• Anonym (Mamman)

Styvmamman "snor" en vecka varannan gång som det är dags för pappavecka!

Jag och exet har varannan vecka. Exet har nu fått ett jobb som innebär att han kommer att vara borta varannan vecka som är hans.

Jag frågade då om vi skulle byta om veckorna på nått sätt, men det ville han inte. Han ville fortsätta ha ojämna veckor.

Så nu är det så att jag har dottern en vecka, sedan är det pappa vecka, sedan min vecka igen, sedan styvmammavecka - då pappan är på jobb HELA den veckan.

Är det verkligen riktigt!?

Pappan menar på att jag inte ska få ha mer umgänge än honom och att hans tjej gärna ställer upp. Dottern är sju år och kan tala för sig och frågar själv varför hon ska vara där när pappa inte är där.

Jag föreslog att styvmamman, om hon nu så gärna ville, kunde ta någon dag ur pappaveckan, den veckan pappan inte är hemma, och göra något kul med dottern - men att jag har henne resterande tid på den pappaveckan (alltså när pappan INTE är hemma på hela veckan). Men det ville varken pappan eller hans tjej.

Jag har varit i kontakt med en jurist som hastigast (jag ringde ett rådgivningsnummer) och han menade på att ingen förutom föräldrarna har någon umgängesrätt.

Kan tillägga att styvmamman funnits i dotterns liv i 1,5 år och de har en fin kontakt. Det var även därför jag föreslog att hon kunde ta typ en dag mitt i veckan samt en på helgen, så att de kunde bonda ännu mer. Men det gick de alltså inte med på.

Rörigt inlägg. Vill bara ha synpunkter. Tack.

• Svar på tråden Styvmamman "snor" en vecka varannan gång som det är dags för pappavecka!
  • Anonym (m)

Låter helt galet. Din dotter ska var hemma med dig när inte pappan är hemma. Du får ta tag i det. Jag hade inte accepterat det. Kontakta jurist om det inte går att träffa pappan på familjerätten och diskutera.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (m) skrev 2015-04-05 13:05:55 följande:

Låter helt galet. Din dotter ska var hemma med dig när inte pappan är hemma. Du får ta tag i det. Jag hade inte accepterat det. Kontakta jurist om det inte går att träffa pappan på familjerätten och diskutera.

Tack för ditt svar och vad skönt att du håller med. Känner mig lite egoistisk på ett vis, fast å andra sidan så är det ju mitt och pappans barn - inte styvmammans.
  • Anonym (m)
    Anonym (Mamman) skrev 2015-04-05 13:08:46 följande:
    Tack för ditt svar och vad skönt att du håller med. Känner mig lite egoistisk på ett vis, fast å andra sidan så är det ju mitt och pappans barn - inte styvmammans.
    Du är inte egoistisk. Kan pappan inte vara närvarande under sin umgängesvecka. så är du en lämpligare vårdnadshavare.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (m) skrev 2015-04-05 13:12:35 följande:

Du är inte egoistisk. Kan pappan inte vara närvarande under sin umgängesvecka. så är du en lämpligare vårdnadshavare.

Styvmamman är också väldigt bra och fin med dottern. Men det är ju _mitt_ barn! Inte hennes. Det är så jag känner.
  • smulpaj01

Självklart ska DIN dotter vara med dig och inte styvmamman när inte pappan är hemma. Jag hade absolut inte accepterat den lösningen!

Tycker pappan beter sig som en omogen fjant. Vadå "du ska inte ha mer tid än honom med dottern", det är väl ER dotter gemensamt, styvmamman har ingen vårdnad öht och ingen "rätt" till ert barn. Han tänker inte på sitt barns bästa utan enbart på sitt eget ego. Omoget minst sagt!

Säg ifrån, ta hjälp av myndigheter om det behövs!

• Anonym (Mamman)
    smulpaj01 skrev 2015-04-05 13:22:00 följande:

Självklart ska DIN dotter vara med dig och inte styvmamman när inte pappan är hemma. Jag hade absolut inte accepterat den lösningen!

Tycker pappan beter sig som en omogen fjant. Vadå "du ska inte ha mer tid än honom med dottern", det är väl ER dotter gemensamt, styvmamman har ingen vårdnad öht och ingen "rätt" till ert barn. Han tänker inte på sitt barns bästa utan enbart på sitt eget ego. Omoget minst sagt!

Säg ifrån, ta hjälp av myndigheter om det behövs!

Åh, tack! Skönt med ännu en som håller med mig. <3 Så du anser inte att jag är egoistisk då?
  • lyckligmamma87

Jag hade aldrig gått med på det ni har..... Är inte pappan hemma så ska inte styv ha henne....... Jag hade inte låtit någon kille ha mina barn.....( en kille jag är ihop med)

• Aniiee

Rent strikt så är det väl så att pappan bestämmer på sina veckor. Om han vill/behöver lämpa över ungen på sin sambo, farmor eller faster Agda 92 så har han all rätt att göra det. MEN jag tvivlar lite på att det skulle gälla dygnet runt en hel vecka. Det kan inte vara för barnets bästa. 

Fråga familjerätten på tisdag.

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Mamman) skrev 2015-04-05 13:23:36 följande:
    Åh, tack! Skönt med ännu en som håller med mig. <3 Så du anser inte att jag är egoistisk då?

Det har väl inget med egoism att göra, barnet ska vara hos en av sina vårdnadshavare, naturligtvis med lite undantag ibland när barnet hälsar på hos släktingar eller passas av styvförälder tillfälligtsvis etc. Att ha en annan person som har hand om barnet 25% av tiden är ingen lösning när en av vårdnadshavarna kan ha barnet då.
  • Anonym (Mamman)
    Aniiee skrev 2015-04-05 13:28:59 följande:

Rent strikt så är det väl så att pappan bestämmer på sina veckor. Om han vill/behöver lämpa över ungen på sin sambo, farmor eller faster Agda 92 så har han all rätt att göra det. MEN jag tvivlar lite på att det skulle gälla dygnet runt en hel vecka. Det kan inte vara för barnets bästa. 

Fråga familjerätten på tisdag.

Jag har ju föreslagit att styvmamman kan ha någon-några dagar under den veckan som är pappans, men där pappan inte är hemma. Men det gick de ju som sagt inte med på.

Juristen jag talade med sa att drar man det till domstol så skulle man tilldöma pappan antingen andra veckor, halva veckor eller enbart de veckor han är hemma (förutsatt att det inte är "min" vecka då). Så jag tror inte att pappan har rätt att bestämma där.

Juristen tillade även att umgänget är till för barnet så det är egentligen inte "pappans vecka" eller "mammans vecka", utan barnets vecka med mamma resp. pappa.
Svar på tråden Styvmamman "snor" en vecka varannan gång som det är dags för pappavecka!