• Qliana

Positivt och negativt med Dobermann?

Ni som äger eller har erfarenhet av Dobbar, hur upplever ni rasen?

+
    -

///Qliana (som funderar på att köpa en dobbe som förstahund).

• Svar på tråden Positivt och negativt med Dobermann?
  • babytrin

Dobermann är inte mer labila än andra hundar. Och vad menar du med ''dom e ju svåra att få bort aggresiviteten...'' En dobermann är precis som alla andra raser inte aggressiva i grund o botten, utan det ska ha hänt något som skrämt dom, att dom har ont någonstanns mm för att det ska uppstå....

Dobermann skall till sin karaktär vara vänlig och fredlig, rasen ska också vara orädd och självsäker. (står bland annat i rasstandarden)

Och att det tar större skada om en Dobermann biter än en chihuahua, är det nog ingen som inte förstår.

Jag förstår helt ärligt inte vad du vill med ditt inlägg? skrämma henne? Det du skriver tyder inte direkt på att du är kunnig om rasen....

• Supermummy

Svagt psyke, Rottweiler? Ha ha ha, läs dom rastypiska mentaltesten innan du uttalar dig. Den var bra!

• Hanah

Tussetösen: Nä du.. det finns knappast några hundar som är aggressiva redan från födseln!!! Ja, det är klart att det skulle bli större skador om det "slog slint" hos tex en dobermann än hos en chihuahua, men det skulle det ju bli även om det var en labrador eller st bernard oxå! Det är ju inte direkt så att en dobermann föds aggressiv och har som mål att döda.... Hahaha, det är ju löjligt....

• babytrin

Supermummy, Hanah: Vi fick ju oss ett gott kvällsskratt iaf

• Qliana

Jag fick svaret att de inte hade någon hund som uppfyllde mina kriterier.
    Men jag gjorde om testet och svarade något annorlunda och fick då fram - Irländsk setter och Italiensk spinoe.

• Tussetösen

oj då... jag har absolut inte kommit och sagt att jag e expert... tro absolut inte det... jag talar om vad jag sett och hört...
    har defintitivt hört om att rottisar,amstaff och dobbisar har blivit aggresiva fastän en utmärkt uppfostran... det e ju mycket mer vanligt att man hör om sånna händelser med dom raserna än att man hör sånt om tex en golden och liknande... och jag e inte efter att skrämma ngn... vad jag vet har ts endast frågat om råd och vad man "vet" och det e just det jag gör...!!!

• Tussetösen

eller detta e en sånn tråd där man BARA får hålla med om saker fastän att man inte tycker som er... annars får man skit... eller??? e så satans trött på sånna trådar...!!

• babytrin

Nä, man får säga exakt vad man tycker. Dessutom blir trådarna mer intressanta om folk tycker olika, har olika erfarenheter. Men man får också räkna med att folk kommer ifrågasätta det man skriver ibland.

Och jag tycker det är väldigt konstigt att det slagit slint på dom hundarna om dom ¨fått en ''utmärkt'' uppfostran! Det finns alltid anledningar till varför hunden är på ett visst vis... Det är ägaren som formar hunden, och ingen hund föds aggressiv! (förutsatt att den är helt frisk!!)

Och att man kanske inte hör sådana historier om t,ex golden lika ofta, beror kanske på att folk inte tycker det är lika kul att lyssna på? Och hur mycket sanning tror du att det ligger i dom (i dom flesta fallen)? Med det menar jag att folk överdriver oftast så det blir intressant. Och att hundokunniga inte förstår anledningarna till att hunden handlat som den gjort...

• Hanah

Haha, nä, det är ju faktiskt så att anledningen till att man hör mer histiorier om rottisar, amstaff m.fl. är ju INTE att de gör MER ofog än andra raser! Det är bara för att de raserna redan fått dåligt rykte, man gottar sig i de bevis man kan få att dessa raser inte är bra familjehundar osv.... Mina egna erfarenheter säger att golden och pudel är BRA mycket mer opålitliga än tex rottweiler o dobermann! Och tro mig, jag har träffat och hört talas om en hel del hundar som varit av andra, "snälla", raser som gjort utfall mot människor, men det vill inte media ta upp.

Så, slutligen, till TS: Dobermann, är som jag skrev förut, ingen enkel förstahund, men INTE pga av att den skulle vara aggressiv och labil, utan tvärtom - den är levnadsglad, och väldigt intelligent och kräver en förare som har tid och energi att stimulera den! Så lycka till om du nu bestämmer dig för att det är en dobbe du vill ha...

Svar på tråden Positivt och negativt med Dobermann?