• MEE83

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Kassa vänner som reagerar så.

Hur mycket fick du när du fyllde 18?
    Jag fick tårta och gratulationer på morgonen innan skolan och middag hemma på kvällen, sedan drog jag och kompisarna ut och festade, det var en Torsdag har jag för mig. :) 

Trevlig kväll! 

Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

Ingen aning, det är mer än 17 år tills dess. Skulle kunna avsätta en betydande summa idag för det, om jag skulle vilja, men det är inte något som jag har planerat för ännu. 

• MEE83
    nernu skrev 2015-04-10 14:19:31 följande:

Här kommer en liten nyhet till er sura missunnsamma människor med vidrig människosyn. Man blir INTE lyckligare för att man har pengar och man är INTE bortskämd bara för att man har rika föräldrar. Jag ger banne mig mer pengar till välgörenhet och är betydligt mer generös med mina pengar än mina vänner som "minsann" har slitit ihop allt själva. 

Lycka är något subjektivt, det man kan konstatera är att pengar till en viss gräns, gör livet lättare, vilket kan generera lyckokänslor, du kan eliminerar potentiell oro, oro över hur man skall betala räkningarna till exempel, oro är inte något positivt, och det kan skapa stress. 

Pengar kan också köpa tid, och den tiden kan generera lycka. Har man tid att göra Y, istället för X, om Y då är något som man tycker är roligare och mer givande än X, så kan det göra dig lyckligare.

Det betyder förstås inte att pengar gör dig lyckligare, det finns ju en mängd andra parametrar att ta med i ekvationen. 
  • MEE83

TS har ju till exempel pissiga vänner, det finns nog fattiglappar som har mindre avundsamma vänner, som istället för att irritera sig på att deras kompis fick 400k, skulle vara glada för att deras polare fick 400 000, goda vänner bidrar ju till att man är lyckligare.

• MEE83
    LauraPalmer skrev 2015-04-10 14:46:56 följande:
    Om nu pengar är lycka, varför ska man vara missunnsam bara för att lyckan är pga av pengar?

Det är bara puckon som är missunnsamma mot sina vänner.
    ehh... nu skrev jag inte att man skall vara missunnsam. Jag konstaterar bara att pengar visst kan påverka en människa positivt, och brist på pengar kan påverka en människa negativt. 

En människa som inte vet hur dom skall ha råd att betala hyran påverkas negativt. Hade denna individen haft mer pengar hade det inte varit ett problem.
  • MEE83
    LauraPalmer skrev 2015-04-10 14:54:15 följande:
    Jag menar bara att oavsett vad ens vänner har för fördelar och oavsett varför dom är lyckliga så är det fult att vara missunnsam.

En del verkar tycka att det inte är ok att vara lycklig över att man fått pengar. Är man det är man bara bortskämd typ och ska i princip skämmas för det.
    Ja, en del tänker ju så. TS vänner bland annat, vilket ju är rätt sorgligt, för en god vän blir ju glad om man är lycklig, man delar en väns lycka och glädje.

Åstadkommer mina vänner något bra så är jag skit glad för det, jag är stolt över deras prestationer, precis som de blir glada som fan när det går bra för mig. 

Men man kan inte totalt avskriva pengars påverkan och betydelse för människors välbefinnande, och då även människors lycka, som jag skrev så är dock inte pengar det ända som räknas, det finns ju många parametrar som påverkar, till exempel ens vänners reaktioner när det går bra för en, att bemötas med missunnsamhet från sina "vänner" om man lyckas med något påverkar ju negativt, en fattig människa kan alltså vara lyckligare än en förmögen människa. 
  • MEE83
    nernu skrev 2015-04-10 15:03:04 följande:
    Pengar kan påverka människor väldigt negativt också. Läste nyligen att människor som lagt över en viss summa på sitt bröllop var mer benägna att skilja sig till exempel. Kändisar som har uppmärksamhet och pengar knarkar sig till döds. Pengar kan göra livet surt för en. Jag blev i princip mobbad under hela min uppväxt. Kallades bortskämt rikemansbarn och då hade jag inga fina grejer och mina föräldrar var inte extremt rika. Pengar var bara skit. Hade hellre sluppit alla elaka kommentarer. Men det skulle någon utan pengar förstå för de tror ofta att om de bara fick pengar så skulle livet bli fulländat. Puckon!
    Intressant, att fattiga människor tenderar att bli ekonomiskt inlåsta i större utsträckning än de som har bättre ekonomi är ju dock ett känt faktum, klarar du inte av att försörja dig själv ekonomiskt som nyskild, så tvekar du att skilja dig.

Nu finns det ju sociala skyddsnät i Sverige, vilket gör att man inte egentligen behöver bo på gatan, men i fattiga länder, eller i länder där till exempel kvinnor inte har speciellt många möjligheter att bli ekonomiskt självständiga så är det fortfarande ett aktuellt problem. Rika människor klarar sig själva, och kan då skilja sig utan den oron.  

Störst problem med till exempel sjukdomar, grovt missbruk och allmän misär finner du dock bland de ekonomiskt marginaliserade grupperna runt om i världen, och inte bland de mer välmående invånarna i en befolkning. 
  • MEE83
    Anonym (tyra) skrev 2015-04-10 16:49:19 följande:
    Ibland kan det ju vara lättare att vara generös när man har pengar än om man inte har det. För man har helt enkelt inte råd att vara generös.
    Man kan ju vara generös på mer sätt än att skänka just pengar också, i fattiga länder är det oftare viktigt att man hjälps åt med saker och ting, de har inte soc att vända sig till om det kniper etc.  

En intressant observation är att religiösa människor oftast är mer generösa än ateister.och mer sekulariserade individer. Kollar man på USA till exempel så finns det en väldigt stark korrelation mellan religiositet och generositet, i Utah skänker invånarna i snitt USD 65,60 per 1000 dom tjänat, i de minst religiösa delstaterna, till exempel New England regionen, så är det runt USD 17-18 per 1000 intjänat. Utah har ju mormonerna, men samma trend går genom hela landet, religiösa delstater=invånarna är generösa, sekulariserade delstater=mindre generösa. 

Men även i Sverige gör ju till exempel Kyrkorna mycket, de pysslar ju med allt möjligt, från vård av missbrukare till julbord.  
    nernu skrev 2015-04-10 16:30:39 följande:
    Jag ifrågasätter inte att rika generellt sett har det bättre än fattiga. Jag vänder mig bara emot den allmänna bilden av att människor med mer pengar inte har något att klaga på bara för att de har pengar. Lite samma koncept som med vikt. Smala människor kan man kommentera för de är ju så lyckade men tjocka människor är det synd om och därför har de rätt att klanka ner på de smala. Rutten människosyn.
    Ok, ja jag håller med, människor från alla socio-ekonomiska klasser kan ha problem. Jag tycker inte man kan avskriva pengars värde och betydelse för människors lycka och välfärd dock. Pengar gör livet lättare, man behöver inte vara förmögen, många är nöjda med att "ha så det räcker", tillgången till pengar eliminerar visa problem som skulle uppstå om man inte hade tillgång till pengar, dessa problem kan skapa stress och oro och då mår oftast människor sämre, alltså påverkar pengar människors välmående. 
Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?