Anonym (Staten) skrev 2015-06-09 16:56:15 följande:
Jag trodde du var starkt nationalistisk, menar du att inomeroupeisk invandring och kulturellt utbyte är ok?
Så invandring från Albanien, Bosnien, Kroatien, Moldavien, Ryssland, Rumänien, Serbien, Slovakien, Ukraina, Ungern, Vitryssland och västra delarna av Turkiet, Azerbajdzjan, Georgien, Kazaktstan är ok men inte invandring eller kulturellt utbyte från USA, Kanada, Australien, Japan eller Nya Zeeland.
Är du Svensk nationalist eller europé?
Sen handlade väl detta inte om invandring utan om det svenska och den svenska staten, vi är väl överens om att det får finnas andra folk inom våra gränser som till exempel samer och att det finns svenskar i andra stater som USA och Finland.
Har du ballat ur helt nu?
Hela det här missförståndet beror på att du totalt har missat vad nationalism handlar om, och att du inte läst mina inlägg ordentligt. Jag ska försöka förklara så enkelt som möjligt så du kanske slutligen begriper:
1. Jag ser mig egentligen inte som "starkt nationalistisk", utan det var bara en benämning jag använde för att det är så jag utmålas i dagens samhällsklimat. Den nationalism jag bekänner mig till är egentligen inte alls märkvärdig, i själva verket är det fullständigt normalt och så sent som för 30-40 år sedan var det den gängse uppfattningen hos gemene man i Sverige.
2. Nationalism innebär
inte att man har något emot kulturutbyte. Kulturer är dynamiska och påverkas av varandra. Den svenska kulturen har naturligtvis både växt fram ur svenskarnas eget lynne och genom influenser från andra kulturer, och den utvecklingen gäller
alla kulturer. Nu är det dags att du förklarar vari motsättningen mellan nationalism, d.v.s. strävan efter ett enhetligt samhälle rent nationellt, identitetsmässigt och kulturellt, och kulturutbyte med andra länder ligger. Varsågod.
3. Invandring från övriga Europa är okej, men vi talar fortfarande om reglerad invandring. Det ska inte bli tal om någon massinvandring från europeiska länder, utan den invandringen får bara ske i sådan omfattning att den inte påverkar Sverige negativt. Därför är också principen att ju närmare ett land ligger (kulturellt, etniskt), desto högre tolerans. Alla folk i hela världen är i någon mån utblandade med sina grannar, så att folk rör sig lite grann över gränserna är naturligt och i normala fall inte alls problematiskt, med tanke på likheten både genetiskt och kulturellt inlemmas europeiska invandrare uteslutande i den svenska identiteten och den svenska kulturen (och blandas tids nog ut). Turkiet, Azebajdzjan m.m kan du nog stryka från den listan dock. USA, Kanada och Australien är exempel på utomeuropeiska länder som en något högre invandring kan tillåtas ifrån, eftersom de är kulturellt närliggande, men man måste fortfarande ha goda skäl till att få invandra om man kommer från de länderna.
4. Absolut, vi är överens om att det finns andra folk inom Sveriges gränser som har Sverige som en historisk levnadsplats sen många hundra- och tusentals år tillbaka i tiden, t.ex. samer, tornedalsfinnar, judar m.m. Naturligtvis värnar jag om deras rätt att få fortsätta bo i Sverige och bevara sin kultur i den mån de vill det. Jag är övertygad om att svenskarna klarar av att samexistera med dessa utan några större problem.