• Anonym (mamma)

Mamman i familjen Wahlström övergett sonen

Hej!

Jag är en av alla som följt Familjen Annorlunda på tv4. Det har varit intrssant att få följa och få en inblick i hur dte kan vara att ha en stor familj. Det som har genomsyrat serien har i mitt tycke varit att alla par har sagt att styrkan i att vara en stor familj är sammanhållningen och familelivet. Alla håller ihop och ska hålla ihop oavsett - familjen består. 

Mamman i Wahlström-familjen har flera gånger pratat om att hon själv har flera syskon och att hon idag inte har kontakt med någon av dessa. Enligt hennes mening har sammahållningen och gemenskapen brustit, och därför är det jätteviktigt för henne att oavsett så ska hon få alla att känna att i hennes familj så håller man ihop även om man bråkar etc.

Detta låter ju bra. Men något jag slogs av var att hon har en äldre son Alexander i yngre tonår från ett tidigare förhållande som bor med sin pappa långt ifrån henne uppe i Norrland. Honom träffar hon sällan och hennes nya barn känner knappt hennes första son. 

Jag kan förstå att relationen blir annorlunda om man har delad vårdnad av barn från ett tidigare förhållande, men i det håär fallet så bor hennes unga son heltid hos pappan uppe i Norrland. Jag förstår mycket väl att han vill det, för där bor han lugn och ro ensam med pappan. Istället för att dela uppmärksamheten med 9 halvsyskon där det är ständig kaos. Det jag tycker är märkligt är att mamman valt att flytta ifrån sin son och bosätta sog så långt bort från honom!
    Det rimmar illa med det hon pratar om vikten av sammahållning och gemenskap. Gäller det bara hennes nya familj och barn? Även om sonen vill bo hos pappan så är det ju hon som för förälder och om hon hade velat ha en nära relation med honom också, vilket bör vara rätt viktigt med tanke på att han är äldsta sonen utan andra helsyskon från ett tidigare förhållande. Ja då borde hon bosätta sig närmare honom, eller åtminstone se till att träffa honom mer än ett par gånger per år. 

Hennes nya barn vågade inte ens krama honom och hade inte ens sett hans hus eller rum! När de väl besökte huset så var flipperspelen det enda som var intressant.
    Nu kunde hon ta med hela familjen till Norrland pga att tv4 betalade tågresan, men hon har ett ansvar själv också. Hon har valt att skaffa en ny stor familj och bosätta sig långt bort, och hon har aldrig möjlighet eller tid att åka och hälsa på med undantag för senast då när tv4 var med. Jag tycker dte är dåligt. 

Hade jag varit Alexander så hade jag blivit besviken och bitter. Nu är han ju så ung, men senare i livet. Ens mamma flyttarlångt bort, gifter om sig och skaffar så många nya barn. Skillnad vore om hon bodde i närheten och hade DELAD vårdnad. Sammanhållningen och gemenskapen gäller inte alla hennes barn. Syskonrelationen är obefintlig med den äldsta sonen.

Jag vill intye låta elak, men jag blev illa till mods när jag såg avsnittet. 
    Mammans sätt att prata med äldsta sonen var distanserad och stel, inte moderlig. Hon passar som lek-ledaremamma till alla nya barn, men mamma till äldste sonen blir hon ju inte riktigt.

Nu kan ju fiolk säga att han verkade inte bitter eller olycklig och nej visst, men han är ung och har säkert en bra pappa som tar bra hand om honom som enda barn, men saknaden av ens mamma finns ju där, Att hon väljer att flytta miltals längre bort och skaffa ny familj med sååå många barn och snackar om gemenskap och sammanhållning känns hyckligt och falskt. Då ska man se till att alla barn inbegriper i det.

• Svar på tråden Mamman i familjen Wahlström övergett sonen
  • Anonym (mor)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-06 01:27:55 följande:
    Väldigt konstigt att man går loss på detta sätt men försvinner en pappa ur barnens liv lyfter inte ens folk på ögonbrynen längre.

Vem är du att döma? Du har ingen aning om hur relationen sett ut eller vad de gått igenom. Hon kanske var tvungen för att överleva. Hon skriver ju själv att hon valde bort sitt ego utan lyssnade på sonens vilja.

www.trollmorsan.com/2015/03/att-valja-bort-sitt-ego.html

Ska mammor vara så egoistiska att de inte lyssnar på sina barn utan ska knyta barnen så hårt vid sig att de kör över barnens egna vilja och mående?
  • Anonym (Skitprogram med kaninfamiljer)
    Anonym (mor) skrev 2015-04-06 10:46:48 följande:
    "Chip" i huvudet? Ja då fattar jag. 
    Självklart gör du det. Jag är inte förvånad att du inte förstår att det var en felskrivning.
  • Anonym (mor)
    Anonym (-) skrev 2015-04-05 14:19:31 följande:

Håller med dig. Nu tittar jag aldrig på det programmet eftersom jag inte har egna barn men råkade komma in i det här och såg hela och reagerade precis som dig.

Sonen verkade vara väldigt obekväm i situationen och om jag förstod det rätt så var det fösta gången han träffade hela styvfamiljen, det kan ju vara en orsak. Men även mamman verkade obekväm. Den enda som verkade stå honom lite nära var styvfadern.

Han kanske inte är så van vid teve-inspelningar? Man vet aldrig.
  • Anonym (mor)
    Anonym (710315) skrev 2015-04-05 13:09:12 följande:

Sluta spekulera. Du vet inte ett skit om vad som ligger bakom detta. Du vill bara misstänkliggöra henne. Fult gjort. Bara för att hon valt att visa upp sig i tv betyder det inte att hon förlorat all rätt till privatliv. Det hon väljer att berätta i tv får du nöja dig mer och inte börja flumma ut i egna konspirationsteorier.

• Fanny b
    Anonym (Skitprogram med kaninfamiljer) skrev 2015-04-06 10:28:36 följande:
    Har du det? Dela med dig av de här nobla skälen då. Annars har du ingen rätt att trycka till TS för dina spekulationer är inte ens lika mycket värda. Hennes spekulationer bottnar i att barnet har inte mycket kontakt med sin mor som väljer att massföda ungar i en ny familj. Dina bottnar i, ja, vadå? Inget som sagts i programmet i vart fall.

Och sedan är det faktiskt såhär. Om man väljer att utsätta hela sitt liv och sin familj för att man är kamerakåt och får pengar för det och det enda man har åstadkommit i sitt liv är att bli barnfabrik, då får man faktiskt finna sig i att folk har åsikter. Precis som att vissa diskuterar skådespelare, kungligheter, fotomodeller, programledare och andra som väljer att stå i rampljuset. Om vi nu ska vara ärliga är det värre att diskutera de ovannämndas privatliv eftersom det inte är därför de står i rampljuset. Medan massavelfamiljerna står faktiskt i rampljuset just pga sina privatliv.
    Hur mycket kontakt sonen har med mamman kan ingen utomstående veta, det kan vara så att han ofta tex skypar med mamman och pratar i telefon med henne. När han i programmet sa i något i stil med att "Jag saknar min mamma och det kommer ta lång tid innan vi ses igen kan han också sagt att han regelbunden kontakt med via Skype/telefon, men detta klipptes bort för att dramatisera detta uttalande. I program som FA är det nämligen konceptet, om man vill veta sanningen om dessa familjer bör man inte utgå efter vad man får se i programmen, för saker som sker där vinklas för att överdriva dem och skapa bra TV. T ex, i de fall där barnen blir livliga och högljudda kan en orsak vara att föräldrarna blir tillsagda att säga åt barnen att agera på sådant.

Är man med i TV får man stå ut med att ens liv diskuteras men jag tycker inte det finns någon orsak till spekulationer just för att det man får se i TV inte alltid är sanningen, och när det gäller TS finns det känsliga frågor som jag tror inte föräldrarna vill prata ut om hela bakgrunden. Dels för sin egen integritet och dels för att personer som inte är med i programmet blandas in. Om tex mamman i detta fall skulle nämna hela bakgrunden om  varför sonen bor hos sin pappa skulle troligen känsliga delar i både sonens och pappans liv behöva omnämnas.

För mig är inte FA ett program där personer medvetet pratar om sina privatliv utan ett program där familjer med många barn visar en del av sin vardag.
  • Anonym (fxt)
    Anonym (Skitprogram med kaninfamiljer) skrev 2015-04-06 10:33:04 följande:
    Nej, du har rätt, mammor kan aldrig och bör aldrig beskyllas för någonting så länge det finns pappor som allting kan skyllas på. Skit samma att barnen hamnar i kläm bara mödrarna kan höjas till skyarna och tillbedjas.
    Du något sådant skrev jag ö h t inte alls, lägg av med att lägga uttalanden på mig som jag inte ens har varit nära.
  • Anonym (mor)
    Fanny b skrev 2015-04-06 11:02:06 följande:
    Hur mycket kontakt sonen har med mamman kan ingen utomstående veta, det kan vara så att han ofta tex skypar med mamman och pratar i telefon med henne. När han i programmet sa i något i stil med att "Jag saknar min mamma och det kommer ta lång tid innan vi ses igen kan han också sagt att han regelbunden kontakt med via Skype/telefon, men detta klipptes bort för att dramatisera detta uttalande. I program som FA är det nämligen konceptet, om man vill veta sanningen om dessa familjer bör man inte utgå efter vad man får se i programmen, för saker som sker där vinklas för att överdriva dem och skapa bra TV. T ex, i de fall där barnen blir livliga och högljudda kan en orsak vara att föräldrarna blir tillsagda att säga åt barnen att agera på sådant.

Är man med i TV får man stå ut med att ens liv diskuteras men jag tycker inte det finns någon orsak till spekulationer just för att det man får se i TV inte alltid är sanningen, och när det gäller TS finns det känsliga frågor som jag tror inte föräldrarna vill prata ut om hela bakgrunden. Dels för sin egen integritet och dels för att personer som inte är med i programmet blandas in. Om tex mamman i detta fall skulle nämna hela bakgrunden om  varför sonen bor hos sin pappa skulle troligen känsliga delar i både sonens och pappans liv behöva omnämnas.

För mig är inte FA ett program där personer medvetet pratar om sina privatliv utan ett program där familjer med många barn visar en del av sin vardag.
    Ja man hoppas och tror! att de kompenseras rejält för att de deltar.
  • Anonym (Idiot!)
    Anonym (mor) skrev 2015-04-06 11:08:55 följande:

Ja man hoppas och tror! att de kompenseras rejält för att de deltar.

Det gör de inte. De sponsrar familjerna att åka på olika ställen (typ Kolmården, osv), förutsatt att de får filma resan. Men de får inte betalt i cash för att vara med.
  • Anonym (710315)
    Anonym (Skitprogram med kaninfamiljer) skrev 2015-04-06 10:28:36 följande:
    Har du det? Dela med dig av de här nobla skälen då. Annars har du ingen rätt att trycka till TS för dina spekulationer är inte ens lika mycket värda. Hennes spekulationer bottnar i att barnet har inte mycket kontakt med sin mor som väljer att massföda ungar i en ny familj. Dina bottnar i, ja, vadå? Inget som sagts i programmet i vart fall.

Och sedan är det faktiskt såhär. Om man väljer att utsätta hela sitt liv och sin familj för att man är kamerakåt och får pengar för det och det enda man har åstadkommit i sitt liv är att bli barnfabrik, då får man faktiskt finna sig i att folk har åsikter. Precis som att vissa diskuterar skådespelare, kungligheter, fotomodeller, programledare och andra som väljer att stå i rampljuset. Om vi nu ska vara ärliga är det värre att diskutera de ovannämndas privatliv eftersom det inte är därför de står i rampljuset. Medan massavelfamiljerna står faktiskt i rampljuset just pga sina privatliv.
    Din argumentationsteknik är bortom sans och vett.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Idiot!) skrev 2015-04-06 11:12:10 följande:
    Det gör de inte. De sponsrar familjerna att åka på olika ställen (typ Kolmården, osv), förutsatt att de får filma resan. Men de får inte betalt i cash för att vara med.
    Är du verkligen säker på det? Då borde de omförhandla till nästa säsong.
Svar på tråden Mamman i familjen Wahlström övergett sonen