• Anonym (Sertralin)

Sertralin höjning av dos

Är det någon som upplevt mer biverkningar när ni höjt dosen av Sertralin, t ex från 50 mg till 100 mg?

Ni som har gått upp i vikt av medicinen, när gjorde ni det? Direkt eller efter en tids användning?

Jag har gått på 50 mg i fyra veckor och nu har läkaren sagt att jag skall öka till 100 mg eftersom jag inte märker någon större skillnad. Men jag är lite orolig för att jag skall få mer ångest igen.

• Svar på tråden Sertralin höjning av dos
  • Anonym (Sertralin)

Ingen som har erfarenhet av detta?

• Anonym (sammahär)

Hej...
    nej jag har ingen erfarenhet av höjningen...MEN är i exakt samma situation som du är. Min läkare vill också att jag ska höja till 100. Är väldigt orolig för detta, vill ju inte ha fler biverkningar.
    Jag började höja i onsdags lite försiktigt och hoppas på det bästa.
    Hur har det gått för dig? Skriv gärna igen...

• Anonym (sammahär)

Jag undrar också om ingen har erfarenhet av detta?

• Anonym (Sertralin)

Jag höjde dosen till 100 mg för en vecka sen. Mår lite illa ibland och har lätt för att få ångest, men större skillnad än så har det inte blivit.

Någon förändring till det bättre har jag inte upplevt än, men jag antar att jag måste ge det lite tid.

• Anonym (sammahär)

Undrar hur det gått för dig? Har det blivit bättre? Tar du 2 tabletter samtidigt, eller .. Själv har jag höjt till 75mg, vågade inte gå till 100mg direkt. Är så rädd för biverkningarna.
    Vill att det ska fungera att arbeta därför är jag så orolig.
    Hoppas du mår bättre....
    Skriv gärna igen!

• Anonym (Sertralin)

Jag tar två tabletter på morgonen vid frukost. Lite mer illamående ibland.
    Hade en fruktansvärd ångest igår, jag hoppas att det släpper någon gång.

Har ätit Sertralin i sex veckor, märker ingen större skillnad alls mot innan, förutom biverkningarna.

• Anonym (sammahär)

Tack för ditt svar.
    Hoppas det känns bättre idag. Hade du jobbiga biverkningar eller...har de försvunnit nu?
    Jag har höjt till 75 och tycker att jag har många biverkningar som kommer och går. Känns inte alls bra när man vet att man ska jobba och försöka vara lite som vanligt.
    Vet inte om jag vågar höja till 100mg om det ska fortsätta såhär. HAr ätit sertralin i sammanlagt 5 veckor nu....skulle också vilja att det skullle hjälpt mer.
    Sen är jag så otroligt spänd i kroppen, speciellt rygg och nacke. Detta bidrar ju till att man känner sig ännu mera påverkad av allting.
    Skriv gärna igen...

• Anonym (Sertralin)

Den värsta biverkningen är nog illamåendet och ångest. Jag brukar löpträna och det hjälper ganska mycket, problemet är ångesten innan jag kommer ut i spåret. Jag får tvinga mig ut när jag helst bara vill sjunka ner i soffan under en filt och sluta existera.
    Men när jag väl kommit ut och sprungit så är känslan som bortblåst och jag frågar mig själv vad problemet är.
    Men, jag kan ju inte springa jämt, har ett jobb att sköta och en vardag att ta hand om, så jag hoppas fortfarande på en vändning av pillren. Har hört att det kan ta ett tag.

När jag skulle höja dosen så sa läkaren att om jag ville, så kunde jag öka till 75mg först och sen till 100mg, men jag hade ingen lust att dra ut på det, så jag gick upp till 100mg direkt. Vet inte om det är bättre eller sämre.

Jag är också väldigt spänd i kroppen, särskilt vänster nacke och käke. Jag biter ihop mer än vad jag brukar göra, har sen tidigare problem med knakande käke på vänster sida, efter att ha spänt mig för mycket. Kan knappt gäspa utan att det knäpper Skrattande

Förstår att du är tveksam till att höja, känns som pest eller kolera, men man hoppas ju på att det skall hjälpa. Hoppas att det vänder för dig Glad

• Anonym (sammahär)

hej igen..
    har bara ätit 75mg i 3 dagar och det har inte vänt än. Har alltid ångest när jag vaknar så jag blir påmind direkt om allting. Nu sägs det ju att man ska ge de tid precis som du menar.
    Är också väldigt spänd i nacke och rygg, biter ihop och blir så trött. Det känns verkligen inte kul när man har ett jobb som skall skötas. Har du varit sjukskriven? Det har inte jag, jobbar som förskollärare och det är ju stressigt men ibland inbillar jag mig att det är bättre att gå till jobbet även om jag är oerhört trött. HAr du också känt av trötthet eller...
    Idag är jag ledig, men känner att gråten hänger i ögonen för jag vill bli pigg och glad igen... funderar så mycket på det hela...
    Hoppas du får en bra dag!

• Anonym (Sertralin)

Nej, jag har inte varit sjukskriven. Jag har nog ett lite lugnare jobb än du (kontor) och har fördelen att kunna arbeta hemifrån om jag sovit extremt dåligt till exempel.

Jag har inte kännt mig tröttare än vanligt, men jag tror också det beror på att jag försöker hålla mig igång med bland annat min löpträning. Har en hund också som behöver gå ut.

Jag förstår att du vill bli pigg och framför allt glad igen. Man har ju så mycket förhoppningar och man vill ju bara få det att fungera. 

Om du är ledig idag, kanske du kan ta en promenad eller så, få lite luft. Eller bara gör något som du brukar tycka är roligt och släpp alla måsten. Lättare sagt än gjort när man har ångest, men det känns oftast bättre efteråt.

Ha en bra dag du med!

• Anonym (sammahär)

Tack för ditt svar... jo jag gick en promenad med hunden. Visst känns det bättre efteråt. Förhoppningarna är ju att det ska bli bra igen. Snabbt dessutom..
    Hoppas att din ångest börjar lägga sig. JAg har bara ätit 75 mg i 4 dagar och tycker att ångesten blivit värre. Hoppas också att det är övergående.
    Det är allra värst på morgonen. Konstigt nog så sover jag bra och det är jag glad för.
    HAr du bekymmer på morgonen eller...

• Anonym (sammahär)

Glömde skriva att jag avundas dig som vågade gå till 100mg direkt...

• Anonym (Sertralin)

Morgonen är helt okej, det brukar vara under dagen ångesten kommer. Oftast när jag skall göra någonting, jag blir nervös och får hjärtklappning, andnöd och blir illamående. Det kan vara för de enklaste saker som att gå till affären och köpa mjölk.

Vardagarna är värst om det är någonting som stör mina rutiner, jag är väldigt inrutad, vill göra allt på ett sätt och helst i samma ordning. Sitter alltid på samma plats på pendeltåget Drömmer, om någon annan har tagit "min plats" blir jag lite störd.
    Helknäppt...

Det är bra med hund, då är man tvungen att ta sig ut. Dessutom tycker jag ibland att hunden är det bästa sällskapet, den enda som jag verkligen vet tycker om mig oavsett hur jag ser ut, beter mig eller säger. Villkorslös kärlek.

Hoppas du haft en bra helg!

• Anonym (sammahär)
    Anonym (Sertralin) skrev 2015-04-27 09:12:05 följande:

Morgonen är helt okej, det brukar vara under dagen ångesten kommer. Oftast när jag skall göra någonting, jag blir nervös och får hjärtklappning, andnöd och blir illamående. Det kan vara för de enklaste saker som att gå till affären och köpa mjölk.

Vardagarna är värst om det är någonting som stör mina rutiner, jag är väldigt inrutad, vill göra allt på ett sätt och helst i samma ordning. Sitter alltid på samma plats på pendeltåget Drömmer, om någon annan har tagit "min plats" blir jag lite störd.
    Helknäppt...

Det är bra med hund, då är man tvungen att ta sig ut. Dessutom tycker jag ibland att hunden är det bästa sällskapet, den enda som jag verkligen vet tycker om mig oavsett hur jag ser ut, beter mig eller säger. Villkorslös kärlek.

Hoppas du haft en bra helg!

Hej igen...
    håller med om att ha hund är guld värt! Min ångst är värst på morgonen, känner mig nervös, orolig och blir då ledsen. Sen lättar det uppåt dagen.
    Har du känt några förbättringar på 100mg? Jag äter 75mg sedan knappt 2 veckor och vet inte om jag behöver höja. Vill egentligen inte just nu för det tar ju ett tag innan man får full effekt. Är ju rädd för att må sämre igen...
    Ha en fortsatt bra helg!
  • Anonym (Sertralin)

Jag kan inte säga att jag känner några direkta förbättringar efter höjningen. Det enda som ändrats är att jag inte börjar gråta lika lätt som jag gjorde innan Sertralin, då vällde det upp i ögonen för minsta lilla.

Men jag är fortfarande okoncentrerad, ljudkänslig och får ångest emellanåt. Orolig för småsaker. 

• Anonym (sammahär)

Hej igen..hur har du det? Känns det bättre eller...Själv har jag fortfarande kvar darrningar och det är inte kul. JAg vet inte om det är biverkningar av höjningen som håller på. Annars känns det som om jag inte gråter lika lätt heller, men känner också oro och lite ångest emellanåt. Hoppas att det snart sk a vända för jag tycker att det är påfrestande nu att känna så här..
    Hoppas du får en bra dag...

Svar på tråden Sertralin höjning av dos