• tuntemattomana

Ska det ta 20-30 min att fixa ersättning?

Tänkte försöka delamma och har köpt nan pulver som man ska blanda med vatten.
    Men ska det vara så fruktansvärt omständigt?
    Ska man verkligen behöva koka vatten 5 min för att sedan låta det svalna innan man får blanda det i flaskan med pulvret,.?
    Bebisen hinner ju bli galen innan man är färdig..
    Finns ju även små färdiga på tetra men de är ju mycket dyrare i jämförelse..
    Hur gör ni?
    Kan man köpa vatten på flaska och micra för det borde ju vara "rent"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-07 19:09
    Tack för allas tips.
    Lämnar nu tråden :)

• Svar på tråden Ska det ta 20-30 min att fixa ersättning?
  • Mamori

Så fort han kunde börja äta lite större mängder så köpte vi tetror, han tyckte att det var mycket godare så och ville ha den rumstempererade så plötsligt tog det 5 sek att göra i ordning. vi hade väldigt ansträngd ekonomi då med en som studerade med studielån och en som var föräldraledig med lägsta ersättningen men det var värt varenda krona Drömmer

• tinakk

Koka vatten och ha i kylskåpet. Sedan värmer du i mikron till lagom temperatur. Eller koka och lät svalna i termos till vanlig temperatur. Så kan du hälla upp på en gång när bebisen är hungrig. Köp en vällingsoserare så går det ännu fortare !

• Pastella
    tuntemattomana skrev 2015-04-05 20:32:34 följande:
    jaja ok, nej vad jag har klurat ut ska det kokas 5 min eftersom att så länge ska man koka grejer som ska vara sterila.. annars skulle man ju bara koka upp det och sen var det klart. men det står 5 min på kartongen..
    men hur sterilt ska det behöva vara.. min bebis är 5 mån och stoppar typ allt i munnen :P strumpor, leksaker, fingrar.. inte sterilt direkt..
    Har ni egen brunn så måste det kokas, då vet jag inte hur länge som krävs. Men vanligt (kallt!) kranvatten är ju hur bra som helst i Sverige! Det behövs inte kokas för den saken skull. Jag brukar också koka nappar och sånt då och då men så noga behöver du inte vara.
  • Saridh

Om bebisen är 5 månader behöver SU väl inte koka vattnet alls? Om jag inte missminner mig så sa våran BVC-sköterska att man bara behöver koka tills bebisen är 4 månader. Men jag kan minnas fel.

• Annelie 76

Ha varmt vatten i termos och kallt vatten i kylen. Kokt behövs bara till små bebisar men vill du vara på säkra sidan så koka det först. Tillbringaren i kylen och termosen behöver bara diskas.

När du blandar ersättningen tar du hälften av vattnet från termosen och blandar med pulvret. Sen tar du vatten från kylen och fyller på resten som saknas. Då har du nästan rätt temperatur och det tar bara nån minut att få rätt temp.

• Anonym (Lite för lat?)
    Anonym (man blir lat) skrev 2015-04-05 20:20:32 följande:

De första 6 månader kokade vi i vattenkokaren, ja det tog tid. Sen vågade vi lägga i termos efter vi kokade. Sen blev det koka upp hälla i flaskan och in i kylen för att sen in i mikron. Sen blev det kallvatten till Micro. Och nu tar vi bara vaaarmt vatten och i med pulver och skaka! Zzzz..

Fast att ta varmt vatten ur kranen är ju verkligen inte bra, särskilt inte till småbarn och regelbundet. Det borde ni sluta med.
  • Undska

Vi kokade vatten, lät det svalna till lagom temperatur, och hällde det sedan i en termos, som vi hade hela dagen. Kokade morgon och kväll.

• Malima

Allt behöver ju inte vara sterilt utan bara vattnet, för att undvika farliga bakterier( typ de som fanns i dricksvattnet i Östersund för några år sen).
    Koka vatten, låt det svalna. Förvara in kylen och mikra eller ha lagom varmt vatten i termos.

• idis78

Vi har kommunalt vatten. Tog rätt mängd kallvatten från kranen, värmde och hällde i pulvret. Tog någon minut bara.

• Anonym (man blir lat)
    Anonym (Lite för lat?) skrev 2015-04-05 21:38:22 följande:

Fast att ta varmt vatten ur kranen är ju verkligen inte bra, särskilt inte till småbarn och regelbundet. Det borde ni sluta med.

Han är 3 så hon överlever nog.
Svar på tråden Ska det ta 20-30 min att fixa ersättning?