• Acire94

Havandeskapsförgiftning

Hej!
    Jag är lite förvirrad.

För två veckor sedan blev jag inlagd då jag hade högt blodtryck och 2+ äggvita i urinen. Jag fick åka hem efter 2 dagar då blodtrycket gick ner och efter att ha samlat urin i ett dygn var det bara på 0,8 (vilket jag inte heller förstår riktigt). De sa aldrig om jag hade hf eller inte, de sa bara att jag skulle kissa på sticka hos min bm och ta blodtryck typ.

En hel vecka gick utan att jag åkte in då jag i princip sov hela veckan och därmed glömde bort det hela. Idag åkte jag dock in för att ta ett test vilket blev 3+. Min bm var inte där och alla andra var upptagna så jag ringde förlossningen istället.

På förlossningen sa de att på grund av att jag inte hade tagit blodtrycket så ville de att jag skulle vänta tills imorgon för att ringa min bm och ta det hos henne, men jag fick inget svar på hur man kan få 3+ annars?

De symptom jag har är: Extremt svullna fötter, händer och ansikte vilket också blir mer och mer svullet för varje dag. Extrem trötthet och att jag känner mig svag hela tiden. Har huvudvärk men jag har tolkat det som att jag sover dåligt då jag är uppe och kissar flera gånger på nätterna osv. Igår kväll fick jag även ont på sidan bak mot ryggen men det gick över efter ett tag.

Jag vet inte om jag ska ringa igen och be om att få komma in idag eller om jag ska vänta tills imorgon och vila upp mig inatt?

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning
  • Detnärmarsig

Jag tycker du ska åka in! Jag fick havandeskapsförgiftning utan att egentligen veta om det. Jag åkte in för jag mådde inte helt hundra, och det blev akut kejsarsnitt! Jag var också mkt svullen, ont i huvudet men ändå inget som kändes panikartad på ngt sätt. Åk in, du vill inte riskera ditt barn på ngt sätt. Jag hade tur som åkte in, tänkte först inte göra det. Då hade min son kanske inte funnits här idag!

• AnnC

Att dom ens vågar be dig avvakta! Jag hoppas du åkte in och att det går bra!

• yodi

bad dom dig avvakta :-O
    åk in och kräv att dom kollar både dig och bebis ordentligt.

• Acire94

De var så otrevliga så jag är fortfarande hemma :( Får inte tag på någon varken på bm-mottagningen eller min vanliga bm!! När jag ringde den automatiska "växeln" tidigt imorse (typ halv 8) så sa de att de skulle ringa upp 13.30 typ? De brukar ju alltid ringa efter max en halvtimme? Så jag antar att de är iväg på någon kurs eller så..

Jag har i alla fall känt min lillkille röra på sig idag, så det känns tryggt men har jag inte hört något efter 14 så åker jag in!

• AnnC
    Acire94 skrev 2015-04-08 11:55:25 följande:

De var så otrevliga så jag är fortfarande hemma :( Får inte tag på någon varken på bm-mottagningen eller min vanliga bm!! När jag ringde den automatiska "växeln" tidigt imorse (typ halv 8) så sa de att de skulle ringa upp 13.30 typ? De brukar ju alltid ringa efter max en halvtimme? Så jag antar att de är iväg på någon kurs eller så..

Jag har i alla fall känt min lillkille röra på sig idag, så det känns tryggt men har jag inte hört något efter 14 så åker jag in!

Alltså berättade du om dina för fl? Jag hade åkt dit och parkerat bums!! Hf är inget att leta med!!
  • Acire94

Är på förlossningen nu I alla fall och väntar på prover typ :) Barnmorskan skickade hit mig efter att jag hade 3+ hos henne också!

• Detnärmarsig

Vad bra! Hoppas det går bra. Kräv att de lyssnar på dig. Som första gångs förälder är man ofta lite feg för man vet inte exakt vad som gäller och vad man kan kräva. Åtminstone var jag det! Vet visserligen inte om det ör ditt första barn, men var inte rädd för att ta för dig! Lycka till!

• Acire94

Hej på er!

Efter blodprov är det klart att jag har havandeskapsförgiftning. Har samlat urin i ett dygn nu (inlagd) så får se vad de säger imorgon bitti. Blodtrycket har hoppat mycket upp och ner men det var tydligen vanligt när man hade hf.

Jag kommer inte bli utskriven innan bebis kommer men om urinet inte ser allt för dåligt ut så får jag åka hem på permission över helgen och sen sätter de ev igång mig då jag är i 37+0 på måndag och därmed inte prematur längre :)

Tack för ert stöd!!

• GlitterLina
    Acire94 skrev 2015-04-09 23:12:44 följande:

Hej på er!

Efter blodprov är det klart att jag har havandeskapsförgiftning. Har samlat urin i ett dygn nu (inlagd) så får se vad de säger imorgon bitti. Blodtrycket har hoppat mycket upp och ner men det var tydligen vanligt när man hade hf.

Jag kommer inte bli utskriven innan bebis kommer men om urinet inte ser allt för dåligt ut så får jag åka hem på permission över helgen och sen sätter de ev igång mig då jag är i 37+0 på måndag och därmed inte prematur längre :)

Tack för ert stöd!!

Skönt att du fick hjälp. Lycka till nu me förlossningen :)
  • Acire94

Efter en lång och jobbig förlossning kom min son, Leo till världen! Han var redo att komma ut då han vägde 3565g och var 49cm lång! Han kom natten till måndag, den 13e april :)

• GlitterLina
    Acire94 skrev 2015-04-15 01:27:27 följande:

Efter en lång och jobbig förlossning kom min son, Leo till världen! Han var redo att komma ut då han vägde 3565g och var 49cm lång! Han kom natten till måndag, den 13e april :)

Grattis. :) Ta hand om er
  • yodi
    Acire94 skrev 2015-04-15 01:27:27 följande:

stort grattis
Svar på tråden Havandeskapsförgiftning