• Darimna

Sprit mot magsjuka - ja eller nej?

Dottern är magsjuk och jag vill inte bli smittad, vad kan jag göra för att förebygga och eventuellt döda bakterier jag redan fått i mig?
    Kryddpepparkorn är ju ett gammalt välkänt knep, men hur kan det fungera egentligen? Någon som vet?
    Min gammelfarmor sa alltid att sprit var det bästa för att skydda sig mot magsjuka. Hon tog alltid en hutt på morgonen när hon var utomlands och blev aldrig magsjuk på semestern, detsamma bör ha funkat när man umgås med magsjuka. 
    Det verkar ju logiskt på ett sätt, sprit är ju bakteriedödande. Men det är väl också immunförsvarssänkande?
    Vad tror ni? hjälper eller skjälper?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sprit mot magsjuka - ja eller nej?
  • Anonym (C)

Vanlig magsjuka orsakas inte av bakterier, utan av virus. Bara så du vet.

• Rafael90

Man kan bli immun men eftersom viruset ändras lite nästan hela tiden så håller inte immuniteten i sig särskilt länge. Blir du immun kanske du är immun under en "säsong" bara.

• Harmagedon

Magsyra är betydligt elakare än sprit mot levande organismer så håller man sig frisk med en hutt så är det mer tur eller kanske placebo.

Men tyvärr så är det oftast ett virus som ställer till det. Då gör spriten större nytta på dina händer än i magen.

Svar på tråden Sprit mot magsjuka - ja eller nej?