• Anonym (Sambon)

Var kan min mytoman till sambo få hjälp?

Jag har kommit på min sambo om att ljuga i princip om allt. Jobbet finns inte, saker han säger sig ha gjort är inte gjorda, allt är en enda stor lögn.

Jag vet att det inte blir någon lätt resa och att jag säkerligen kommer ångra mig flera gånger om men jag älskar honom och jag vill försöka hjälpa honom nu när han äntligen ber om hjälp.

Men var vänder jag mig egentligen? Han vill gå och prata med någon och jag vill gärna hjälpa honom med det. Ska vi vända oss till närmaste vuxenpsykiatrin? Eller är det bättre att gå privat? Tar tacksamt emot alla tips! Vi bor i Stockholm.

• Svar på tråden Var kan min mytoman till sambo få hjälp?
  • Fantasilös

Min sambo var likadan. Fixade hjälp åt honom och han ljög om att han gick till en psykolog i ett jävla halvår. Allt annat var med lögn och allt är lögn nu också. Lämna honom medans du har chansen för han kommer aldrig bli bättre. Oavsett om han har insikt i det eller inte.

• Påven Johanna
    Anonym (Sambon) skrev 2015-04-09 09:33:41 följande:

Jag har kommit på min sambo om att ljuga i princip om allt. Jobbet finns inte, saker han säger sig ha gjort är inte gjorda, allt är en enda stor lögn.

Jag vet att det inte blir någon lätt resa och att jag säkerligen kommer ångra mig flera gånger om men jag älskar honom och jag vill försöka hjälpa honom nu när han äntligen ber om hjälp.

Men var vänder jag mig egentligen? Han vill gå och prata med någon och jag vill gärna hjälpa honom med det. Ska vi vända oss till närmaste vuxenpsykiatrin? Eller är det bättre att gå privat? Tar tacksamt emot alla tips! Vi bor i Stockholm.

Varför ska du vända dig någonstans? Om han vill ha hjälp och menar allvar med det så är det väl han som ska vända sig till vårdgivare för att få den. 
  • Anonym (Sarah)
    Påven Johanna skrev 2015-04-09 11:02:59 följande:
    Varför ska du vända dig någonstans? Om han vill ha hjälp och menar allvar med det så är det väl han som ska vända sig till vårdgivare för att få den. 
    Har varit i samma sits. Hade en sambo som ljög om precis allting. Personstatus, tidigare barn, jobb... När han berättade för mig att han hade handlat och jag öppnade kylskåpsdörren och det enbart fanns 3 ägg och ett skvätt mjölk, slog det mig att mannen är allvarligt sjuk. Jag vet inte vad han håller på med idag, men jag vet att mytomani är en sjukdom precis som alla andra psykiska sjukdomar.
    Det är inte din uppgift att rädda honom ts.
  • Anonym (vadå?)
    Påven Johanna skrev 2015-04-09 11:02:59 följande:
    Håller med. Om han inte ens vill ta tag i att söka hjälp själv, så har han väl bara sagt det till dig för han vet att det är vad du vill höra.
  • Anonym (Sant och falskt)

Gör ett litet test för att se om han verkligen vill bli hjälpt och om han inser att han ljuger. Du vet ju att han ljuger så förklara att du blir gladare om han erkänner. Varje gång han vet att han ljög ska han erkänna direkt - ja jag vet att jag ljög. Varje gång du kommer på honom med att ljuga frågar du honom - vet du om att du ljög? Är du sjuk? Vill du ha hjälp?blir han arg, frågar du vill du bli lugnare, harmoniskare eller blir det bättre om jag låtsas att jag tror på lögnerna, andra kan märka det med vet du? Istället för att ljuga kan du ta en paus och säga låt mig tänka, tänk klart över hur du ska formulera dig, eller säg vi tar det senare och tänk igenom saken i lugn och ro innan.

• Anonym (Åsa)
    Anonym (Sambon) skrev 2015-04-09 09:33:41 följande:

Se till att prata med henne, förklara problemet. Annars får du helt enkelt säga att du aldrig kommer lita på henne något mer!

Känns som att detta är vanligt, speciellt hos det kvinnliga könet!
  • Anonym (?)
    Anonym (Åsa) skrev 2015-04-09 11:57:21 följande:
    Se till att prata med henne, förklara problemet. Annars får du helt enkelt säga att du aldrig kommer lita på henne något mer!

Känns som att detta är vanligt, speciellt hos det kvinnliga könet!
    Sambon är ju en man? Missade du det?
  • Anonym (Sarah)
    Anonym (Sant och falskt) skrev 2015-04-09 11:42:58 följande:

Gör ett litet test för att se om han verkligen vill bli hjälpt och om han inser att han ljuger. Du vet ju att han ljuger så förklara att du blir gladare om han erkänner. Varje gång han vet att han ljög ska han erkänna direkt - ja jag vet att jag ljög. Varje gång du kommer på honom med att ljuga frågar du honom - vet du om att du ljög? Är du sjuk? Vill du ha hjälp?blir han arg, frågar du vill du bli lugnare, harmoniskare eller blir det bättre om jag låtsas att jag tror på lögnerna, andra kan märka det med vet du? Istället för att ljuga kan du ta en paus och säga låt mig tänka, tänk klart över hur du ska formulera dig, eller säg vi tar det senare och tänk igenom saken i lugn och ro innan.

För att? Om jag redan vet att han ljuger som en häst travar, vad ska jag göra för test då? Om ts inte skulle vara medveten om han ljuger om precis allting skulle hen inte startar någon ts här? 
    Ni har en lite alltför romantisk syn på mytomani. Mytomani är också en psyk sjukdom. 
    TESTA gärna en kokainmissbrukare och du kommer få ut samma effekt.
    What ever. Ts kan göra vilka test som helst. Än så länge vederbörande inte fattar problemet kan hon göra vad som helst.
    Bara ts fattar att hon är inte ansvarigt för hans beteende. Liksom det inte är hennes ansvar att söka hjälp för hans skull. Det kommer ju ändå alltid misslyckas än så länge han inte är med på det.
  • Anonym (Sambon)

Självklart vet jag att det inte är min uppgift att "fixa" honom. Han vet inte var han ska vända sig och därför frågade han mig om jag visste det och skrev därför här.

Självklart har jag valet att gå, men jag har redan gjort valet att stanna.

Som sagt, tips om var HAN kan vända sig och förhoppningsvis även JAG då vi är två som ska få det här att fungera tillsammans, mottages tacksamt.

• Anonym (Mitt liv?)

Haha! Oj oj, nu kan jag skratta åt hur naiv jag var när jag ser andra göra exakt samma sak som jag gjorde. Förstår inte alls hur jag tänkte, men ler åt min löjliga fantasi om att jag skulle kunnat hjälpa honom.

Jag drog min sambo till läkare och psykolog. Besök på familjerådgivning och till slut försökte de även med medicinering. Jag fick otaliga verktyg angående hur jag skulle bemöta honom, för jag visste ju alltid när han ljög. Jag trodde att jag drev honom till att ljuga, och självklart tyckte min sambo det också när jag råkade säga det. Därför gick vi också till familjerådgivning. Men inget hjälpte. Jag satsade verkligen allt. Men till slut hade jag inget mer att ge. När man kämpat för någon i tre år och inte sett ett enda resultat, ja då ger man upp till slut. Kärleken dog.

Mitt råd: acceptera lögnerna och välj att strunta i det, eller lämna. Han kommer aldrig att sluta ljuga.

Svar på tråden Var kan min mytoman till sambo få hjälp?