• Anonym (Ansvar)

DU skapar DITT liv!

Jag är så trött på folk som bara skyller allt på omständigheter runtomkring och inte tar ansvar för sitt eget liv.

Det liv du har det har du skapat själv och kan inte skylla på omständigheter (det finns så klart ett undantag, Sjukdom. Det kan man inte styra själv)
    Jag tycker folk är så snabba med att skylla ifrån sig istället för att ta eget ansvar.

Nej jag mår dåligt på grund av att jag inte har något jobb, för att den här personen sa så eller gjorde så, för att det är mörkt på vintern osv osv osv.

Nej du mår dåligt för att du väljer att må dåligt. Det är ett val man har. Du behöver inte må dåligt. Och du kan själv välja om du vill låta andra människor få dig att må dåligt. för det kan dom bara om du låter dom göra det.

Och ja har du en man som inte lyfter på arslet och inte hjälper till eller bara är allmänt pantad så är det inte på grund av honom som du mår dåligt, det är på grund av att det är du som valt honom och gjort ett dåligt val helt enkelt. väldigt lätt att ändra på.

Så varför skyller folk ifrån sig så mycket istället för att ta ansvar?

• Svar på tråden DU skapar DITT liv!
  • Anonym (Ansvar)
    Anonym (Nonon) skrev 2015-04-04 01:15:42 följande:

Ja. Missbrukare KAN bli friska. Folk med anorexi KAN bli friska. Folk med cancer KAN bli friska. Sen KAN dom förlora kampen också. Och viljan att bli frisk är en nödvändig ingrediens, men bara en av dom. En ingrediens gör ingen kaka.

Du svarade aldrig vad du grundar denna stensäkra nedsättande teori på?

Fast jag tycker inte att man kan jämföra cancer och missbruk på samma dag. Missbruk kan man stoppa själv men inte cancer. Missbruk är självförvållat. Det är inte cancer.

Jag grundar det inte på något. Det är vad jag tror och lever efter.
  • Anonym (Ansvar)
    Anonym (deprimerad) skrev 2015-04-04 08:08:38 följande:

Och du missar poängen igen. Signalsubstanserna styr ditt grundmåeende, inte om du är hög på lycka. Det är svårt att vara lycklig om du har helt fel på kemin i hjärnan och den säger att du är totalt värdelös och borde ta livet av dig. 

Klinisk depression. Det är en sjukdom som gör att folk mår dåligt. Men de har mått dåligt länge innan de får sin diagnos. En del inser vad de lider av innan de tar livet av sig, andra inser det aldrig utan blir bara ännu en tragedi. Att säga åt en som är deprimerad eller har nån annan psykisk diagnos att bara skärpa till sig och vilja vara lycklig är ungefär lika smart som att säga till nån som brytit ryggraden att skärpa till sig och vilja gå. 

Det är egentligen väldigt enkelt och vi som drabbas är oftast offer för vår uppväxt. Det betyder inte att vi drar på oss offerkoftan utan att vår depression beror på vår uppväxt och en genetisk sårbarhet. Vi väljer inte att vara sjuka.

När jag började hos min KBT-terapeut så ville hon höra min livshistoria. Efter att jag berättat den så sa hon bara "Jag är inte förvånad att du har problem med depression och ångest, jag är förvånad över att det ändå tog så här lång tid innan du kraschade totalt" 

Ja jag kan säga att grunden till att man från början mår dåligt må vara uppväxt. Men det är du själv som gör ett val att fortsätta i den nedåtgående spiralen och inte ändra och sen blir det värre och värre och svårare att ta sig ur.
  • tankfull
    Anonym (Ansvar) skrev 2015-04-04 10:19:24 följande:
    Ja det har jag. Fick diagnosen i fjärde klass men har aldrig skyllt på det. Så tyckte inte det var relevant.

Det handlar inte om att skaffa sig ett bra liv det handlar om att se glädjen i det man har.
    Så trådstartens rubrik "DU skapar DITT liv" är inte vad vi pratar om här?
  • Froststar
    Anonym (Hmm) skrev 2015-04-03 22:22:14 följande:
    Vem har då bestämt att man ska ha fullständigt gymnasiebetyg? 
    Vad snackar du om? Det är ju ditt val om du ska ha det eller inte. Gymnasiet är inte obligatoriskt, man väljer själv om man vill gå eller inte. Ingen tvingar dig. Men om du ska kunna tillgodoräkna dig gymnasiestudier måste du ju ha ett visst antal poäng. Det är väl klart, sök inte dit om du inte vill plugga. Om du låter bli att plugga är det ett val du gör. Fortfarande ditt val. Hur kan man inte förstå något såhär grundläggande?
    Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • Anonym (Vill inte vara offer)
    Anonym (Maria) skrev 2015-04-04 08:17:11 följande:
    Visst, det går inte att känna lycka under en depression, men det finns ju vägar ur det. Jag tror t det är det som TS menar, inte att vi ska vara lyckliga hela tiden, utan att vi ska jobba för att nå dit och inte ge upp. "Nej, det är fel på min hjärna så jag kan lika gärna skita i allt" leder ju ingenstans.
    Instämmer i det där. Även i det som TS pratar om att försöka känna o hitta nån slags glädje i det lilla, oavsett sjukdomar o omständligheter. Vad härligt att solen skiner idag, vad intressant det där tv-programmet var osv, såna till synes banala saker. Klart att vädret osv inte botar min sjukdom, men det får mig att hitta lite lycka JUST NU.
  • Froststar
    Anonym (Ansvar) skrev 2015-04-04 10:33:33 följande:
    Fast jag tycker inte att man kan jämföra cancer och missbruk på samma dag. Missbruk kan man stoppa själv men inte cancer. Missbruk är självförvållat. Det är inte cancer.

Jag grundar det inte på något. Det är vad jag tror och lever efter.
    Det är just precis det där som är problemet. Folk beter sig som om de varit viljelösa offer. De ser inte skillnaden på det som är självförvållat och det man inte kan hjälpa. Vill man supa sönder eller knarka sönder sin skalle, ja, då får man ju göra det men det är ingen annans fel. När man tar det där tredje glaset vodka för sjätte dagen på rad ska man börja tänka. Det är ju inte så att fok blir alkoholister från ena dagen till den andra. Knark, ja, vilken idiot som helst vet att knark är beroendeframkallande. Då får man ju tänka på det innan man röker den där första jointen eller tar första ecstasytabletten. Om man nu är en nyfiken jäkel och inte kan låta bli att prova en gång är det bäst att fundera på innan en nästa gång varför man då vill ta det igen.

Anorexia då? Bulimi? Alla vet ju vad det handlar om. Vilken barnunge som helst vet vad som krävs för att få kroppen att fungera. Att då tro att man kan leva på 2 salladsblad om dagen??? Anorexia är inte heller något som händer från ena dagen till den andra. Inte bulimi heller. Visst är de klassade som sjukdomar men de är högst självförvållade.

Vem ska skidåkaren skylla på om denna bryter benet? Bergsklättraren som ramlar eller slår i bergssidan? Taksnickaren som ramlar för att denna inte förankrat sig? Alla de här behandlas ju för sina skador för de är ju rent faktiskt skadade. Men de har ingen annan att skylla på. Och skidåkaren kan inte sitta 5 år senare, inte tränat en enda dag däremellan och klaga på att hans skada gör att han inte kan träna. Alls. Taksnickaren tar inga jobb på 10 år med ursäkten att man inte kan jobba på tak för då bryter man armen. Eller någon lika korkad undanflykt.

Det är ju på den nivån folk diskuterar och lägger sina bortförklaringar och ursäkter till varför de är "offer".
    Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • Anonym (amen)
    Anonym (Ansvar) skrev 2015-04-04 10:19:24 följande:
    Ja det har jag. Fick diagnosen i fjärde klass men har aldrig skyllt på det. Så tyckte inte det var relevant.

Det handlar inte om att skaffa sig ett bra liv det handlar om att se glädjen i det man har.
    Ja där håller jag med dig: Det handlar om att  glädjen i det man har.

Just nu fikar jag och dricker te och äter 2st finkorpor med kardemummmasmak.
    Även det lilla kan ge stor Glädje.

• Anonym (Hmm)
    Froststar skrev 2015-04-04 11:27:28 följande:
    Vad snackar du om? Det är ju ditt val om du ska ha det eller inte. Gymnasiet är inte obligatoriskt, man väljer själv om man vill gå eller inte. Ingen tvingar dig. Men om du ska kunna tillgodoräkna dig gymnasiestudier måste du ju ha ett visst antal poäng. Det är väl klart, sök inte dit om du inte vill plugga. Om du låter bli att plugga är det ett val du gör. Fortfarande ditt val. Hur kan man inte förstå något såhär grundläggande?
    Var så trött igår att jag inte orkade svara men, okej, jag trodde faktiskt att samhället har bestämt att man ska ha fullständigt gymnasiebetyg. Hursomhelst så ska jag skaffa mig det, det ska jag.

Sen finns det en annan grej som inte är så kul, jag bor på stödboende och jag tycker att en av boendestödjarna samt min pappa är väldigt cyniska. De vet vilket helvete jag har gått igenom och ändå fortsätter de med sitt jävla "Du lever i framtiden, i Göteborg om 10 år", trots att jag har blivit lovad hjälp att flytta när jag fått mina 2400 poäng, det tycker jag är cyniskt  och väldigt elakt.
  • Anonym (Hmm)

Så det där om att man till 100% skapar sitt liv stämmer inte, livet blir inte bara vad man gör det till utan även vad andra utsätter en för.

• athanatos

Nej man kan faktiskt inte skapa sitt eget liv, det samhälle vi har idag påverkas oss extremt genom olika lagar och regler och genom det ekonomiska systemet.

Svar på tråden DU skapar DITT liv!