• sava86

Har min fru rätt till något?

Hej alla kunniga, Tänkte kolla här om någon kunnig kan hjälpa till med denna frågan.
    Min frus morfar har precis dött, hans hus gick till min frus mor som är enda barnet och som i sin tur sedan direkt hyrde ut huset till min frus syster ( dem är 2 syskon) nu har min frus mamma bestämt att låta hon som hyr köpa huset för en skam summa i mina ögon, huset ligger 30 min från göteborg med sjötomt. för över ett år sen hade dem en mäklare där som sa att om huset skulle läggas ut för allmänheten så ville han lägga en start för budgivning på 1 miljon men om huset såldes inom familjen så tyckte han 750  tusen o de är priset dem bestämt nu för huset behöver renoveras men tomten är guld och min fru känner sig lurad. Mäklaren måste ju ändå se att de finns ett mervärde o inse att huset säkert kommer gå dyrare än 1 miljon om de säljs via budgivning eftersom han ville starta på 1 miljon? har min fru då rätt till något av detta eftersom systern får köpa de såpass billigt? tacksam för svar

• Svar på tråden Har min fru rätt till något?
  • lilly

Att svägerskan köper huset till undervärde så kan mellanskillnaden (250tkr) i detta fallet räknas som en gåva. Gåvor till bröstarvingar ANTAS vara förskott på arv som sedan vid din svärmors död, kommer räknas av svägerskans lott.

• Birgitta02

Jävligt klantigt av din svärmor att så split mellan två systrar på det här sättet. Snacka om favorisering på hög nivå.
    Tyvärr vet jag inte vad som gäller.... men kanske nån juridiskt kunnig kommer in här :)

• sextiotalist

Så länge din svärmor lever så kan din fru inte göra något. Men när hon en gång i tiden dör så kan detta justeras vid arvskiftet (då är det bra att det är en fastighetsaffär, så allt är skrivet)
    Mitt tips är att ni nu kollar av och ta hem information om prisläget på fastigheterna som säljs kring er. Även kanske få in informationen att startbudet skulle vara en miljon från mäklaren. Så din fru har den informationen i framtiden
    Håller med Birgitta02 att det är sorgligt att din svärmor skapar en grund för en eventuell osämja på det sättet.

• Kjell2

Som skrivt ovan, din svärmor gör precis vad hon vill med sina tillgångar men en gåva till svägerska kan räknas som förtida arv när svärmor dör

Din fru bör ta ett ordentligt snack med sin mor samt eventuellt erbjuda sig att köpa fastigheten själv för 750 kkr.

Svar på tråden Har min fru rätt till något?