan att kunna medicinera igen så fort som möjligt. (Ja, jag är tyvärr jäkligt bitter).

• Seven Costanza

Fast om jag ska försöka vara liiite positiv så har jag läst att vissa med rosacea blir bättre av gravidhormonerna och får finare hy, så man kan ju alltid hoppas att man själv kommer vara en av de lyckliga .

• dagg03
    Seven Costanza skrev 2015-04-01 15:04:34 följande:

Dagg03: tack för svar! Min hy blev som sagt jättefin med medicin men det är ju tyvärr en klen tröst nu. Jag ringde min hudklinik i måndags men fick inte telefontid förrän 20/4 och besökstider fanns inte förrän någon gång i maj, så jag tog telefontiden och vill nu försöka samla på mig tips från andra som jag sedan kan diskutera med min hudläkare. Jag har läst på nätet att amerikanska läkare anser att det är ofarligt att smörja med Rosex under graviditet, men min läkare håller inte med om att man kan våga sig på det eftersom det inte finns några studier, så det tycker jag är synd.

Skönt för dig om du tror att du kan acceptera tanken på att man kan komma att ha dålig hy hela graviditeten, det är moget på något sätt. Jag själv kan fortfarande efter två år inte alls acceptera att detta har drabbat mig för jag har alltid varit fåfäng och ärligt talat sett bra ut så det känns inte "som jag" att se ut såhär och jag skäms jättemycket. Jag har i alla fall bestämt att om det inte blir att jag ska försöka bli med barn ganska så direkt efter att jag förhoppningsvis lyckats få första barnet så kommer jag börja direkt med roaccutan igen om jag ser hemsk ut, och får då tyvärr låta bli att amma men så får det bli. Jag är så ledsen över att inte kunna se fram emot och njuta av graviditeten utan ser bara fram emot själva barnet och sedan att kunna medicinera igen så fort som möjligt. (Ja, jag är tyvärr jäkligt bitter).

Jag fick diagnosen för ungefär 1 år sedan men har haft problem i ca 3 år. Var verkligen illa innan jag fick hjälp. Det tär verkligen på självförtroendet att hela tiden känna sig "ful". Men jag har ändå försökt bearbeta det hela och kommit fram till att jag har så mycket annat i mitt liv som betyder mer än mitt utseende, så numera har det inte så mycket fokus i mitt liv.

Men läkaren sa "det kommer säkert att kännas bättre när du har familj och sånt att fokusera på". Som du hör så fick jag verkligen ett dåligt bemötande från sjukvården. Men jag har också hört att graviditetshormoner ibland kan ha en positiv inverkan.

Vad jobbigt att det inte fanns någon tid nu direkt. Man tycker ju att det borde finnas någon kräm man kan använda även under graviditeten. Planerar också att höra av mig till sjukvården framöver. Uppdatera gärna efter att du pratat med läkaren så ska jag göra detsamma! :)

Jag visste egentligen vad det var jag hade långt innan jag fick någon diagnos, men jag tänkte hela tiden att det skulle gå över. Men nu har jag faktiskt släppt den tanken. Oavsett så är man ju samma person, och jag är övertygad om att du är snygg oavsett din hy! :) Du bestämmer själv hur mycket sjukdomen ska påverka dig och ditt liv!
  • Rockabillymom

Jag är gravid och använder produkter från Paulas choice. Gjorde hudtest på skincity.se och blev rekommenderad dessa. Blev rekommenderad samma produkter från en hudterapeut så valde å köpa å testa trots att det kostade en del. Har blivit mycket bättre nu efter ca 4 månader med produkterna. Inte bra. Men bättre. Värt å testa kanske? Allt jag använder är såklart ok å använda som gravid. Ville bara förtydliga det :)

• Seven Costanza

Vad snällt skrivet, tack. Jo jag ser ju okej ut med smink, även om man ser att huden är knölig och ärrad, men jag vet ju att man borde låta huden vara utan smink men det är HELT uteslutet för mig tyvärr. Jag har ett yrke där jag är i fokus hela dagarna och jag skulle vara väldigt obekväm med att visa min hud utan smink.

Visst är det tråkigt att det inte finns så mycket forskning kring rosacea?! Man tycker att de borde ha hittat någonting man kan använda som gravid. Hoppas verkligen att min läkare har några tips, ska åtminstone fråga ifall hon tycker att det är okej att fortsätta med Rosex under tiden jag försöker bli gravid och sedan sluta när/om jag blir gravid - fasar för att behöva vara utan Rosex under hela försökandet med tanke på att det ju kan ta flera månader innan man ens blir gravid. Det är en sak om man måste sluta när man blir gravid men det är ju jobbigt om man måste försöka i ett halvår eller mer och inte får smörja under tiden man försöker.

• Seven Costanza
    Rockabillymom skrev 2015-04-01 16:57:43 följande:

Jag är gravid och använder produkter från Paulas choice. Gjorde hudtest på skincity.se och blev rekommenderad dessa. Blev rekommenderad samma produkter från en hudterapeut så valde å köpa å testa trots att det kostade en del. Har blivit mycket bättre nu efter ca 4 månader med produkterna. Inte bra. Men bättre. Värt å testa kanske? Allt jag använder är såklart ok å använda som gravid. Ville bara förtydliga det :)

Var köper man det? Vilka produkter är det, rengöring och ansiktskräm eller? Vad innehåller de för aktiva substanser?
  • Rockabillymom

www.skincity.se Gör deras hudtest. Det är gratis! Där fyller du i allt om din hud och dig själv och får sedan en personlig rekomendation. Där kan du läsa om produkterna hudterapeuten väljer åt dig. Jag använder rengöring, ansiktsvatten, exfoliering, serum, dag och nattkräm

• maaammaaa

Jag testade ett serum mot röd hy/ rosacea av La Roche Posay. Det tog bort rödheten över natten. Rosaliac ar intense står det på pumpflaskan. Det hjälpte väldigt bra. Det finns en hel serie tvättprodukter av det på Apoteket.

Svar på tråden Rosacea och graviditet: någon som hittat något som hjälper?