Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Hur ofta städar du?

Anonym (Städar lagom - själv) skrev 2015-04-09 21:36:34 följande:

Jag begriper inte hur folk kan vara så förbannat slöa att de har städfirmor. Bor man i ett gigantiskt hus, har massor av ungar, något fysiskt handikapp och ett krävande heltidsjobb kan det väl vara okej, men annars...? Lata människor.

Jag dammsuger och torkar golven en gång i veckan, småfixar och donar lite varje dag vid behov. Är ingen pedant men heller ingen skitfia. Har inget tips förutom att göra just så; plocka och dona varje dag så det inte blir jättestökigt och jobbigt att ta tag i.

Och du tycker det är positivt att bädda in kvalstren? Ålrajt
    För att folk prioriterar annat än städning. Själv längtar jag tills vår ekonomi tillåter den lyxen.
    De jag känner som har städhjälp är supernöjda. Städfirmorna kan verkligen det där med städning. En städning av en firma och hemmet håller sig mycket fräschare.
    Folk behöver inte vara lata för att de inte gillar att städa eller inte är alltid duktiga på det.
    Sedan ser jag inget fel på att man väljer sina uppgifter. Det är ju inte så att de som har hjälp sitter och pillar navelludd (inte mina vänner) utan har ofta en massa annat att göra
  • sextiotalist

Och detta med städhjälp, en av mina väninnor, enstamstående mamma med en medellön, har städhjälp.

Vet flera pensionärer som också har städhjälp, inte några stenrika pensionärer. Men det är billigare att anlita städhjälp via RUT än hemtjänst och man får städat det man vill ha städat.

Några är även hemma och städar tillsammans med den som städar

• sextiotalist

Jag svarade annat, för jag tycker generellt det är tråkigt att städa. De gångerna det kan vara kul är när det verkligen behövs.
    Jag föredrar att städa ensam, skickar iväg sambon och sonen och får då härja fritt hemma.
    Jag längtar tills vi kan avvara pengar till städhjälp, för det jag har hört är att de är snabba, de är skickliga och ser sådant som man själv inte ser.
    Att plocka och småputsa dagligen avskyr jag (då tackar man att man har en sambo som fixar plocket och tar ett svep med sopborsten om det behövs)
    Men jag städar när det behövs, men kan lika bra blunda för dammtussar (toalett och handfat hålls fräscha, men det gör vi allihopa) och röra.

• sextiotalist
    Anton Chigurh skrev 2015-04-10 08:54:35 följande:

Julafton, jämna år, då brukar jag asa ut dom största högarna med bröte. Det gäller att inte förta sig i onödan.....

Fast i ärlighetens namn, så blir det dagen före julafton jag städar. (Jämna år). En vill ju ha rent å snygg när tomtefar glider ner i rökröret.

Liksom.

Kram. //Anton

Men då städar du ju Glad eller hur?
  • sextiotalist
    Evm skrev 2015-04-10 09:02:34 följande:
    Jag menar ta tvålen när jag tvättar händerna och dra av handfatet och ta med wc-anka och toaborsten i toaletten.

Och ang städfirma så är det för oss jättebra att vi både plockar undan ordentligt en gång varannan vecka inför att de ska komma och att de gör allt ordentligt och inte bara tar det värsta. Tex tar de golvlister, dörrlister, dörrar och ugnen vilket är sånt vi aldrig gör annars.

Och att kalla det för pigor är ju bara löjligt. Det är ett jobb, precis som andra.
    Det säger mer om deras inställning till de som städar, inte inställningen som de som använder tjänsten har. Jag har aldrig mött den inställningen bland de som använder städhjälp, snarare tvärtom, bara positiva ord.
    Däremot så har jag hört folk som inte använder den tjänsten använda ord som piga och tjänstejon
Svar på tråden Hur ofta städar du?