Anonym (Sant och falskt) skrev 2015-04-09 11:42:58 följande:
Gör ett litet test för att se om han verkligen vill bli hjälpt och om han inser att han ljuger. Du vet ju att han ljuger så förklara att du blir gladare om han erkänner. Varje gång han vet att han ljög ska han erkänna direkt - ja jag vet att jag ljög. Varje gång du kommer på honom med att ljuga frågar du honom - vet du om att du ljög? Är du sjuk? Vill du ha hjälp?blir han arg, frågar du vill du bli lugnare, harmoniskare eller blir det bättre om jag låtsas att jag tror på lögnerna, andra kan märka det med vet du? Istället för att ljuga kan du ta en paus och säga låt mig tänka, tänk klart över hur du ska formulera dig, eller säg vi tar det senare och tänk igenom saken i lugn och ro innan.
För att? Om jag redan vet att han ljuger som en häst travar, vad ska jag göra för test då? Om ts inte skulle vara medveten om han ljuger om precis allting skulle hen inte startar någon ts här?
Ni har en lite alltför romantisk syn på mytomani. Mytomani är också en psyk sjukdom.
TESTA gärna en kokainmissbrukare och du kommer få ut samma effekt.
What ever. Ts kan göra vilka test som helst. Än så länge vederbörande inte fattar problemet kan hon göra vad som helst.
Bara ts fattar att hon är inte ansvarigt för hans beteende. Liksom det inte är hennes ansvar att söka hjälp för hans skull. Det kommer ju ändå alltid misslyckas än så länge han inte är med på det.