• Aniiee

Film för 10 år sedan. Omgång 1-2

Här är andra delen i mitt försök att kora bästa filmen från 2005. Ytterligare 10 av 2005 års 77 utvalda filmer får sin första chans. Vill du veta mer om varför jag gör detta, urvalet osv så titta i tråden Omgång 1-1.

Rösta på den som du tycker är bäst ELLER mest ikonisk/mest omtalad,d å och fortfarande.

Som jag skrev i den andra tråden är vissa filmer från tidigare år, då det är premiärdatumet i USA som gäller.

Omgång 1-2s filmer är som följer (Länkarna går till IMDb)

Oldboy
    Miss Congeniality 2: Armed and Fabulous
    Guess Who
    Sin City
    Sahara
    Palindromes
    The Amityville Horror
    The Interpreter
    The Hitchhiker's Guide to the Galaxy
    House of Wax

J
    ag röstar på Oldboy, som är av de bästa filmerna jag någonsin sett. Men jag vill också ge Sin City sitt "due" för den ikoniska film den är. 

Jag vill också ge House of wax priset för den här omgångens sämsta film.

Skriv gärna en rad!

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-24 18:19
    Länk till 1-1: www.familjeliv.se/forum/thread/75109201-film-for-10-ar-sedan-vilken-film-ar-bestmest-ikonisk-omgang-1-1

Länk till 1-3: www.familjeliv.se/forum/thread/75207057-film-for-10-ar-sedan-omgang-1-3
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Film för 10 år sedan. Omgång 1-2
  • Kereza

Jag tyckte Guiden var en besvikelse - men jag tror inte att den någonsin kommer göras rättvisa som film, så..nej. De borde sluta försöka, känns det som.

House of Wax får min röst - den var cheesy och löjlig, men visste om det och utifrån avsikt och förutsättning var den bäst,

Sin City var så jävla pinsamt uselt och patetiskt dålig så det var fan Ansträngande att behöva se skiten, så den får min...uhm...hedersutmärkelse för "tid och pengar jag vill ha tillbaka"

Amityville...hur många versioner och nyinspelningar FINNS det nu? (skulle jag ju kunna Googla, så det var mer retoriskt :p )

• Aniiee
    Kereza skrev 2015-04-04 15:58:59 följande:

Jag tyckte Guiden var en besvikelse - men jag tror inte att den någonsin kommer göras rättvisa som film, så..nej. De borde sluta försöka, känns det som.

House of Wax får min röst - den var cheesy och löjlig, men visste om det och utifrån avsikt och förutsättning var den bäst,

Sin City var så jävla pinsamt uselt och patetiskt dålig så det var fan Ansträngande att behöva se skiten, så den får min...uhm...hedersutmärkelse för "tid och pengar jag vill ha tillbaka"

Amityville...hur många versioner och nyinspelningar FINNS det nu? (skulle jag ju kunna Googla, så det var mer retoriskt :p )

Roligt att se hur du tänker.

Jag håller med om både Guiden och till viss del Sin City. Sin City är ikonisk, men för den skull inte superbra, även om jag tycker att den var helt ok. JAg tror dock att man måste vara lite serietidningsnörd för att tycka att den är bra.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Aniiee

Puffar

• Aniiee
    lövet2 skrev 2015-04-04 20:08:52 följande:

Liftarens guide - lätt!

Jag gillar också liftaren =P
  • Apopan

Oldboy gjorde ju att "mainstreampubliken" öppnade upp ögonen för Sydkoreansk film, så den får min röst.

• Moderno
    No offence, men varför har dessa ytterst mediokra filmer (Oldboy undantagen) valts ut ur ett annars så rikt filmår?

En sökning på filmåret 2005 på Imdb ger ju bl.a. följande träffar:
    Star Wars: Episod III - Mörkrets hämnd 
    Harry Potter och Den flammande bägaren
    Kalle och chokladfabriken
    Berättelsen om Narnia: Häxan och lejonet
    Brokeback Mountain 
    King Kong
    Kingdom of Heaven
    Världarnas krig
    Instängd

Fast jag förstår ju också att det kan vara problematiskt att skapa en 'röstningsbar' lista. Tyvärr kan jag inte välja någon (om det handlar om den bästa filmen 2005 enligt min personliga uppfattning). 

Bra initiativ annars!
  • Aniiee
    Moderno skrev 2015-04-24 10:25:17 följande:
    No offence, men varför har dessa ytterst mediokra filmer (Oldboy undantagen) valts ut ur ett annars så rikt filmår?

Brokeback Mountain 
    King Kong
    Kingdom of Heaven
    Världarnas krig
    Instängd

Fast jag förstår ju också att det kan vara problematiskt att skapa en 'röstningsbar' lista. Tyvärr kan jag inte välja någon (om det handlar om den bästa filmen 2005 enligt min personliga uppfattning). 

Bra initiativ annars!
    De kommer, de kommer! Jag tar filmerna i den ordning de gick upp på bio i usa (datum, alltså), och med House of Wax så är vi bara i typ... mars om jag minns rätt. Star Waars var en sommar-blockbuster, och både Harry Potter och Narnia kom runt jul eller så (eller om HP kom i okt-nov).

Livet har varit lite ivägen, men jag ska göra tråd 1-3 NU!
  • Aniiee
    Moderno skrev 2015-04-24 10:25:17 följande:

Brokeback Mountain 
    King Kong
    Kingdom of Heaven
    Världarnas krig
    Instängd

Bra initiativ annars!
    Sett tråd 1-1, förresten? Rösta gärna där också!
  • Moderno
    Aniiee skrev 2015-04-24 17:46:15 följande:
    De kommer, de kommer! Jag tar filmerna i den ordning de gick upp på bio i usa (datum, alltså), och med House of Wax så är vi bara i typ... mars om jag minns rätt. Star Waars var en sommar-blockbuster, och både Harry Potter och Narnia kom runt jul eller så (eller om HP kom i okt-nov).

Livet har varit lite ivägen, men jag ska göra tråd 1-3 NU!
    Ahh. Då förstår jag precis. Det var smart (och logiskt)!

Ser fram emot fortsättningen!
  • Moderno
    Aniiee skrev 2015-04-24 17:46:45 följande:
    Sett tråd 1-1, förresten? Rösta gärna där också!
    Har sett den. Kanske måste jag också rösta nu när jag har förstått systemet!
  • Aniiee
    Moderno skrev 2015-04-24 23:25:35 följande:
    Har sett den. Kanske måste jag också rösta nu när jag har förstått systemet!
    Solig Be my guest.
Svar på tråden Film för 10 år sedan. Omgång 1-2