Inlägg från: Anonym (Sertralin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sertralin)

Sertralin höjning av dos

Är det någon som upplevt mer biverkningar när ni höjt dosen av Sertralin, t ex från 50 mg till 100 mg?

Ni som har gått upp i vikt av medicinen, när gjorde ni det? Direkt eller efter en tids användning?

Jag har gått på 50 mg i fyra veckor och nu har läkaren sagt att jag skall öka till 100 mg eftersom jag inte märker någon större skillnad. Men jag är lite orolig för att jag skall få mer ångest igen.

• Svar på tråden Sertralin höjning av dos
  • Anonym (Sertralin)

Ingen som har erfarenhet av detta?

• Anonym (Sertralin)

Jag höjde dosen till 100 mg för en vecka sen. Mår lite illa ibland och har lätt för att få ångest, men större skillnad än så har det inte blivit.

Någon förändring till det bättre har jag inte upplevt än, men jag antar att jag måste ge det lite tid.

• Anonym (Sertralin)

Jag tar två tabletter på morgonen vid frukost. Lite mer illamående ibland.
    Hade en fruktansvärd ångest igår, jag hoppas att det släpper någon gång.

Har ätit Sertralin i sex veckor, märker ingen större skillnad alls mot innan, förutom biverkningarna.

• Anonym (Sertralin)

Den värsta biverkningen är nog illamåendet och ångest. Jag brukar löpträna och det hjälper ganska mycket, problemet är ångesten innan jag kommer ut i spåret. Jag får tvinga mig ut när jag helst bara vill sjunka ner i soffan under en filt och sluta existera.
    Men när jag väl kommit ut och sprungit så är känslan som bortblåst och jag frågar mig själv vad problemet är.
    Men, jag kan ju inte springa jämt, har ett jobb att sköta och en vardag att ta hand om, så jag hoppas fortfarande på en vändning av pillren. Har hört att det kan ta ett tag.

När jag skulle höja dosen så sa läkaren att om jag ville, så kunde jag öka till 75mg först och sen till 100mg, men jag hade ingen lust att dra ut på det, så jag gick upp till 100mg direkt. Vet inte om det är bättre eller sämre.

Jag är också väldigt spänd i kroppen, särskilt vänster nacke och käke. Jag biter ihop mer än vad jag brukar göra, har sen tidigare problem med knakande käke på vänster sida, efter att ha spänt mig för mycket. Kan knappt gäspa utan att det knäpper Skrattande

Förstår att du är tveksam till att höja, känns som pest eller kolera, men man hoppas ju på att det skall hjälpa. Hoppas att det vänder för dig Glad

• Anonym (Sertralin)

Nej, jag har inte varit sjukskriven. Jag har nog ett lite lugnare jobb än du (kontor) och har fördelen att kunna arbeta hemifrån om jag sovit extremt dåligt till exempel.

Jag har inte kännt mig tröttare än vanligt, men jag tror också det beror på att jag försöker hålla mig igång med bland annat min löpträning. Har en hund också som behöver gå ut.

Jag förstår att du vill bli pigg och framför allt glad igen. Man har ju så mycket förhoppningar och man vill ju bara få det att fungera. 

Om du är ledig idag, kanske du kan ta en promenad eller så, få lite luft. Eller bara gör något som du brukar tycka är roligt och släpp alla måsten. Lättare sagt än gjort när man har ångest, men det känns oftast bättre efteråt.

Ha en bra dag du med!

• Anonym (Sertralin)

Morgonen är helt okej, det brukar vara under dagen ångesten kommer. Oftast när jag skall göra någonting, jag blir nervös och får hjärtklappning, andnöd och blir illamående. Det kan vara för de enklaste saker som att gå till affären och köpa mjölk.

Vardagarna är värst om det är någonting som stör mina rutiner, jag är väldigt inrutad, vill göra allt på ett sätt och helst i samma ordning. Sitter alltid på samma plats på pendeltåget Drömmer, om någon annan har tagit "min plats" blir jag lite störd.
    Helknäppt...

Det är bra med hund, då är man tvungen att ta sig ut. Dessutom tycker jag ibland att hunden är det bästa sällskapet, den enda som jag verkligen vet tycker om mig oavsett hur jag ser ut, beter mig eller säger. Villkorslös kärlek.

Hoppas du haft en bra helg!

• Anonym (Sertralin)

Jag kan inte säga att jag känner några direkta förbättringar efter höjningen. Det enda som ändrats är att jag inte börjar gråta lika lätt som jag gjorde innan Sertralin, då vällde det upp i ögonen för minsta lilla.

Men jag är fortfarande okoncentrerad, ljudkänslig och får ångest emellanåt. Orolig för småsaker. 

Svar på tråden Sertralin höjning av dos