• Anonym (trampdynan..)

Aj. Trampade på en humla i förrgår. Blev stucken.

Aj. I förrgår trampade jag på en humla. Fick gadden rätt in under fotvalvet. Foten svullnade upp. Hade antihistamintabletter hemma och panodil.
    Men idag gör det ont när jag ska gå. Ondare än igår. Och ett stort område under foten är rött. och kliar och är lite varmt.
    Brukar det bli så här efter ett humlestick. Eller bör jag gå till läkaren och kolla upp foten? 

• Svar på tråden Aj. Trampade på en humla i förrgår. Blev stucken.
  • Aniiee
    Anonym (En elak jävel) skrev 2015-04-05 18:16:35 följande:

Men humlor sticks väl inte?!?!

hondendärtjejen skrev 2015-04-05 18:19:10 följande:
    Funderar också på det!?
    Jo, humlor sticks. Det har gaddar precis som getingar och bin. Men de brukar inte stickas annat än i självförsvar (och att kliva på en lär nog göra att de vill stickas). 

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • The past is now

Humlor har flera små små taggar som de sticker flera gånger med, ungefär som en såg. Det bränns utav helvete rent ut sagt och det kan göra ont i 1 vecka efter en kontakt. Jag försökte hjälpa en ut en gång, tog en filt men den rackaren stack igenom. Kyla tycks vara det enda som fungerar, och smärtstillande.

• Anonym (En elak jävel)
    jjradwanska skrev 2015-04-05 18:22:44 följande:

Humlor bräns!

Anonym (jorå) skrev 2015-04-05 18:24:12 följande:
    Jo, humlor sticks, de har också en gadd. Men de sticker bara i självförsvar och går aldrig till attack, så det händer typiskt när man råkar trampa på en.

I april är det inte så himla vanligt att det händer, men det är väl i ett sydligt landskap...
    Anonym (jorå) skrev 2015-04-05 18:25:17 följande:
    Bara rent språkligt.
    Sticks eller bränns gör nog lika ont. Aj! Söta är dom i alla fall. Särskilt dom där stora, jätteludna, knubbiga. Skulle vilja ha en humla som husdjur. Får man det?

• Mother of 4

Bränn en nål så den blir steril och försök pilla/gräva ut taggen om den sitter kvar.

• Anonym (jorå)
    Anonym (En elak jävel) skrev 2015-04-05 18:36:30 följande:
    Anonym (jorå) skrev 2015-04-05 18:24:12 följande:
    Jo, humlor sticks, de har också en gadd. Men de sticker bara i självförsvar och går aldrig till attack, så det händer typiskt när man råkar trampa på en.

I april är det inte så himla vanligt att det händer, men det är väl i ett sydligt landskap...
    Sticks eller bränns gör nog lika ont. Aj! Söta är dom i alla fall. Särskilt dom där stora, jätteludna, knubbiga. Skulle vilja ha en humla som husdjur. Får man det?

Det får du, bara du ser till att den får tillräckligt med rörelseutrymme, föda, luft och stimulans.
  • The past is now
    Mother of 4 skrev 2015-04-05 18:37:53 följande:

Bränn en nål så den blir steril och försök pilla/gräva ut taggen om den sitter kvar.

Det är nog bin du tänker på. Ett bi sticker endast en gång och sen dör den då taggen lossnar med giftsäcken..
  • hondendärtjejen
    Aniiee skrev 2015-04-05 18:30:19 följande:

Jo, humlor sticks. Det har gaddar precis som getingar och bin. Men de brukar inte stickas annat än i självförsvar (och att kliva på en lär nog göra att de vill stickas). 

Hmm!! Hade jag ingen aning om! Då har jag lärt mig nåt nytt idag!
  • Aniiee
    hondendärtjejen skrev 2015-04-05 19:10:03 följande:
    Hmm!! Hade jag ingen aning om! Då har jag lärt mig nåt nytt idag!
    Solig
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (En elak jävel)
    Anonym (jorå) skrev 2015-04-05 18:40:04 följande:
    Det får du, bara du ser till att den får tillräckligt med rörelseutrymme, föda, luft och stimulans.
    Vad äter dom små rackarna? Nektar? Räcker det med 3x3 meter för dom att röra sig på om ventilationen är god. Hur stimulerar man dom? Jag spelar tvärflöjt och lite gitarr. Kan man kela med dom? Gillar dom att bli kliade med en tops i nacken?
  • Harmagedon
    Anonym (En elak jävel) skrev 2015-04-05 19:53:01 följande:
    Vad äter dom små rackarna? Nektar? Räcker det med 3x3 meter för dom att röra sig på om ventilationen är god. Hur stimulerar man dom? Jag spelar tvärflöjt och lite gitarr. Kan man kela med dom? Gillar dom att bli kliade med en tops i nacken?
    De äter pollen och nektar. Det går för det mesta bra att klappa dem utan tops när de äter. Man kan faktiskt köpa hela humlesamhällen att ha i sitt (stora) växthus.
  • The past is now
    Mother of 4 skrev 2015-04-05 19:00:33 följande:

Ts skriver ju att hon inte fått ut taggen

Nej det gör hon inte.
  • Mother of 4
    Anonym (trampdynan..) skrev 2015-04-05 12:14:34 följande:

Ok. Sticket gjorde jätteont. Bara skrek och grät här hemma i säkert 10 minuter. Råkade skrämma upp min son rejält. Gadden gick rätt upp där skinnet är mjukt. Rätt upp under fotvalvet. Fick inte ut gadden.

Tycker bara att det är konstigt att det gör ondare idag än vad det gjorde igår. Det borde ju avta. Har gått 2 dagar.

Igår gjorde det inte alls lika ont. Och så är foten rödare och varmare idag.Och kliar mycket. 

Står ju att hon skrek i 10 minuter och gadden gick rätt upp där skinnet är mjukt, fick inte ut gadden. så står det när jag läser iaf
  • The past is now
    Mother of 4 skrev 2015-04-06 14:36:25 följande:
    Står ju att hon skrek i 10 minuter och gadden gick rätt upp där skinnet är mjukt, fick inte ut gadden. så står det när jag läser iaf
    Alltså det jag menar är att det FINNS ingen gadd som lossnar från en humla. Det ser dock ut som det för det blir en massa små hål.
  • Mother of 4

Jag säger inte att det var en humla, kanske ts blandar ihop djuren, iom att hon har en tagg i foten kanske det är ett honungsbi.

• The past is now
    Mother of 4 skrev 2015-04-06 14:47:39 följande:

Jag säger inte att det var en humla, kanske ts blandar ihop djuren, iom att hon har en tagg i foten kanske det är ett honungsbi.

Tja hehe det vet vi ju inte. ;-P
  • Friidrottaren

I söndags 12/7 råkade jag trampa på en humla som stack mig i foten det kliar väldigt mycket och idag 15/7 kan jag gå hyfsat men är fortfarande väldigt öm och svullen jag har tagit receptfria allergi tabletter så svullnaden har lugnat sig men om det dröjer för länge mellan tabletterna sånsvullnar jag upp igen

Jag har tidigare blivit stucken av både bin och getingar fast då har jag inte kunnat gå alla senast fick jag åka in till akuten och få alergi tabletter

Svar på tråden Aj. Trampade på en humla i förrgår. Blev stucken.