Inlägg från: Tokfrans |Visa alla inlägg
  • Tokfrans

ADHD/ADD som vuxen

Ja klart, min sambo gick på utredning för 2 år sedan och hittills har han inte fått medicinen än!, bara pengarna av bas summan (tycker de borde va tvärt om).

Men efter han gick till psykiatrin och allt sånt tjosan så vart han helt 360, tog hand om våran son (hade inge tålamod förr, och fick ångest och panik över de = utbrott)
    diska tvätta städa fanns inte på listan, men nu försöker han nästan dagligen och börjat träna vilket han inte hade motivation till förr heller, då alla "glor" på han..
    Även om han inte fått medicinerna än, vilket han är totalt emot f.ö pga amfetaminet, men han för detta för oss, så har de redan blivit en markant skillnad över han bara av att få prata av sig och få hjälp med att bearbeta känslor och tankarna.

• Tokfrans
    Giovanna skrev 2015-04-14 09:07:04 följande:
    Vad bra att din sambo fått hjälp och vad skönt att ni verkar få lite rätsida på tillvaron. Din sambo (och du) behöver få bättre information om ADHD-mediciner. Amfetamin används sällan och är aldrig förstahandsvalet. De vanligaste ADHD-medicinerna är centralstimulerande men innehåller inte amfetamin. Det finns också medel som inte är centralstimulerande som tex Strattera som innehåller atomoxetin som omvandlas till noradrenalin i kroppen.

Vad menar du med "pengar av bassumman"? Pratar du försäkring?
    De är säkert så nu, ingen aning om dessa mediciner. Ända jag vet eller hört va förr att de innehöll de iaf, och har inte blivit rättad om de fören nu då :)

försäkring ja från hans livförsäkring, har jag för mig, va de minsta han kunde få av "bassumman" 89 tusen fick han iaf. Men tycker ändå medicinen bör få först sen pengarna.
    Mena pengarna kom in rätt snabbt efter 3-4 månader, men sitter här än idag 2 år senare för medicinerna. De är dem man behöver ju.
  • Tokfrans
    Giovanna skrev 2015-04-14 09:39:44 följande:
    Försäkringspengarna får han pga diagnosen. Det har ju inget med mediciner att göra. Var glad att ni fått pengarna i alla fall!

Har han diskuterat medicinering med läkaren? Att han fått diagnos betyder ju inte per automatik att han ska börja medicinera, långt ifrån alla gör det. Att vänta 2 år på att få medicin låter otroligt. Vad säger läkaren om varför det tar tid?
    Har inte sagt att jag inte är glad? tycker bara de är i fel ordning.,.

Enligt läkaren så skulle han få mediciner efter 1 år från utredningen, men inget har hänt, han går på möten men inget händer, men de kan bero på denna orten med. vad vet jag.
  • Tokfrans
    Giovanna skrev 2015-04-14 10:28:35 följande:
    Vad bra om ni är glada över försäkringspengarna, jag har aldrig påstått annat utan bara påpekat att det är två saker som inte har mycket med varandra att göra.

Varför skulle det ta 1år att få medicin? Vad är anledningen till det? Finns det några särskila skäl till att vänta? För mig tog det ca 2,5 mån från diagnos till att jag fick börja med Strattera. Tyvärr är det ju så att en ibland behöver ringa och påminna.
    Eller så beror de från olika kommuner. Tro mig vi har ringt och ringt, och ibland så svarar dom inte. 
Svar på tråden ADHD/ADD som vuxen