• Anonym (Ledsen)

är det rimligt att rädda sitt djur till varje pris?

Jag har fått den sorgliga nyheten att min älskade hund har slitit av korsbandet och att operationen kommer kosta 40.000:-. Pengar jag absolut inte har och dessutom kan korsbandet gå av igen så det kan bli pengar kastade i sjön. Nu går jag i tankarna att låta min hund somna in och slippa hoppa på tre ben i smärta. Är jag egoistisk? Skulle ni betalat 40,000?

• Svar på tråden är det rimligt att rädda sitt djur till varje pris?
  • Anonym (3 ben)

Amputera benet då? En hund klarar sig utmärkt på tre ben.

• Anonym (-)
    Anonym (veterinär) skrev 2015-04-01 15:47:19 följande:
    Korsbands-OP för 40.000? Första april idag, va!
    Ja, det låter orimligt dyrt. Vår katt blev påkörd för ett tag sedan och behövde en mycket omfattande operation eftersom tarmar, lever och magsäck hamnat uppe där lungorna sitter. Tog många timmar, och behövdes även mediciner till det. Totalpris 25 000 kr (fast vi hade försäkring, så det hamnade på ca 5000 kr).
  • Anonym (svin)

Så ts vad är din ursäkt för att inte ha din hund försäkrad?

• firebird

Ni som ifrågasätter pris: 40.000 är inte alls helt omöjligt om operationen utförs på tex Strömsholm. Dom tar extremt mycket extra avgifter...

En mindre veterinärstation som har kompetens att göra korsbands operationen går det kanske på 20.000-25.000kr

• Anonym (Beror på djur)

Just hund och katt skulle jag försäkra. Men skulle operationen gå på 40 lax trots försäkring hade jag inte betalat.

Men jag har hamstrar och dom skulle jag avliva vid skada/sjukdom som inte går att fixa med hemmagjorda kurer, typ koksaltlösning för att göra rent sår. Jag har gett dom ett gott liv.

Det ÄR skillnad på djur och människor är min åsikt. Annars hade jag varit vegetarian.

• Zuzanne

Nej du är inte egoistisk. Tycker att folk pressas till att behålla sina djur till varje pris, till stora kostnader. Låt du hunden somna in.

• EnGladPingvin

De enda som kan avgöra vad ni är beredda att lägga på ert husdjur är ni själva. För vår del är kostnaden oväsentlig. Med försäkring är det ytterst sällan det kommer upp i de summorna som nämns i TS, men vi sätter ingen övre gräns för vad vi är beredda att betala. Våra husdjur är älskade familjemedlemmar och vårt ansvar. Det som däremot är avgörande är hur mycket vård det är som krävs och vad det innebär för djuret. Det går inte att förklara för ett djur att om du bara genomlider de här operationerna, eftervård i x antal månader, etc kommer du förhoppningsvis må bra om ett år. Jag är inte beredd att utsätta dem för vad som helst för att jag vill ha dem kvar. De lider inte av att avlivas. Pengar är däremot oväsentligt (försäkring hjälper).

• Madmoiselle

Tar inte försäkringen det mesta? Jag hade opererat om hunden inte var väldigt gammal. Visst finns risken att det går av igen, men chansen finns också att det inte gör det. Pengarna är inte det viktigaste. Prata med veterinären om vad som är bäst att göra, han/hon vet ju mer exakt vad som är bäst i det här läget.

• Miss anonym

Jag hamnade i den situationen för typ 1 1/2 år sedan. En av mina tikar slet av korsbandet och i samma veva hittade man cystor i juvern.

För mig var det inget att tveka om, hon skulle fortsätta få leva. Modell större hund 50kg, 6 år och för övrigt väldigt pigg och glad.

På henne slipade/sågade man benet i en annan vinkel. Visst har det blivit en liten skillnad, man måste stoppa upp henne ibland så hon inte överbelastar benet. Skulle göra allt för mina hundar. Dom har samma värde som resten av min familj!

• Madraykin

Hade jag haft 40 papp att bara spendera sådär, och att det mest innebar att jag behövde skippa att t.ex. åka på utlandssemester några år - absolut. Men inte om jag hade behövt skuldsätta mig och begränsa hela min livsstil drastiskt. 

Svar på tråden är det rimligt att rädda sitt djur till varje pris?