• Forumvärd

Hur ofta städar du?

Handen på hjärtat- hur ofta städar du?
    Dammsuger, torkar golv, tar toaletter och plockar undan?
    Har du något smart städtips så dela gärna med dig i tråden

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta städar du?
  • eld85

Plockar varje dag, dammsuger minst tre ggr i veckan, städar toaletten/badrummet några ggr i veckan.tvättar tre dagar i veckan ungefär. Vi är en familj på fem personer.

Tips:

Tvätta av handfatet på toa minst en gång om dagen när du ändå är där och tvättar händerna.

Lämna aldrig ett rum utan något att ta med något, allting har sin plats.

Hitta bra förvaringssystem som funkar för er.

Vi har tex en klädkammare i hallen där vi har återvinning, verktyg, säsongskläder mm.

Bädda sängen direkt när du går upp.

Ha en tvättkorg i varje sovrum+badrum, så slipper du tvätt på golvet. Våra barn lägger numer sin smutstvätt direkt i tvättkorgen på sina rum.

• Anonym (Lite varje dag)

Jag gör något varje dag. Plockar dagligen, dammsugar varannan dag, toa 2ggr/vecka, tvättar 2-4ggr/vecka... Några dagar varje vecka hinner/orkar jag med lite extra, som att torka av köksskåpen, städa inuti skåp,byta lakan, torka damm, tvätta golven.

Vi har det aldrig perfekt hemma, men alltid ganska bra. 2vuxna, en snart 2åring, en 9veckors o 2 katter i detta hushåll.

• lövet2

Varje dag. Vi har 7 r o k, så jag städar aldrig hela huset på en gång. Det blir lite här och lite där i stället.

• Miew

Varje dag, jag har 5 hundar, 2 katter och 3 barn. Det är kaos och skit överallt så det måste dammsugas och torkas varje dag.

• celluliten

Jag försöker göra lite varje dag. Plockar undan och försöker ordna till tvätt och hålla ordning varje dag.

Dammsuger gör vi upp till 4-5 gånger i veckan, med två långhåriga hundar går det inte lämna till nästa dag. Torkar golven gör vi dock endast när det är nödvändigt, dvs synliga fläckar.

Toa+handfat några gånger i veckan när jag liks är där inne, tar ju 25 sekunder att göra det =)

• Aniiee

Det beror på 2 saker: Vad som menas med "städa" och.... vem man frågar Solig

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Fjärilslarv
    eld85 skrev 2015-04-09 17:08:35 följande:

Plockar varje dag, dammsuger minst tre ggr i veckan, städar toaletten/badrummet några ggr i veckan.tvättar tre dagar i veckan ungefär. Vi är en familj på fem personer.

Tips:

Tvätta av handfatet på toa minst en gång om dagen när du ändå är där och tvättar händerna.

Lämna aldrig ett rum utan något att ta med något, allting har sin plats.

Hitta bra förvaringssystem som funkar för er.

Vi har tex en klädkammare i hallen där vi har återvinning, verktyg, säsongskläder mm.

Bädda sängen direkt när du går upp.

Ha en tvättkorg i varje sovrum+badrum, så slipper du tvätt på golvet. Våra barn lägger numer sin smutstvätt direkt i tvättkorgen på sina rum.

fast då bäddar du ju in alla kvalster.
  • Grus grus

Jag dammsuger när jag ser dammråttor, max en gång i veckan. Städar toaletten när det behövs, ungefär en gång i veckan. Bäddar sängen om det ska komma folk. Plockar undan nästan varje dag.

Mannen är bättre på att hålla rent så han plockar lite efter mig. Jag är bättre på tvätt så det sköter jag.

Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Aspie

Bor i en liten etta, så har tack o lov inte så mycket yta att städa. Drömmer

Plockar varje dag och dammsuger säkert 2-3 gånger i veckan om jag känner för det. Det beror helt på hur mycket jag stör mig på gruset som alltid kommer in. Toaletten tar jag nog lika ofta som jag dammsuger. Tar jag det ena så kan jag lika gärna ta det andra. Moppning och dammande sker dock mer sällan, kanske varannan vecka. Om ens det. Hatar att damma och moppning känner jag att jag inte riktigt har behovet av. Blir i alla fall en rejäl storstädning när jag ska få besök, vilket är kanske var tredje månad eller så... Förvånad

Min dammsugare är rätt så snygg så den har jag faktiskt ståendes framme hela tiden. Det känns mycket lättare att dammsuga då än att behöva ta fram den ur någon garderob. Med toaletten tänker jag "hur jobbigt är det egentligen?" och det är ju faktiskt lätt som en plätt att få den ren.

Svar på tråden Hur ofta städar du?