• Anonym (Sambon)

Var kan min mytoman till sambo få hjälp?

Jag har kommit på min sambo om att ljuga i princip om allt. Jobbet finns inte, saker han säger sig ha gjort är inte gjorda, allt är en enda stor lögn.

Jag vet att det inte blir någon lätt resa och att jag säkerligen kommer ångra mig flera gånger om men jag älskar honom och jag vill försöka hjälpa honom nu när han äntligen ber om hjälp.

Men var vänder jag mig egentligen? Han vill gå och prata med någon och jag vill gärna hjälpa honom med det. Ska vi vända oss till närmaste vuxenpsykiatrin? Eller är det bättre att gå privat? Tar tacksamt emot alla tips! Vi bor i Stockholm.

• Svar på tråden Var kan min mytoman till sambo få hjälp?
  • Anonym (Sarah)
    Anonym (Sambon) skrev 2015-04-09 12:27:09 följande:

Självklart vet jag att det inte är min uppgift att "fixa" honom. Han vet inte var han ska vända sig och därför frågade han mig om jag visste det och skrev därför här.

Självklart har jag valet att gå, men jag har redan gjort valet att stanna.

Som sagt, tips om var HAN kan vända sig och förhoppningsvis även JAG då vi är två som ska få det här att fungera tillsammans, mottages tacksamt.

Han frågade dig? Inte så att du ljuger lite för dig själv?
    Vårdcentralen för att börja med.
  • Anonym (Sambon)

Jag förstår också att det kanske är en omöjlighet att han någonsin ändrar sig. Greppar väl minsta möjliga chans till att det ska bli någorlunda "bra" igen.

Men som sagt så har jag redan gjort mitt val och det är att stanna i dagsläget, naivt och dumt är det säkert. Men mitt val!

Och ja, han tog upp att han ville gå och prata med någon när jag frågade hur han hade tänkt sig framtiden. Men som sagt vet han inte var han ska vända sig.

Men nu har jag tagit fram numret till närmaste vuxenpsykiatri som han får ringa och boka en tid hos.

• Anonym (Åsa)
    Anonym (?) skrev 2015-04-09 12:02:29 följande:
    Sambon är ju en man? Missade du det?
    Aha, detta brukar vara kvinnorelaterat, därav antog jag att det var en kvinna! Sorry! Skrattande
  • Påven Johanna
    Anonym (Sambon) skrev 2015-04-09 13:35:38 följande:

Jag förstår också att det kanske är en omöjlighet att han någonsin ändrar sig. Greppar väl minsta möjliga chans till att det ska bli någorlunda "bra" igen.

Men som sagt så har jag redan gjort mitt val och det är att stanna i dagsläget, naivt och dumt är det säkert. Men mitt val!

Och ja, han tog upp att han ville gå och prata med någon när jag frågade hur han hade tänkt sig framtiden. Men som sagt vet han inte var han ska vända sig.

Men nu har jag tagit fram numret till närmaste vuxenpsykiatri som han får ringa och boka en tid hos.

När det gäller den här typen av problem så har det ett värde i sig att den som äger problemet också är den som tar reda på hur man löser det. 
  • Anonym (K)

Jag ljög väldigt mycket under tonåren och i ungvuxen ålder, men med rätt hjälp från vuxenpsykiatrin fick jag kontroll på det och idag händer det aldrig att jag ljuger på det sätt jag tidigare gjorde.

Det går att bli hjälp, bara man själv vill och inte blundar för hur man beter sig. Det var väldigt jobbigt för mig att behöva berätta vad jag ljugit om och många gånger hade jag svårt att skilja på mina lögner och verkligheten. Det var ett helvete för mig att leva i det där och jag är så tacksam för att jag tog mig ur det!

Vuxenpsykiatrin är det bästa alternativet tror jag..

• Anonym (hmm)

Ja det verkar vanligare hos kvinnor, har en bekant som är mytoman väldigt sorgligt för hon är go och snäll i övrigt. Hon har tom avslöjat sig själv dvs hon märkte att jag förstod att hon ljög m jag sa inget.

Psykolog måste vara det bästa alternativet otror ofta det handlar om dålig självkänsla.

• Zarch

Orka laga en bil som exploderat i Beirut, ungefär samma logik som att stanna med en person som ljuger om precis allt. Man kan bortse från mycket halvtaskiga personlighetsdrag men inte om grundstommen i vad en relation faktiskt går ut på, ärlighet.

• Anonym (?)
    Anonym (Åsa) skrev 2015-04-09 13:54:51 följande:
    Aha, detta brukar vara kvinnorelaterat, därav antog jag att det var en kvinna! Sorry! Skrattande
    Okej, måste vara jobbigt att ha såna enorma fördomar när det gäller kön, står nämligen, han och honom i hela texten. Sen har också alla kommentarer handlat om andra MÄN som ljugit. Men du kanske missade det också?
  • Anonym (Sarah)

TS jag tänker inte kränka dig. Som sagt har jag varit i samma sits. Jag tror inte det minsta att han bad dig att hitta någon som kan hjälpa honom. Däremot vet jag av egen erfarenhet att kvinnor tar på sig all ansvar för att kunna förändra situationen. 
    Förstår att du vill stanna hos honom. 
    Om det nu är så som du berättar här, ta honom till närmaste VC för att få remiss till en bra terapeut.
    TS, du behöver inte stanna för att visa vilken bra kvinna du är. Du är hur bra som helst oavsett. Ibland är det bättre att bara lägga ner och gå därifrån för att få honom att vakna och kanske hitta tillbaka. 
    Hoppas du förstår. Kram Hjärta
  • Anonym (K)

I mitt fall, blev det som sagt bättre och idag är jag fri från min "mytomani" som i mitt fall var en del av ett tvångssyndrom.. Det är inte kört. Han kan, med rätt hjälp och inställning, bli bättre.
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (?) skrev 2015-04-09 16:44:11 följande:
    Okej, måste vara jobbigt att ha såna enorma fördomar när det gäller kön, står nämligen, han och honom i hela texten. Sen har också alla kommentarer handlat om andra MÄN som ljugit. Men du kanske missade det också?
    Garry, är det du Garry?
  • Anonym (pp)

Hej

Jag har varit i en liknande situation med min sambo. Han ljög om allt.. Hittade på saker som hänt, ljög om jobb, hittade på personer han kände och en väldig massa konstiga lögner.. Man kan säga att han ljög tvångsmässigt flera gånger om dagen.

Vissa har skrivit att det inte går att ta sig ur ett sådant beteende, det stämmer helt enkelt inte. Det går visst. Jag kan naturligtvis inte uttala mig om alla men för min sambo gick det. Jag fick dock övertala honom att söka hjälp. Han är dock mkt glad över det nu.

Det faktum att din sambo själv säger att han vill ha hjälp är ju jättebra.

Ville bara med mitt inlägg poängtera att det kan gå om personen i fråga genuint vill sluta med sitt beteende.

Tipsa honom om kbt, det funkade jättebra för min sambo.

• Anonym (Lämna)

Ok. Att "prata med någon" ändrar fan inte svåra beteendestörningar som mytomani, drogmissbruk och misshandel, sexmissbruk osv. Folk har så naiv tilltro till samtalsterapi. I bästa fall känns det skönt att prata men det ändrar definitivt inte på honom och Du kan inte göra ett "skit" för att hjälpa honom.

Att han försöker få dig tro att han är ett offer som behöver hjälp är ren manipulation.

Svar på tråden Var kan min mytoman till sambo få hjälp?