• Anonym (ansiktsblind?)

Jag känner inte igen människor!

Jag har svårt för att känna igen människor jag möter i situationer där jag inte brukar se dem. Grannar, arbetskamrater på andra avdelningar som jag inte jobbar så mycket med, föräldrar till barnens kompisar t.ex. Dessa människor känner jag ofta inte igen om jag möter dem t.ex. i affären. Skådespelare som dyker upp i nya filmer eller serier känner jag ibland inte igen, trots att jag sett andra serier e.d. med dem.

Detta är lite jobbigt speciellt när någon förväntar sig att man ska hälsa och jag bara går förbi eller tittar rakt på dem utan att känna igen. Vad ska jag göra, kan man öva upp detta? Är detta tecken på någon störning eller handikapp?

• Svar på tråden Jag känner inte igen människor!
  • Anonym (ansiktsblind?)
    MallaL skrev 2015-04-04 19:51:56 följande:

Är det bara ansikten du inte känner igen? Eller gäller det t ex tavlor, utsikter, hus, inredning, illustrationer, statyer? *intressant*

Ja, jag tror bara att det är ansikten jag har svårt för. Måste som någon skrev se dem ofta och regelbundet för att minnas och känna igen personen. Det är som att ansiktet bara är som ett i mängden innan jag sett det tillräckligt många gånger. Jag noterar liksom inga detaljer, bara generellt såsom hårfärg o.s.v. Svårt att förklara. Namn minns jag bättre men vad gör det när jag inte lyckas koppla det till ett ansikte. I övrigt har jag bra minne och öga för detaljer, men just ansikten är jättesvåra och ointressanta på något sätt innan jag lär känna personen ganska väl.
  • Anonym (brainy)

Jag tror inte det är vanlig prosopagnosia (ansiktsblindhet) utan jag tror att det kan ha att göra med att vissa kommunikationer i hjärnan inte riktigt fungerar

• Bibbielou

Jag är likadan :)

Jag blandar även ofta ihop personer som t.ex. går i min klass, då jag tycker att alla som har liknande frisyrer ser likadana ut, haha. Då gäller det att lägga märke till särskilda drag hos personen. Jag känner oftast igen personer på deras klädstil, sätt att röra sig på, röster, frisyrer med mera. Många har blivit lite sura på mig då jag har behandlat de som luft på stan men är trevlig på jobbet eller i skolan. Men jag brukar bara förklara att jag har ganska svårt att känna igen folk och speciellt på platser där jag inte brukar möta dem. 

Det värsta som finns är ju när man kollar på film och alla huvudrollerna har samma hårfärg! 

• NKmamma

Jag är likadan. Har bott på samma ställe i över 10 år och fortfarande så känner jag inte igen alla. De flesta föräldrar till dotterns klasskompisar känner jag inte igen.
    Har dessutom nedsatt syn och ett begränsat synfält vilket inte gör någonting bättre.
    Förlåt att jag säger det, men det är en lättnad över att jag inte är ensam om det här.

• Bibbielou

Har läst om att personer som är dåliga på ansikten även är dåliga på att se skillnad på bilar. Det stämmer in på mig i alla fall :)

• Anonym (C)

Jag är likadan. Känner att jag har blivit lite bättre på det senaste tiden. Har märkt att jag undermedvetet nästan alltid när jag träffar någon ny tänker på olika personer den nya personen påminner om, typ "ja men hon har ju typ likadan mun som blabla" eller "han har samma ansiktsform som blabla" osv. Vet inte om det är ett sätt för mig att kategorisera folk på kanske? 

Jag har jättedåligt lokalsinne också, tar lång tid för mig att hitta till platser. 

• Mamori

Jag har också detta. Om jag ser en gruppbild där jag själv är med måste jag titta på alla ansikten innan jag ser vem som är jag, det går liksom inte fort och automatiskt heller.
    De med prosopagnosi brukar även ha svårt att känna igen bilar, är det så för dig TS?

Det finns inte så mycket att göra åt, det är medfött, typ som dyslexi. Men man kan öva upp strategier för att bli bättre på att lära sig utseenden, tex hitta grejer hos personer som man kan känna igen, typ födelsemärken och sånt.

Pga detta gillar jag inte filmer särskilt utan föredrar serier för efter ett tag blir det lite lättare att känna igen folk, efter ett antal avsnitt. Vissa är dock så lika att jag aldrig lär mig.

Trodde tex att han som spelar Bard och Legolas i the hobbit var samma person, typ "Varför spelar han två roller?" Drömmer

• Anonym (Glad...)

Oj...Denna tråden behövde jag. Jag är företagare...duktig på siffror...vet var jag har allt...MEN KAN INTE KOMMA IHÅG ANSIKTEN...känner mig som ett djävla miffo ibland...hur pinsamt är det inte när man möter en person och måste "spela med"....

För några år sedan mötte jag min ex styvfar...herrejisses...jag rodnar än när jag tänker tillbaks på det...

• Anonym (ansiktsblind?)

Bilar? På vilket sätt är det meningen att man ska känna igen dem?
    Jag är inte alls intresserad av bilar och har alltid trott att det är därför jag inte "känner igen" bilar. Kan knappt något bilmärke, känner på sin höjd igen en Volvo och märket jag själv kör. Min egen bil känner jag förstås igen. Men inte grannars, vänners eller arbetskamraters, såvida de inte sticker ut i färg e.d. eller om jag åkt med den bilen flera gånger. Jag känner ofta igen en bil på färgen bara.
    Är det så ni menar att man inte känner igen bilar?

• Anonym (ansiktsblind?)

Kom på nu också angående bilar att jag lär mig registreringsnumret istället och känner igen dem på så sätt. T.ex. när jag samåkte med en kollega som har en grå bil som ser ut som vilken annan bil som helst i mängden, så kollade alltid jag registreringsnumret för att kunna se om det var hon som kom och att det var rätt bil som var på väg till mig.

Hur känner man "normalt" sett igen bilar, bara genom att titta på dem? Jag har ingen aning om vilka bilar mina grannar eller arbetskamrater kör om det inte är något särskilt med den bilen eller om jag samåker t.ex. Och då lär jag mig ibland känna igen den på reg.nr istället om det är en vanlig färg på bilen. Märke har jag som sagt nästan ingen koll på och inte intresse för heller.

Svar på tråden Jag känner inte igen människor!