• josanders

    ZOO och djurparker

    Hej!
    Jag är en stor motståndare till allt som har med djur i fångeskap att göra, speciellt delfiner. Jag är inte förälder ännu men hoppas på att bli en vacker dag. Tyvärr är ju zoo något som kan locka barn ofta.. Skansen, kolmården m.m. Men jag vill inte ta mina barn på sånt här. Hur kan man kompensera så att de får se djur i verkligheten utan att stödja den här sortens industri? svindyrt att behöva åka på safari i Kenya lixom. 
    Hur tänker ni kring det här? Även i skolan är det ju populärt att åka med skolklassen till zoo och djurparker..... 

    mvh 

  • Svar på tråden ZOO och djurparker
  • viseversa

    Åk till en gård då och kolla på djuren där. Hästar får grisar höns hundar katter kor getter mm mm mm.

  • Anonym (F)

    För att se djur som inte lever i fångenskap i verkligheten krävs ju helt klart mer ansträngning och tålamod. Du får helt enkelt leta efter fria djur när ni är ute i naturen. Gräv i marken så hittar ni insekter, maskar etc, gå i skogen så kanske ni får se ekorrar och andra skogsdjur, gå ut på stan och se vilka fåglar ni kan hitta där, håll utkik när ni åker bil efter djur som rådjur, tjädrar, kaniner etc som gömmer sig på åkrar och ängar längs vägen.

  • jenny99

    Vi undviker också djurparker.Vi bor i mindre by och här finns hästar kaniner mm.Och flera i barnens klass bor mer ute på landet än vad vi gör och de har grisar,kor och allt möjligt.Så på så vis kommer våra i kontakt med djur.Jag har även förklarat för dem varför jag inte gillar djurpark och de är helt med på vår linje.

  • Anonym (Zooz)

    De flesta djur som finns i djurparker är svåra att se på naturlig  väg, för du vill väl inte att ditt barn ska stå öga mot öga med en björn, t ex?

    Vanliga djur, som hästar och kor, smådjur som kaniner och ekorrar, kan man se lite varstans, det är inte svårt. Men det är ju inte för att se dessa djur man åker man till en djurpark, det är för att se mer ovanliga djur.

  • Abbe83

    Jag är också motståndare till allt som har med djur i fångenskap att göra. Har inte barn än men längtar efter att blir förälder. Vårt barn kommer växa upp med djur för vi har hund och katter.
    Tänker att när vi fått barn så ska vi gå ut i skogen och se vilka djur vi ser där och i vår trädgård dyker det ibland upp älgar, rådjur och räv. Tänker att vi kan besöka gårdar och 4H gård, jag har praktiserat på en 4H gård och där fanns kaniner, grisar, getter och hästar. 

  • puss
    Abbe83 skrev 2015-04-11 09:45:17 följande:

    Jag är också motståndare till allt som har med djur i fångenskap att göra. Har inte barn än men längtar efter att blir förälder. Vårt barn kommer växa upp med djur för vi har hund och katter.
    Tänker att när vi fått barn så ska vi gå ut i skogen och se vilka djur vi ser där och i vår trädgård dyker det ibland upp älgar, rådjur och räv. Tänker att vi kan besöka gårdar och 4H gård, jag har praktiserat på en 4H gård och där fanns kaniner, grisar, getter och hästar. 


    Djur på gårdar är ju i fångenskap de med. Precis som på en djurpark.
  • Anonym (U)
    puss skrev 2015-04-11 09:49:19 följande:

    Djur på gårdar är ju i fångenskap de med. Precis som på en djurpark.


  • Anonym (F)
    Abbe83 skrev 2015-04-11 09:45:17 följande:

    Jag är också motståndare till allt som har med djur i fångenskap att göra. Har inte barn än men längtar efter att blir förälder. Vårt barn kommer växa upp med djur för vi har hund och katter.
    Tänker att när vi fått barn så ska vi gå ut i skogen och se vilka djur vi ser där och i vår trädgård dyker det ibland upp älgar, rådjur och räv. Tänker att vi kan besöka gårdar och 4H gård, jag har praktiserat på en 4H gård och där fanns kaniner, grisar, getter och hästar. 


    Inte för att vara sån, men då är du inte emot allt som har med djur i fångenskap att göra om du har husdjur och kan tänka dig att gå till gårdar.
  • Betty Boop
    Abbe83 skrev 2015-04-11 09:45:17 följande:

    Jag är också motståndare till allt som har med djur i fångenskap att göra. Har inte barn än men längtar efter att blir förälder. Vårt barn kommer växa upp med djur för vi har hund och katter.
    Tänker att när vi fått barn så ska vi gå ut i skogen och se vilka djur vi ser där och i vår trädgård dyker det ibland upp älgar, rådjur och räv. Tänker att vi kan besöka gårdar och 4H gård, jag har praktiserat på en 4H gård och där fanns kaniner, grisar, getter och hästar. 


    Du är emot allt som har med djur i fångenskap att göra men har själv hund och katter och besöker gärna gårdar? Den formuleringen lät inte jättegenomtänkt... Hur tänker du?
  • Abbe83
    Betty Boop skrev 2015-04-11 10:57:38 följande:
    Du är emot allt som har med djur i fångenskap att göra men har själv hund och katter och besöker gärna gårdar? Den formuleringen lät inte jättegenomtänkt... Hur tänker du?
    Jag menar att jag är emot djur i fångenskap på zoo. Jag kanske inte skulle skrivit allt men man kan ju inte släppa ut alla djuren på en gård för då sticker de iväg. Jag ser inte det som att vår hund och katterna är i fångenskap. 
  • Anonym (daf)
    Abbe83 skrev 2015-04-11 11:08:47 följande:
    Jag menar att jag är emot djur i fångenskap på zoo. Jag kanske inte skulle skrivit allt men man kan ju inte släppa ut alla djuren på en gård för då sticker de iväg. Jag ser inte det som att vår hund och katterna är i fångenskap. 
    Så bara för att hund, katt, kaniner och hästar och grisar är mer tama så är dom inte i fångenskap?

    Tror faktiskt djuren på zoo sticker om man släpper ut dom också
  • Betty Boop
    Abbe83 skrev 2015-04-11 11:08:47 följande:
    Jag menar att jag är emot djur i fångenskap på zoo. Jag kanske inte skulle skrivit allt men man kan ju inte släppa ut alla djuren på en gård för då sticker de iväg. Jag ser inte det som att vår hund och katterna är i fångenskap. 
    Självklart sticker djuren på en gård om man släpper ut dem! De är ju i fångenskap!
Svar på tråden ZOO och djurparker