• Längtar efter en bebis

Får man göra ultraljud igen i vecka 32?

Heej bor i Örebro och är gravid me första barnen :) hur många ultraljud gör man i sin gravidet ?

Jag gjorde en i vecka 14 och i vecka 19 vö göra en till får man göra det, eller hur går de till ?

Hur många har ni gjort ???

Har tid 4 april hos barnmorska ska be henne boka tid till mig för att kolla på bebisen läng och vikt, har man rätt till det ?

Då är jag vecka 32 :)

• Svar på tråden Får man göra ultraljud igen i vecka 32?
  • Lindsey Egot the only one

Vikten är jätte svår att skatta ju större fostret är. De gör oftast fel. Sedan ser man bara delar av fostret och inte hela som man gjorde på RUL

• dalkullan95

Man kan gå på ul om barnet inte växer. Då ska man kolla vikt osv och om allt ser ut som det ska

• aleydis

Man går inte rutinmässigt på tillväxtultraljud i v. 32, utan det görs tex om barnet inte verkar växa eller om mamman har sjukdomar, tex diabetes, sköldkörtelrubbning, högt blodtryck, fetma. Eller om mamman gått på läkemedel.

• viseversa

Ul i v 32 gör man bara om barnet verkar bli väldigt stort eller litet eller om det är någons andra frågor kring graviditeten. Oftast får man "bara" rul i v 18-20 sen får man inga fler förens barnet är fött.

• Lindsey Egot the only one

Du kan ju gå till en privat klinik och då kostar det runt 500-1500kr

• vampyria2

Något att tänka på är att de rekommenderar att man är lite restriktiv med UL för man vet inte riktigt hur det påverkar fostret.
    Tex så har man sett att andelen barn som födds vänsterhänta har ökat markant sedan man började använda UL.

"

Undvik onödig exponering av fostret!

Även om metoden allmänt betraktas som riskfri kan ultraljud vid felaktig användning orsaka skadlig uppvärmning av fostret. Dessutom har epidemiologiska studier visat att det finns risk för neurologisk påverkan på foster som exponeras för ultraljud. I enlighet med försiktighetsprincipen bedömer Strålsäkerhetsmyndigheten därför att foster endast ska exponeras för ultraljud när det finns ett medicinskt syfte och när nyttan med undersökningen är större än risken för skadliga effekter.

Medicinska nyttan ska vara större än förutsebara risker
    Utifrån sina bedömningar ger Strålsäkerhetsmyndigheten följande rekommendationer:

Diagnostiskt ultraljud ska endast utföras

då den medicinska nyttan är större än förutsebara risker 
    av legitimerad personal, väl utbildad och tränad inom ultraljudsdiagnostik.

Även när ultraljud används vid undervisning och forskning ska den medicinska nyttan vara större än förutsebara risker.

Ultraljud ska inte användas för att

ta bilder och spela in filmer av fostret, av någon annan anledning än medicinsk
    bestämma fostrets kön, av någon annan anledning än medicinsk.

Verksamhet med ultraljud regleras i Strålskyddslagen och våra rekommendationer grundas bland annat på internationella riktlinjer."

www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/vard/ultraljud/

• älskarlivet81

I Lund och Malmö har man tidigare fått göra två ultraljud, ett i veka 17-18 och ett i vecka 32-34.. Vet inte om man fortfarande gör så, och tror inte heller att man gör så på andra ställen i Sverige.

• Gudinnan

I dk gör man vul om det e nödvänligt

Rul gör man i vecka 18-20 typ

Tul gör man i vecka 35+5 och längre upp om det e nödvänligt.

I Sverige typ samma sak.

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Jw83
    Längtar efter en bebis skrev 2015-04-03 17:10:53 följande:

Aah så man får göra ultraljud om de misstänker om de ngt som är fel ?

Men äre barnmorskan som avgör eller hur går det till

Varför vill du göra ett ultraljud till?

Jag fick sammanlagt 7 ultraljud pga att min mage växte enormt mycket. Jag hade ett väldigt stort barn och mycket fostervatten som dom höll koll på. (Jag blev igångsatt tidigare pga det men barnen var ändå för stort och fastnade så det blev akut snitt)

Barnmorskan var den som bokade in första extra ultraljudet. Sedan var det upp till läkaren att besluta om resten.

Det kändes INTE bra att utsätta barnet för så många ul. Men det var ju en anledning till det.

Varför vill du utsätta ditt barn för risker i onödan? Eller tror du något är fel?
  • bohan85

Normalt sett gör man bara ett ultraljud och det är rutinultraljudet i vecka 17-20. Men som andra skrivit kan flera göras om man har några riskfaktorer eller tecken på något avvikande.

• aleakim
    Längtar efter en bebis skrev 2015-04-03 17:10:53 följande:

Aah så man får göra ultraljud om de misstänker om de ngt som är fel ?

Men äre barnmorskan som avgör eller hur går det till

Ja, det är barnmorskan som skickar dig vidare för tul i sådana fall. Detta om hon upptäcker något avvikande på era kontroller.

Men, det är ju bättre att hålla tummarna för att du faktiskt inte får något mer ul för då är ju inget fel med barnet.

Jag ska på tul i vecka 32 denna gång, får ett extra då för att min son var så liten när han föddes och man misstänker att även denna bebis kommer vara det. Kan inte påstå att det är något roligt att se framemot, hade snarare önskat att jag slapp ha det bekymret.
    W och liten i magen :)
  • Gudinnan

Jag har fått ul och rul de normala och tul pga mkt stora barn på 5810 g och en som vi fick ta ut 2 v innan bf då han skulle ha blivit på bf dagen 5,600 g

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • aleakim
    älskarlivet81 skrev 2015-04-03 17:45:58 följande:

I Lund och Malmö har man tidigare fått göra två ultraljud, ett i veka 17-18 och ett i vecka 32-34.. Vet inte om man fortfarande gör så, och tror inte heller att man gör så på andra ställen i Sverige.

Fick barn i Malmö förra året och då var det bara rul man fick, var där i vecka 19 :)
    W och liten i magen :)
  • älskarlivet81
    aleakim skrev 2015-04-16 11:32:52 följande:

Fick barn i Malmö förra året och då var det bara rul man fick, var där i vecka 19 :)

Aha, mina barn är födda 2010 och 2013 och då fick man två ul. Med första fick jag fler för jag hade dåligt blodflöde.
  • Längtar efter en bebis

Aah okej :) neej men ville så gärna se barnet igen och se vad den väger och cirka hur stor :)

Men barnmorska sa magen växer normalt och allting ser bra ut som de alltid gjort så de behövs ingen ultraljud hihi :)

Ville bara göra för att se lila bebisen :)

• Anonym9998

Jag har gjort fyra ultraljud under graviditeten ett i vecka 11 ett i vecka 19-20 å ett i vecka 22-23 å ett i vecka 32 dock bara för att jag är så pass ung och dom vill hålla ett extra öga på mig dock så har de alltid sett bra ut bara att under ultraljudet i vecka 32 kunde dom se att hon (bebisen) va lite underviktig :/ fick dock en jätte fin bild på ansiktet ??

Svar på tråden Får man göra ultraljud igen i vecka 32?