• Anonym (Ledsen)

är det rimligt att rädda sitt djur till varje pris?

Jag har fått den sorgliga nyheten att min älskade hund har slitit av korsbandet och att operationen kommer kosta 40.000:-. Pengar jag absolut inte har och dessutom kan korsbandet gå av igen så det kan bli pengar kastade i sjön. Nu går jag i tankarna att låta min hund somna in och slippa hoppa på tre ben i smärta. Är jag egoistisk? Skulle ni betalat 40,000?

• Svar på tråden är det rimligt att rädda sitt djur till varje pris?
  • Anonym (Annak)

Hade aldrig spenderat så mycket pengar på ett husdjur! Aldrig!

• Unaangelita

Beror på situationen och vad veterinären hade sagt om vilket sorts liv hunden skulle få efteråt. Tänker mest på om den skulle ha ont eller så.
    Men rent spontant så nej. Djur är djur och går inte att jämföra det med människor ens enligt mig.

• VarjeDag

Ja, jag skulle betala det. När jag adopterade min hund så tog jag på ett ansvar att jag ska ta hand om henne. Inte bara ta hand om henne så länge det inte kostar pengar. Hon är en familjemedlem och jag är helt säker på att alla djur hellre väljer att leva ett liv med tre ben än att dö.

• Anonym (Nana)

Med försäkring går en sådan operation max på kanske 10.000:-
    Vi hade vår hund dubbelförsäkrad och betalade mellan 6-8k för en operation i ungefär samma prisklass.
    Och är inte hunden försäkrad så hoppas jag du aldrig skaffar djur igen tills du har råd att hålla dem försäkrade.

• Miss anonym
    Anonym (Nana) skrev 2015-04-02 20:37:35 följande:

Med försäkring går en sådan operation max på kanske 10.000:-

Vi hade vår hund dubbelförsäkrad och betalade mellan 6-8k för en operation i ungefär samma prisklass.

Och är inte hunden försäkrad så hoppas jag du aldrig skaffar djur igen tills du har råd att hålla dem försäkrade.

Nja dom kan nog kosta mer än så. När min opererades så gick det nog totalt på dryga 60 tusen.

visserligen så togs några cystor bort också, samt att jag tror hon vart inlagd en söndag kväll. Om jag inte minns helt fel så tror jag med min försäkring (högsta möjliga) att korsbands operationen gick på ca 20-25 tusen. Lite osäker dock.
  • Mother of 4

Hade lätt betalat det, hade även amputerat ett ben om det hände igen. Som ovan skrev så klarar sig hundar alldeles utmärkt med tre ben enligt det jag har sett.

• Rainbow gg

Ja så länge det inte är något så omfattande att hunden bara hålls vid liv för min skull. Vet en hund som var hyfsat gammal, hade diabetes, var blind, nästan döv och orkade knappt röra sig, ägaren ville inte avliva men det kan ju knappast varit för hundens skull. Hade det varit bara diabetes hade jag personligen pungat ut pengar på medicin. Jag har ju tagit på mig ansvar för det här lilla livet, pengar är helt oväsentligt, det går att tjäna nya pengar men jag kommer aldrig få en likadan hund.

• Anonym (Ledsen)

Intressant att ni tror ni vet allt. Min hund är självklart försäkrad. Summan är inte alls orimlig med röntgen, op, rehabilitering. Dra inte in min ekonomi och min syn på husdjur när jag inte en enda gång nämnt det.

• Regndamen

Men hur gammal är hunden? Det är väl ganska avgörande i frågan, om den är väldigt gammal så kanske det är dags att tänka på att den ska få somna in ändå.
    Det är tråkigt, och jag är glad att jag inte har behövt ta ett sådant beslut. När min katt fick somna in var det inget val, njurarna fungerade inte, de fick inte igång dem och det var inget att göra.
    Men att behöva göra valet, usch.

• Kyrkby

Att äga ett djur utan försäkring är ansvarslöst.
    Att äga en hund och inte ha råd med en försäkring, då skall man inte ha hund.

NEJ !
    Även ifall jag hade haft en försäkring, skulle jag aldrig opererat.
    Hunden är inte till för dig, du är till för hunden.
    En operation gör inte hunden 100 % frisk och då lidern den.
    Du skall avliva hunden !

Svar på tråden är det rimligt att rädda sitt djur till varje pris?