• Qliana

Positivt och negativt med Dobermann?

Ni som äger eller har erfarenhet av Dobbar, hur upplever ni rasen?

+
    -

///Qliana (som funderar på att köpa en dobbe som förstahund).

• Svar på tråden Positivt och negativt med Dobermann?
  • Danbala

Hm... Jag pluggade ihop med en som hade haft ett par, och hans betyg av dobermann var i princip att "de passar bra som vakthundar på industritomter och sådant, för de kan stå och 'hålla kvar' någon inkräktare i ett hörn timme ut och timme in, för de är så dumma så de kommer inte på tanken att hitta på något annat"...

Jag har ingen personlig erfarenhet av dem. De brukar vara väldigt fina, dock...

• Qliana

Skratt! Jag tror inte alls på det där. Min vovve kommer vara såååå snäll och älska att motionera (mig) och träna lydnad (till en början). Vem vet - dobben kommer nog träna mig på hundkurserna och inte tvärt om

• JcJ

vad hade du tänkt ha dobben till??? ska du ensamt köpa den??

• babytrin

I tråden du startade innan tycker jag att det är beskrivet bra hur en dobermann är...

Danbala: Den personen skulle antagligen inte ägt en dobermann, som vakthund på ett imdustriområde hör inte en dobermann (ingen hund) hemma!! Och det är knappast korkat av en vakthund att hålla kvar den som brytit sig in...

Personligen så har jag svårt för att rada upp posetiva och negativa saker om rasen, jag älskar den som den är, och den passar mig alldelles utmärkt! Men jag kan ju försöka

För att äga en Dobermann måste du vara lika aktiv som rasen, tycka om att spendera många timmar i veckan på brukshundklubben och efter hunden i skogen med spårlinan (t,ex) Du har ett stort arbete framför dig om du väljer en Dobermann, den kräver MASSOR av TID, tålamod och konsekvens! Rasen kan ha väldigt mycket jaktinstinkt.. Mognar sent, när den är 2-3 år har hunden kommit ur alla olika stadier, och vägen dit kan vara väldigt jobbig om man har otur eller inte har den kunskapen som krävs. Har ävenm hört att många tycker dom kan vara hundagressiva mot sitt eget kön, men det har inte jag stött på. Dom har ju även väldigt mycket vaktinstinkt.

Det absolut bästa med en dobermann tycker jag är: Du kan aldrig ha en bättre kompis, den kommer aldrig att svika dig, vad som än händer, och den är dej trogen in i döden! Det är min älsklings ras eftersom den just är så aktiv, men endå är så mysig! Att ligga i soffan med matte o husse är det bästa dom flesta dobermann vet!

Om du väljer denna rasen så kan du inte bara träna lydnad till en början.. du ''måste'' fortsätta. Inte för att vara nedlåtande eller något annat (jag känner inte ens dig) men jag tror inte du har förstått hur mycket det krävs av dig för att va en dobermann ägare. (det kommer du inte göra heller förrän du står med hunden i kopplet) Du har inte ens träffat en dobermann än va?

Jag tycker fortfarandes att du ska kontakta olika uppfödare, så att du kan få träffa rasen och prata med någon personligen som har stor erfarenhet av den.. Det är det absolut bästa! Åk ut till din lokala brukshundklubb, även fast det inte finns någon dobermann där just då, så får du titta på när dom tränar sina hundar. Åk till utställningar, där kan du haffa blandannat uppfödare och förhoppningsvis prata lite..

• Qliana

babytrin: självklart skulle vi inte bara träna lydnad till en början - utan fortsätta med något som jag tror att vi båda skulle uppskatta.

...och jag har aldrig sagt att jag aldrig TRÄFFAT en dobbe

...och nej, det är jag och min sambo som skaffar hunden tillsammans.

...och vi har varit på bruksklubb och tittat.

Men jag vill ta alla möjligheter att väga för och nackdelar innan vi såsmåningom köper en (om vi nu gör det).

• Nattsaga

Har kompis som har en, de är jättefina hundar men kräver ENORMT mycket. Ser att du är gravid också och kommer ha en bebis om ni skaffar framöver, skulle verkligen inte rekomendera att skaffa den rasen , för jag tror inte du kommer orka de samt ha en bebis. Tyvärr. Man ska ha TID för en dobermann.

Människan tillbringar sitt liv med att resonera om det förgångna,beklaga sig över det nuvarande och darra inför framtiden
  • Hanah

Js, dobermann är en mycket fin, intelligent och mysig livskamrat, men som kommit fram tidigare i tråden; de är väldigt aktiva och behöver mycket stimulans, både fysiskt och psykiskt för att må bra... Tror nog inte att det egentligen är en alldeles lätt förstahund, speciellt inte när man har små barn!!

• Qliana

Förmodligen har ni rätt - att dobermann inte i första hand passar som förstagångshund. Men en nyfiken fråga - hur vet ni det? För att ni själva upplevt det eller för att ni läst det?

Jag tar till mig av era goda råd, även om jag idag inte kan eller vill säga att vi inte ska skaffa en dobbe som förstahund. Men jag lyssnar och ska fortsätta min jakt på att lära känna hundrasen på olika sätt (som ni i denna och min andra tråd tipsat mig om).

Tackar och bockar!

• Hanah

Nä, jag har inte upplevt det personligen, vet bara att det händer alldeles för ofta att folk köper tidskrävande raser som tex dobermann bara för att upptäcka att tid och energi inte räcker till som man kanske hade tänkt och trott. Det är klart att det kan fungera jättebra, bara man vet vad man ger sig in i. Det är inte roligt med omplaceringar, de är för många...

• skruttis11

jag personligen tycker inte att en dobberman är en förstagångshund å speciellt inte nu när ni ska ha bebbe åsså

. den är väldigt vaktig av sig
    . den kräver enormt mkt av dig som hundägare
    . den behöver mkt aktivitet

undrar varför inte börja med en lätta ras till å börja med å verkligen fundera ut på vad ni vill göra med vovven

har själv ebn schäfer som är en tjänstehund

Svar på tråden Positivt och negativt med Dobermann?