Inlägg från: maasen179 |Visa alla inlägg
  • maasen179

ADHD/ADD som vuxen

Jag har själv ADHD och din beskrivning låter precis som jag kände mig förr.. Jag tycker absolut det finns skäl att du kan göra en utredning. Och varför skulle man utesluta ALLA andra tänkbara teorier först? En utredning är ju inte skadlig på något sätt och blir det ingen diagnos så vet du ju det åtminstone. Gå in i utredningen med öppna ögon bara och ha just den inställningen att du bara vill veta, men att VAD svaret blir spelar mindre roll. Lycka till!

• maasen179

Så att man får veta helt enkelt. Har man diagnosen så finns det ju hjälp att få. Och har man den inte så kan man ju släppa de funderingarna i alla fall.

• maasen179

Förmodligen försöker du vara rolig? Det går sådär kan jag meddela...

Medicinering ger en person med adhd en grund att stå på. Signalfunktioner i hjärnan behöver fungera. Därefter finns en mängd åtgärder och hjälpmedel som underlättar vardagen.

En vacker dag kanske det också kommer tabletter som hjälper mot ignorans, trångsynthet, okunskap och dumhet.....

• maasen179

Du får gärna berätta varifrån du fått informationen om att RENT amfetamin skrivs ut av läkare till adhd-patienter....

Och ja, Concerta mfl är amfetaminliknande (metylfenidat heter substansen). Och som du själv skriver så får de liknande effekt som amfetamin om man tar de i STORA doser. Vilket man INTE gör om man har adhd. En person med adhd är oftast hyperaktiv. Vad händer då om man tar amfetamin? Du kunde därför inte ha mer fel när du av okänd anledning påstår att tex Concerta tagits fram för att "likna amfetamin så mycket som möjligt"! Även här kan du få hänvisa till din källa... Den som tar för STORA doser adhd-medicin har inte adhd, utan bara missbruksproblem. 

Och det finns mängder av mediciner som har liknande effekter som andra preparat eller till och med kroppsegna substanser. När du ramlar och slår dig utsöndrar din kropp till exempel endorfiner som är morfinliknande. Betyder det att vi alla är heroinister. 

Skulle så gärna önska att folk som yttrar sig så tvärsäkert visste vad de pratade om, alternativt att de håller sig till ämnen där de faktiskt tillför något... Att gå in och skriva dumheter i en tråd där en människa ber om råd...?

• maasen179
    f95 skrev 2015-04-17 13:40:22 följande:

Hej! För två veckor sedan ungefär, så googlade jag av en slump på ADD och är helt säker på att jag har det. Har aldrig tidigare riktigt vetat vad ADHD/ADD har inneburit vilket är anledningen till att jag inte funderat på det tidigare. Är idag 20 år gammal. Funderar på att ställa mig i kö för utredning. Läste här i tråden att en man fått försäkringspengar när han fick sin diagnos, är detta något alla får? Har aldrig hört att någon fått det pga en diagnos.

Det kan man få, men det beror på vad man har för försäkring. Vanlig hemförsäkring täcker inte, men har man en egen livförsäkring (eller vad det kallas) så ersätts det ju för kroniska sjukdomar och tillstånd som styrks av läkare.
Svar på tråden ADHD/ADD som vuxen